1680: Søskenbarn fra Telstad, Ellevset, Svean, Seter

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

1680: Søskenbarn fra Telstad, Ellevset, Svean, Seter

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. desember 2015 kl. 11.46

I et skifte på Mongsstua i Bøverfjord 23. oktober 1680 etter både Bård Arntsen og Mildri Steinarsdatter kommer det fram en søskenbarnkrets i Surnadal.
I det nest siste skiftet i Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 2, 1676-1680, folio 204a står det at arvingene deres var hans søsken, Peder Arntsen og Randi Arntsdatter.
Disse står også nevnt i Åsskardboka, side 357. Hyldbakk skriver:
Bård Arntson fekk byksel på garden i 1658. Han og Mildrid døde båe som barnlause folk, og den 23. oktober 1680 var det skifte etter dei. Arven dei let etter seg var på bortimot 40 rd.
Det siste stemmer ikke. Det ble ingenting til arvingene. Hvis jeg har slått sammen riktig, var det 8 skilling igjen etter at alle gjeldspostene hadde blitt oppgjort.

Men det interessante er at Mildrid Steinarsdatters arvinger var den salige kvinnes brorbarn, nemlig:
Steinar Pedersen Telstad
Peder Iversen Ellevset
Steinar Olsen Telstad
Steinar Pålsen Svean
Trond Halvorsen Seter
samtlige søskenbarn, står det

Nå ser det ut til at Hyldbakk ikke var så nøye med 1600-tallet, for jeg har litt problemer med å finne alle disse, og fedrene deres i bygdebøkene, men dette var i alle fall en slektskrets, som kanskje hadde sitt utgangspunkt i Telstad, som kanskje kan gi noen spor?
:) Tore

Tor Ålbu
Innlegg: 55
Registrert: 18. oktober 2006 kl. 9.08
Sted: Rindal

Re: 1680: Søskenbarn fra Telstad, Ellevset, Svean, Seter

Legg inn av Tor Ålbu » 12. mai 2016 kl. 14.53

Mildri Steinarsdotter må ha mange brødre ut i fra alle ulike patronym søsken-(bror-)barna har.

I Austistua, Sveen er det mange av disse navna i MT1665-66:
Op Ingebrigt 40, sønn Pål Ingebrigtsen 11 ½, Ole Ingebrigtsen 9, Peder Ingebrigtsen 7, Jon Ingebrigtsen 5, Bervend Ingebrigtsen 3-4 år

Ellers er Mildri plassert på Oppigard, Telstad, og der var disse i MT1665-66:
Op Steinar 30, son Jon Steinarsen 6, Peder Steinarsen 3

For meg ser det ut som at Mildri kan være datter til Steinar Pedersen Telstad, og at mora må være den første kona til Ingebrigt Pålson Sveen.

Jeg har ikke funnet noe skifte etter disse 2 karene, men det er et skifte etter Ingebrigt Pålson Sveens andre (?) kone Randi Andersdotter den 16.03.1691 som viser at de hadde 2 sønner i lag Jon 21 år og Lars 19 år. Enkemann etter Randi var Alv Alvsen.

Dersom Mildri er datter til Steinar Pedersen Telstad er det rart at ikke hennes nærmeste arvinger er broren Peder f. 1663 (ble gift og fikk sønnen Steinar i 1697 - altså i live da "søstra" dør), søstra Brit gift på Røsmoen under Skei (har sønnen Steinar Evensen f. 1662 - i live i 1680), og broren Jon f. 1660.

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»