Baklia 1701: Bård til Bele og Arnt til Reiten/Tingvollia?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Baklia 1701: Bård til Bele og Arnt til Reiten/Tingvollia?

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. november 2015 kl. 13.37

Spørsmålet er om Bård Larsen på Oppistua Bele, fra 1712 i følge Hyldbakk side 306 i Åsskardboka, og Arnt Larsen Lia i Tingvoll var brødre og kom fra Baklia?

Først en del forklaringer og henvisninger
I emnet under Halsa Settemsøra, Elling Arntsen og Anne Eilertsdatter, - opphav? har Kjell Fredly den 17. november i år dette innlegget der han viser til flere skifter.

Utgangspunktet er Arnt Larsen Lia (Tingvollia) som var gift med Berit Eriksdatter fra Indre Volem (Vullum) Tingvollboka bind 2, side 360-361 (lenke til digitalisert utgave av boka). Opphavet til Arnt og Berit står ikke nevnt der.
Arnt Larsen ble formynder da svogeren hans i Betna, Jon Eilertsen, døde i 1733. Se lenke til skifte i den andre debatten, men også her, på side 644 helt i høyre kolonne der formynderne blir oppnevnt i dette skiftet. Da kalles han for Arnt Larsen Reiten. I skiftet som Kjell henviser til fra Tingvollia etter Berit Eriksdatter ble en av formynderne Bård Larsen Bele. Alle de andre formynderne var fra slekta til Berit Eriksdatter, og vi har antatt at Bård kan ha vært broren til Arnt Larsen Lia/Reiten.

Bård står omtalt under Oppistua Bele i Åsskardboka (gamle utgave) side 305 (lenke til digitalisert utgave). I den nye utgaven av Åsskardboka (1987), står det de samme opplysningene på side 306. I dette skiftet etter kona til Bård, Magnild Nilsdatter, som Hyldbakk refererer til, starter det på side 1031 i Skifteprotokoll 7, 1731-1736. Formynderne står nesten nederst på side 1032; Ole Baklia, Arnt Reiten og faren sjøl. Og bare 6 år seinere, 11. november 1741, var det skifte etter svigersønnen til Bård, Steinar Steinarsen, på Bele. Og der krevde Arnt Reiten utestående midler for sin myndling Berit Bårdsdatter: I høyre kolonne på folio 485b, skifteprotokoll 9, 1741-1746.

Om Baklia i Åsskardboka (gamle utgave) side 348 (lenke til digitalisert utgave). I den nye utgaven av Åsskardboka (1987), står det de samme opplysningene på side 346. Der står det bare at Lars Kolbjørnson eller Beraugson hadde sønnene Steinar i 1691 og Arnt i 1693. Ingen Bård. Kolbjørnsen som farsnavn på Lars må være feil. Han står ellers som Bårdsen eller varianter av det navnet. (Barugsen, Beraugsen osv.)

I Manntallet 1701, side 24 for Nordmøre fogderi, Brøske tinglag står Baglie litt under midta. Brukaren heter Laurids Barugs. og sønnene står som Steinar og Arnt med de samme opplysningene som i bygdeboka. Litt lenger oppe på sida, under Garte, står tjenestekaren Baard Laures. 14.
Jeg har leita gjennom Brøske, Gagnat og Halse tinglag i 1701-manntallet, og dette er de eneste jeg finner av Arnt og Bård Larssønner som passer i alder. Burde sjølsagt også ha sjekket Surnadal, men jeg stoppet da jeg fant dem... :-)
Og siden farens farsnavn var Beraugson i følge Hyldbakk, og Barugsen i 1701-manntallet, er det naturlig at han får en sønn Bård, siden dette er eldre navnevarianter av Bård.
I 1665-manntallet, datert 26. januar 1665, side 39, gard nummer 86 står Lars Baarsen som 10 år gammel, og det stemmer bra med alderen i 1701-manntallet, 48 år gammel.

---------
Da har jeg kommet med flere indisier, på at Bård Larsen Bele og Arnt Larsen Reiten/Tingvollia var brødre. Det er spesielt formynderskapet til hverandres barn som gjør at jeg tror de var brødre. Og siden guttenavnene i Baklia passer med disse to sine, og også en formynder til et av barna til Bård var fra Baklia, mener jeg det er grunn til å anta at de kan ha kommet derifra.
Er det noen som har kommentarer, forslag eller andre idéer til opphav på dem? Eller andre kilder som bekrefter dette?

Jeg har heller ikke funnet Arnt Larsen på Reiten, og det er også Reiten-garder i Tingvoll, ikke bare i Halsa. Men kildene som er lagt ut fra 1730-tallet for Nordmøre er ikke mange, og de kildene jeg sjøl har fotografert i Statsarkivet og Riksarkivet, er det heller ikke mye hjelp i.
:) Tore

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Bård Bele og Arnt Reiten

Legg inn av dn21758 » 24. november 2015 kl. 15.56

:D

Hei Tore!

Jeg har prøvd å svare på det du har lagt ut om Bård Larsen Bele og Arent Larsen Lien, men får det av en eller annen grunn ikke til. Det kommer bare opp en rød klamme rundt emnetittelen og at jeg må skrive mer enn 60 tegn. Uansett, jeg er svært glad for det du fant om disse to, er i liten tvil om at du har funnet riktig far til dem! Tusen takk skal du ha! :D

Mvh.
Kjell

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bård Bele og Arnt Reiten

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. november 2015 kl. 18.02

Kjell, jeg flyttet det innlegget du skrev i bygdebokforumet og over hit til etterlysningsforumet.
:) Tore

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Bård Bele og Arnt Reiten

Legg inn av dn21758 » 24. november 2015 kl. 19.13

Takk for det! Det var her jeg ville at det skulle komme ja.

Meget godt jobba, Tore! Synes dette var svært interessant!

Mvh.
Kjell

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Baklia 1701: Bård til Bele og Arnt til Reiten/Tingvollia

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. november 2015 kl. 20.08

Og så må vi prøve å finne hvilken Reitengard det var da :-)
De må ha flyttet derifra seinest høsten 1737, siden Maria ble døpt i Tingvollkirka 25. februar 1738. Tingvoll, Ministerialbok 1732-1751, Kronologisk liste 1738, uten sidenr.

Og 29. mars 1735 kalles han for Arnt Larsen Reiten i skiftet på Bele.

Jeg har fotografert av legdsrulla i fogdearkivet for regnskapet i 1736. Men det er lite vits, siden skriverne ikke var interessert i at navnene var korrekt, bare de fikk inn pengene. Hadde jeg lest den artikkelen i Heimen hvor dette står, før jeg dro til SAT, hadde jeg nok prioritert andre kilder. (Brukerne på Reiten står som Tosten, Anders, Pål og Peder.)
I den legdsrulla står bl.a. Tosten på Reiten. Han var på Reiten i 1711, men han står der ikke i prøvematrikkelen i 1723 som er til å stole på, siden det da var en kommisjon som reiste rundt og noterte.

Et eksempel fra fogderegnskapet i 1725 der jeg fotograferte av flere kilder.
I Korn- oste- og fisketienden står brukerne på Reiten som Tosten, Kristen, Knut Nilsen og Arnt Andersen.
I legdsrulla fra fogderegnskapet i 1725 står brukerne på Reiten som Tosten Andersen, Anders, Pål Johansen og Peder.

Pål Johansen er et godt eksempel på at man ikke skal stole på slike bilag i regnskapene. Han står som enkemann i et skifte på Reiten 20. april 1686, Skifteprotokoll 3, 1681-1689, folio 192a, uten livsarvinger. Han står ikke i manntallet i 1701 på Reiten, og han mangler også i 1711. Han har kanskje dratt fra garden før 1700, men står likevel med navnet sitt på ei liste i fogderegnskapet i 1736.
Det skal ikke være enkelt. :?

Vi må nok til tingbøkene og se om vi finner dem der.
:) Tore

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Baklia 1701: Bård til Bele og Arnt til Reiten/Tingvollia

Legg inn av dn21758 » 8. desember 2015 kl. 14.45

Her til venstre i tingboka, ved ting den 28. jan. 1708 ser vi her til venstre hvem broren Steinar Larsen Bakli ble gift med:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31144/78/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 310321.jpg

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Baklia 1701: Bård til Bele og Arnt til Reiten/Tingvollia

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. desember 2015 kl. 16.03

Når du først leita i tingbøkene, kunne du ikke ha funnet ei side med litt lettere skrift? :)

Ok, jeg ser at Stener Larsen Bakli blir straffet for leiermål begått med Magnil Olsdatter, og det blir ekteskapsbøter på 3-1-12 siden han vil ekte henne. Er gardsnavnet på Magnil Snekvigen?

Tenkte jeg skulle få hjelp i fogderegnskapet, men det står ikke sikt- og sakefall i disse årene. Forklaringa fant jeg i fogderegnskapet i 1707, side 170 på venstresida (Arkivverket garanterer ikke at lenka opprettholdes.) Der står det at Sigt oc Sagefaldet er Iligemaade over heele Stiftet forpagted
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Baklia 1701: Bård til Bele og Arnt til Reiten/Tingvollia

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. desember 2015 kl. 16.05

Ser at Hyldbakk i Åsskardboka også kaller henne for Snekvik. Men han skriver ikke at de ble gift...
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»