Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj10558
Innlegg: 354
Registrert: 3. desember 2009 kl. 10.06
Sted: Mosjøen

Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av gj10558 » 5. mars 2010 kl. 11.53

Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg til å finne ut hvem som er foreldrene til Johannes Hansen og Marit Olsdatter som i 1852 døper sin sønn Jakob Johannesen her, person nr. 39 :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8


Jeg ser at det står noe som likner på Ellefset bak Johannes Hansen og lurer på om det kan bety at de bor på en plass som heter Ellefset ?
Jeg har forsøkt å finne de selv men uten å lykkes, så jeg håper noen kan hjelpe meg videre.

Mvh.
Roy Søfting

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 5. mars 2010 kl. 14.44

Hei

Her finner du vielsen i Øie kirke i 1845, par nr 30, her får du også navna på foreldrene.

Du leser rett, garden heter Ellef/Ellevset og den ligger litt utenfor dagens sentrum i Surnadal.
Jeg har ikke tilgang til bygdebøkene mine for området akkurat nå, men det er det nok andre som har.

Men kan det være foreldrene som er her i 1865 ?

Det finnes en Jacob Johannesen på 14 år som er tjenestegutt på garden Sæter i 1865
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

gj10558
Innlegg: 354
Registrert: 3. desember 2009 kl. 10.06
Sted: Mosjøen

Re: Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av gj10558 » 5. mars 2010 kl. 22.22

Takk for at du hjelper meg her.

Jeg har prøvd å komme meg videre her noen timer i kveld ut ifra den linken du gav meg, men uten å lykkes. Håper derfor du kan sjekke de bøkene du nevnte når du får tilgang til de, og kan se om det er mulig å se om du finner noen flere navn som jeg ka jobbe med.

Mvh.
Roy Søfting

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av 17887 » 6. mars 2010 kl. 13.23

Hei
Jeg har funnet foreldrene til Johannes på Mogeilen under Grimsmo på side 514 i Heimar i Surnadal, bind I, av Hans Hyldbakk. Det står ganske mye om denne familien, så du kan låne bøkene på fjernlån på biblioteket. Jeg kan ta med noe her:

"Hans Johannesen frå Ringebu i Gudbrandsdalen var første mannen som rudde og bygde her. Han var f. kring 1789 og skulle, etter det som er sagt, vera oldesgut på garden Sæter i Forogn sokn. Men han gjekk frå garden, og sommaren 1834 for han over fjellet med kona og borna sine og slo seg ned i Surnadal."

- litt lenger nede på sida:
"Hans Johannesen kalla dei gjerne for "Stein-Hans". Det namnet fekk han avdi han var ein uvanleg dugande gråsteinsmurar. Det skal vera han som bygde den store steinfyllinga i gammelvegen oppi Modalane. Kona til Hans Johannesen heitte Maria Jokobsdatter. Ho var 5 år yngre enn mannen , og borna deira var desse fem:

1. Johannes, f. 1817, gift med Maret Olsd. Øye, Ol`Perså-moen. Johannes bygsla plassen Bjønnådalen på Eidet.

Jeg tar ikke med de andre barna. Hyldbakk skriver at Maria døde 1847 og Hans i 1868.

Bjønnådalen hvor Johannes og Maret bodde, er omtalt i bind II på side 86, men her er ikke Jakob blitt med. Det er riktig familie Britt Iren har funnet.

Johannes og Maret fikk sin eldste sønn, Hans, i 1845 og han tok over på plassen.

Ola, født 1848,var sjømann, gift og bosatt i Skottland - dro senere til USA og døde der i 1891

- så oppgir Hyldbakk enda en Hans, født i 1850, men dette kan feil for jeg har ikke funnet ham i kirkeboka ?

Peder, født 1855, utvandret til USA

Maria, født 1858, gift 1883 med Tore Olsen Skei på Tørvollen, Nedre Sæter.
Fra boka: "Borna deira er no dei einaste etterkomarane etter Johannes Bjønnådalen", men dette er da tydligvis feil siden Jakob har etterkommere.

Maret Olsd. Øyes familie (på Ol`Perså-moen) er omtalt på side 311 og 312 i bind II.
Hennes foreldre var Ola Pedersen Moen, f. 1779 og Gjertrud Sivertsdatter Røv, Ytterkleivan. Maret var deres andre barn, født i 1819 og gift med Johannes Hansson Grimsmo i 1845.

mvh Aud Marion Røen

gj10558
Innlegg: 354
Registrert: 3. desember 2009 kl. 10.06
Sted: Mosjøen

Re: Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av gj10558 » 6. mars 2010 kl. 13.42

Tusen takk for hjelpen begge to, det er virkelig fint å kunne få sånn hjelp. Det var veldig moro å få opplysninger om hvor jeg kan finne materiale om denne familien, jeg skal dra på biblioteket på mandag og bestille den boken slik at jeg kan få lest den.

Fortsatt riktig god helg.

Mvh.
Roy Søfting

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av 17887 » 6. mars 2010 kl. 13.44

Johannes sin far og hans andre kone, samt sønnen Jakob og hans familie på Mogeilen, Grimsmo, i 1865:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 29&lnr=000

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av 17887 » 6. mars 2010 kl. 14.02

- bare hyggelig å kunne bidra litt. God helg til deg også.

mvh Aud Marion

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Johannes Hansen og Marit Olsdatter

Legg inn av Erling Myrbostad » 8. mars 2010 kl. 16.04

Et lite sidehopp, men kanskje av interesse.

Har bilde av ho Guri Dala, som ho vart kalla i dagligtale. Ho var eneste datter av han Hans Johannesson på Bjønnadalen, og altså brordotter til nemnte Jakob. Sender du en e-postadresse på private meldinger, så kan jeg sende deg bilde.

mvh Erling[/img]

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»