Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn10177
Innlegg: 335
Registrert: 30. november 2004 kl. 20.23
Sted: MOLDE
Kontakt:

Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av dn10177 » 6. desember 2005 kl. 20.32

Søk fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

I Romsdal Sogelag Årskrift finner jeg alltid ting som ikke stemmer. Hva med dekanus Per Øverland om seminaristene på Molde og Nesset?

Jeg har lest Hans Hyldbakk. Rindal 1, og finner følgende: Ole Olsen (1) Foseide Rindalslykkja f. 1797, Grytbakk, Rindal som giftet seg med Margrethe Mortensdtr. (Røen) Yngste barnet av fire er Ole Olsen (2) Langmyrhaug Foseide f. 1846 i Rindal. Giftet han seg med Mali Johnsdtr. Løseth, datter av John Bendixen Løseth og Marith Olsdtr. Eller var dette ei Ingeborg, som Øverland sier?

Lærer i Løfoll krets. Frikjøpte han Grytbakken, eller var det Brubakken, som Øverland hevder? Jeg går ut fra at dette måtte være to ulike garder. Han hevder også at Ola (2) og Ingeborg hadde fem barn. Yngste Ola (Langmyrhaug) f. 1868 ble offiser og fikk garden.

Så jeg spør: Hadde kona dobbeltnavn, eller var han kanskje oppattgift med ei søster av førstekona? Har ikke slektgranskerne på Nordmøre et behov for ei avklaring, i likhet med meg?

Grunnen til at jeg spør er at Ole Olsen (1) Foseide Rindalslykkja og Margrethe Mortensdtr. (Røen) hadde 4 barn: 1: Randi (1830), 2: Ingeborg Olsdtr. Årøvik f. 1832 på Røbekk, gift med Andreas Arnesen Vedelven, viet 17 juni 1879 i Rindal. Han er sønn av Arne Knutsen Vedelven Istad og Karen Olsdtr. Hatlen. Dette er interessant fordi Andreas fikk ei datter med Ane Vike, opphavet til California-slekta mi i USA. 3: Anders Olsen Langmyrhaug Foseide. Jeg tenker rindalingene ikke er fornøyd med halvkvedet vise!
Vennlig hilsen
Per Gjendem

6749
Innlegg: 20
Registrert: 22. mars 2005 kl. 0.06
Sted: RINDAL

Re: Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av 6749 » 8. desember 2005 kl. 0.21

Eg skal prøve å greie opp i familieforholda du spør om. Opplysningane har eg henta for det meste frå Gards- og ættesoga for Rindal, utgåva frå 1999.
Ola Andersson Rindal, f. 1756, bygsla Rindalslykkja 21. okt. 1793. Han var g.m. Ingeborg Olsdotter Løfald, f. 1764. Dei hadde seks born, der begge dei to yngste sønene heitte Ola.
Den nestyngst Ola var g.m. Marit Nilsdotter Løset. Far hennar var Nils Jonson Sulen frå Hitra. Ola og Marit bygsla Langmyrhaugen under Fosseide, og hadde ti born:
1. Randi, f. 1834, utv. til Amerika. Kom heimatt og døde ugift på Grytbakk Austigard i 1919.
2. Nils, f. 1837, d. ugift i 1887.
3. Ola, f. 1839, g.m. Mali Jonsdotter Løset. Dei hadde plassen ei kort tid før dei utv. til
Amerika i 1890.
4. Eli, f. 1841, g.m. Ingebrigt Einarson Tiset, f. 1837.
5. Anders, f. 1844.
6. Marit, f. 1845. g.m. Sverke Einarson Tiset, f. 1843.
7. Ingeborg, f. 1847. Ho budde visstnok utmed Molde.
8. Anders, f. 1851, utv. til Amerika i 1883.
9. Jon, f. 1853. Utv. til Amerika i 1888. I Heimar og ætter i Stangvik, av Hans Hyldbakk,
står det at Margrete Larsdotter Hagen, f. 1873, var gift i Amerika med fotograf Jon
Foseide frå Rindal. Dei hadde sonen Lorentz Foseide.
10. Ingeborg, f. 1855, døde i 1858.

Den yngste Ola, f. 1805, var g.m. Margrete Mortensdotter Røen, f. 1815. Dei bygsla plassen Brubakken under Fosseide. Dei hadde sonen Ola, f. 1846. Han var g.m. Ingeborg Jonsdotter Løset, f. 1844. Dei overtok plassen og kjøpte han til sjølveige. Utanom gardsbruket var det lærargjerninga som var hovedyrket hans. Han gjekk lærarskulen i Romsdal.
Ola og Ingeborg hadde borna:
1. Ola, f. 1878, g.m. Tomine Åsprong frå Stangvik, f. 1875.
Han gjekk underoffiserskulen og steig i gradene til han gjekk av som løytnant. Fire
born.
2. Jon, f. 1880, g.m. Oline Pedersotter Hyldbakk frå Stangvik. Tre born.
3. Martinus, f. 1882, d. 1883.
4. Martin, f. 1883, utv. til amerika i 1903. Døde ugift.
5. Ingeborg, f. 1886, g.m. Lars Olson Lomundal frå Orkland, f. 1881. Fire born.

mvh
Ragnhild Stavne Bolme

dn10177
Innlegg: 335
Registrert: 30. november 2004 kl. 20.23
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av dn10177 » 8. desember 2005 kl. 17.50

Svar til Ragnhild Stavne Bolme fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

Takk til Ragnhild for at du vil bevilge tid inni julestria på slekthistoria i Rindal. Skal forresten hilse fra ei ung venninne av deg som jobber på Rema i Molde, og som er det reineste leksikon om slektene i Rindal. Jeg var for en mannsalder sida venn av Tørset-familien som vendte tilbake til Rindal etter et opphold i Molde der han gifta seg med Agnes Åndal, fra nabogarden der jeg bor på Molde, den gang Bolsøy.

Ingeborg Olsdtr. Foseide f. 1847 (visstnok til Molde?) er feil person. Den Marit Olsdtr. Foseide vi skal dokumentere er f. 1832 på Årø i Bolsøy. Men hun ble gift i Rindal som forklart med Andreas Vedelven, bosatt i Årølia og død i Årøvika. Han fikk ei datter med oldemor mi Ane Vike da hun var overbudeie på Amtets forsøksstasjon på Indre Årø.

Ikke bare undertegnede har sett på dette, men også Kari Solbu, om jeg kan tillate meg lå referere til henne. Tilgi meg ærbødigst at jeg ikke har bedt om lov, og jeg håper hun tilgir i sakens anledning! Det er klart at det var feil i de gamle utgavene av Rindalsboka. Dessverre er ikke feilene luket bort i de nye heller. Vi har å gjøre med et slikt tilfelle.

I nyutgåva av "Raumadalsfolket" annonseres det til og med i avisene at nå har ei nemnd retta feilene. Jeg gjorde på sedvanlig vis en rekke stikkprøver. Til min store forbauselse er ikke de mest åpenbare feil og mangler rettet. Derfor holder jeg på det prinsipp at retting av bygdebøker ikke bør utføres som noe enkelmannsforetak. DIS-Norge holder som kjent på samarbeidsprinsippet.

Hvordan kan Margrethe f. 1815 opptre som mor i 1830? Forklaringene om "Nestyngste-Ola Brubakken og "Yngst-Ola" Brubakken holder ikke som forklaring. Det er i alle fall en tredje Ola Olsen Grytbakk Fosseide med i sammenhengen. Feilen oppstår trolig ved at det er tale om to brødre under Rinndalslykkja. Disse to er seinere rota i hop. Men de er i slekt.

Som jeg antydet, måtte den første Ola her være født ca 1795 og havner, slik jeg vil tro, på Grythaugen Fosseide. Den andre f. 1805 kommer til Brubakken der han blir gift med ei Margrete. Det skal finnes ei uoffisiell liste som tilkjennegir at begge disse Olaene ble født som "lausunger". Denne bør besøkes igjen av slektgranskerne. Kanskje ble disse Olaer bare født for tidlig før gifte hadde funnet sted. Dette var ikke uvanlig. Vi gir oss foreløpig med skepsis til antallet Olaer på Grytbakk og Brubakk. Her er det noe som ikke henger på greip.

Vi tror det er minst en Ola Foseide til som det ikke er godtgjort for ennå. Kanskje til og med to. Registreringsfeil er ikke det letteste å hanskes med i ettertid. Faren for feil sitatrekker er overveldende. Tvilen omkring R. Sogelag 2005 kan derfor overleve julehelga.

Som forøvrig er ei god tid for ettertanke og slektgransking. Mange takk til de flinke rindalsjentene som står på med slektgranskinga helt inn til ribbe og sirupsnipper. Jeg er rørt og imponert! Vi legger oss på minnet at Hans Hyllbakk var en kulturperson av det sjeldne slaget. Surnadal var heldig som fikke nyte godt av han. God jul til begge!
Vennlig hilsen
Per Gjendem

6749
Innlegg: 20
Registrert: 22. mars 2005 kl. 0.06
Sted: RINDAL

Re: Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av 6749 » 14. desember 2005 kl. 0.16

No er "mysteriet" oppklart.
Eg tek framleis utgangspunkt i dei to Ola-brørne frå Rindalslykkja: Ola Olson Foseide, f. 1805, busett på plassen Brubakken under Fosseide og Ola Olson Foseide, f. 1800, busett på plassen Langmyrhaugen under Fosseide.
Grunnen til at eg no er sikker i mi sak, er et eg har eit notat etter lærar Ola Olson Foseide, f. 1846, der han skriv om slekta si. Han var son til Ola Olson Foseide, Brubakken, f. 1805, og Margrete Mortensdotter Røen, f. 1815. Han skriv også om onkelen sin, Ola Olson Foseide, som bor i Langmyrhaugen, og borna hans. Han nemner dottera Ingeborg først, men utan fødselsår. Han nemner også ektemannen hennar, Andreas Arnesen, og at dei bodde ved Årønes ikkje langt frå Molde. Det som Hans Hyldbakk ikkje fekk med seg da han skreiv Gards- og ættesoga for Rindal, og som heller ikkje vart med i den nye utgåva, var det at folket i Langmyrhaugen hadde tre døtre med namnet Ingeborg. Etter å ha undersøkt i kjerkeboka for Rindal, heitte eldste dottera Ingeborg, noko som er naturleg, da ho var oppkalla etter farmor si. Denne Ingeborg var f. 14.12.1832 og var gift i Rindal 17.06.1879 med Andreas Arnesen Vædalsøen ( det står slik i kjerkeboka), f. 13.08.1839. Vitner var Nils Olson Rindal og Lars Gudmundson Solem.
Dei to søstrene som hadde same namnet, var Ingeborg, f. 13.10.1847, død 05.04.1848 og
Ingeborg, f. 08.03.1955, død 13.08.1858.
Du må helse venninna mi på Rema i Molde, sjølv om eg akkurat no ikkje kjem på kven det kan vera. God jul!

Helsing
Ragnhild

dn10177
Innlegg: 335
Registrert: 30. november 2004 kl. 20.23
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av dn10177 » 14. desember 2005 kl. 12.51

Svar til Ragnhild fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

Fenomenalt vil jeg si, det er klart alt nå at du sikkert har funnet de relevante dokumentene. Jeg vil ble svært takknemlig om du kan være så snill å sende fil eller brev så jeg kan få lese dokumentasjonen. Her var det veldig mye uklart men med Ola-brevet som må være belegg, om vi kan si det slik, godt nok.

Jeg er spent på hva som står i dåpsmeldinga (vitner og slikt) og hvordan foreldre oppgis ved giftermålet. Til sist en liten korrigering. Andreas Vedelven var aldri på Årønæset. Han var hele tida på Indre Årø, den gamle kommandantgården til kpt. Klingenberg som ble overtatt av proprietær og agronom Wollert Danckert Danckertsen Krohn. Se forøvrig min artikkel om ordførerne i Bolsøy.

Garden I. Aarøe (=Årø) ble kjøpt fra lt. Synnestvedt som dro til Paris. Krohningene ble strakt inngiftet med Møllerne på Moldegård som jeg nettopp har ført et par generasjoner ytterlige bakover til 1600-tallet i Skanderborg på Nordøst-Jylland. Det få, om noen, har visst er at Møllerne alt var inngiftet med Schultzene i Danmark. Disse var som kjent bosatt på Moldegård før Møllerne ankom ca 1744.

Ta gjerne fotokopier av brevet og send det til meg. Jeg skal refundere kostnadene du får omgående. Takk igjen for femenalt samarbeid. Det som gleder mest er raskt gjennombrudd med spørsmålsstillinga. Jeg ser fram til å kunne skjelne mellom alle Olaene på Foseide en gang for alle. Flott levert. Jeg bukker og takker!
Vennlig hilsen
Per Gjendem

6749
Innlegg: 20
Registrert: 22. mars 2005 kl. 0.06
Sted: RINDAL

Re: Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av 6749 » 17. desember 2005 kl. 18.32

Takk for gode ord! Eg har ei tilleggsopplysning frå kjerkeboka i Rindal: Arne Knutsen Værdalsøyen var oppgjeve som far til brudgommen Andreas Arnesen.
Dokumentasjonen av Foseideslekta får du sendt med det første frå ein etterkomar av Ola Foseide, f. 1805.

mvh
Ragnhild

dn10177
Innlegg: 335
Registrert: 30. november 2004 kl. 20.23
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av dn10177 » 18. desember 2005 kl. 17.42

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem

A propos feilskrift av etternavnet til kleivingen. Det er 100 sikkert at presten har blingsa med etternavnet , for mannen heter Andreas Arnesen Vedelven (= Ved (Istad-)Elva, på Kleive. Vedelven er det eldste namnet på garden Amundsgården som ligger der kraftstasjonen befinner seg i dag i Istadlia. Vedelven ble de første selveierne i Bolsøy, ved at en madam på Moldegård fant på å selge til brukeren.

Garden ble seinere uregulært omdøpt da en bruker Amund fra Midthaugen kom dit. Slekta på Vedelven var religiøse folk inngifta med Buskerud-haugianerne på Sotnakken og gjenfinnes i Fuglsetslekta på Solemdalen. Arne Vedelven omkom ved drukning på Fannefjorden under føring.

Slik hadde det seg at Andreas måtte klare seg selv på Indre Årø. Jeg skal sørge for at du får artikkelen til Per Øverland fra Romsdal Sogelags Årbok 2005 som har den svakhet at bare 2/3 av seminaristene på Molde og Nesset er listet. Dessuten skal jeg ordne med et foto av Karen Andreasdtr. Årø tatt i SanFrancisco før 1900 , altså datter av Andreas Vedelven og Ane Vike.

Forskningsmessig var dette et løft. Min interesse for disse menneskene er ikke blitt mindre. Det er dere i Rinndal som forvalter de gamle papirene. Jeg har nå mottatt utskrift av brevet fra lærer Ole Olsen Foseide. Her er det mye nytt for meg. Folket på Rindalslykkja er enda ikke kjent for meg. Det beste ville kanskje være et brev ved tid og stunder.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

dn10177
Innlegg: 335
Registrert: 30. november 2004 kl. 20.23
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Seminarist Ole Olsen Foseide, født 1848 i Rindal.

Legg inn av dn10177 » 25. desember 2005 kl. 14.30

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem

Skannede kirkebøker for Bolsøy har enda meir informasjon. Begravet nr. 18 i året 1906: d. 11 jul Andreas Arnesen (Vedelven) på Årø bd. 17/7, f. 1829 på Kleive, Bopel Årøneset (?),

Og kona:

Døde 1907 nr. 1 Ingeborg Olsdtr. (Foseide) d. 21 mar 1907 Årøvik, bg. 26 mar 1907, Født 1834 (?) Rindalen.

Som vi ser, står det mye rart i kirkeboka, men det er fint at slikt endelig er utlagt for offentligheten. Så vi kan lese det med egne øyne. Jeg merker meg at det stadig gjentas at Ingeborg ble født på Årø. Hvordan har dette seg?
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Svar

Gå tilbake til «Rindal»