Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erik Hov » 3. februar 2014 kl. 18.03

Hei.

Jeg lå merke til retting her på forumet https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=63602

Der står det at Dordi ar fra Rakanes. Det stemmer jo med det som står i Stangvikboka 3 side 378 Rakanes.
Men den samme Dordi står også nevnt under garden Røkkum i samme bind side 306 som datter til Gunnar Olsen og Dordi Larsdatter på Røkkum. Her står hun også som gift med Jon Gunnarsen Drøpping.
Så jeg lurer kort og godt på.....var Dordi fra Rakanes eller Røkkum??

mvh Erik

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Magne Østhus » 3. februar 2014 kl. 18.41

Hei !

Og hva viser kirkeboka til, da både dåpen og en vielse ?

Mvh. Magne.

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erik Hov » 3. februar 2014 kl. 20.32

skulle ønske jeg kunne sjekke det. Kirkeboka begynner i 1784. mener kirkeboka før 1784 brant opp i en brann....
Jon het forøvrig Jon Hallsteinsen og ikke Gunnarsen som jeg skrev.
Dordi Gunnarsdatter født ca 1731 død 1810 gift med Jon Hallsteinsen Drøpping død 1798.
De ble gift før 1756 hvertfall ,så har dermed ikke mulighet for å finne vielse eller dåp til noen av barna da kirkeboka er brent før 1784.

mvh Erik

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Magne Østhus » 4. februar 2014 kl. 3.01

Hei !

Og jeg vet det ikke, men brukte de bare Stangvik kirke og aldrig en kirke i Surnadal på den tiden, Drøpping er nok også et navn fra Stangvik om jeg ikke husker helt feil og derfor naturlig de brukte kirka der ?

Likevel, lykke til videre.

Mvh. Magne :)

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erik Hov » 4. februar 2014 kl. 18.15

Drøpping er i Stangvik ja ,og dersom de bare brukte Stangvik kirka finner jeg nok ikke vielse og dåpene til barna deres. Jeg har ikke sjekket om de kan ha døpt noen barn i Surnadal. Der finnes hvertfall kirkebøkene før 1784 for Surnadal......
mvh Erik

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. februar 2014 kl. 14.12

Hei,

Innlegget ditt gjorde meg oppmerksom på at jeg har glemt å rette opp et tidligere innlegg under bygdebøker Møre og Romsdal, se https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=63602

Jeg har lett mye i ymse skifter som kunne tenkes å klargjøre slektsforhold på Drøpping, men uten å lykkes på dette punktet. Løsningen kom da jeg gjennomgikk noen gamle slektsnotater etter min bestefar på nytt, noe jeg for øvrig hadde gjort flere ganger før, men uten å få med meg den lille detaljen som var viktig. Se ellers under lenken og retting jeg gjorde der.

Oppsummering er at min overbevisning nå er at Dordi Gunnarsdatter er fra Røkkum, ikke fra Rakanes.

mvh Erling

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erik Hov » 7. februar 2014 kl. 15.55

Ypperlig!! :) akkurat hva jeg prøvde å finne ut!.
Jeg også prøvde å lete i skifter og sånn ,men kunne ikke finne noe klart svar der.
Er jo ikke rart man begynner å lure når bygdeboka har samme person listet under to forskjellige slags foreldre!.
Da blir vel Dordi`s slekt omtrent slik.....
1 Dordi Gunnarsdatter Røkkum født ca 1731 død 1810

Foreldre

2 Gunnar Olsen Røkkum ca 1687-1744
3 Dordi Larsdatter Søyset

Besteforeldre

4 Ole Nilsen (Balstad?) gift 1681 med
5 Ragnhild Gunnarsdatter Melkild
6 Lars Iversen på Søyset født ca 1608????? hmmmm er han for gammel til å være Dordi`s
far tro?

(Nils Johansen Balstad i Tingvoll gift med Dordi 1632-1688 hadde flere barn blant annet Ole Nilsen ,som jeg har lurt om er den samme som kom til Røkkum.....)
Dette er hvertfall sånn jeg har det registrert. Vet ikke noe om evt oldeforeldre ,og er heller ikke sikker på alt det om besteforeldrene stemmer. Har du mer info på slekta bakover fra Dordi Gunnarsdatter? eller andre opplysninger?


mvh Erik

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. februar 2014 kl. 23.05

Tja,

Ola Nilsson var i alle fall først i Stomsvika i Tingvoll, der han var brukar etter Mikkel Åsprong, som vart dømt til å forlate garden den 22.11.1678. Ola og Ragnhild var i Stomsvika til dei byksla på presteenkesætet Røkkum den 22.10.1696. I skoskatten i 1711 står han framleis som brukar på Røkkum. Om dette er samme Ola Nilsson som han på Balstad, har jeg ikke sikre opplysninger om, så der har jeg latt være å skrive noe foreløpig. Om Ragnhild Gunnarsdotter var fra Mjølkill eller ikke, er jeg også usikker på, finner ingen klar sammenheng der.

Når det gjelder Lars Iversen Søyset har jeg også stusset på alderen. Men at det er en sammenheng med denne familien på Søyset virker sannsynlig. Lars har en sønn Lars Larsson, f. ca 1664. Det er også en kandidat til Dordi Larsdotters far, men jeg har ingen sikker konklusjon. Hvis Lars Iversen er faren, må Dordi og de andre barna sikkert ha forskjellig mor.

mvh Erling

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erik Hov » 8. februar 2014 kl. 15.42

Da burde dette være giftermålet til Ole og Ragnhild http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660527.jpg
Der ser det ut som det kans stå Stomsvig på ham. Dette må vel være foreldrene til Gunnar Olsen Røkkum.
Jeg har heller ikke koblet Ole Nilsen Balstad til å være den samme som Ole Nilsen på Røkkum ,bare notert meg at det er mulig.
Når det gjelder Lars Iversen Søyset tror jeg jeg sletter den forbindelsen inntil videre siden det ikke er sikkert og pga alderen hans. Utfra alderen på barna til Dordi Larsdatter og Gunnar Olsen skulle jeg tro Dordi må være født ca 1695-1700 og da er det vel mer trolig at Dordi var datter til denne Lars Larsen Søyset født ca 1664.

mvh Erik

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Dordi Gunnarsdatter fra Rakanes eller Røkkum?

Legg inn av Erling Myrbostad » 8. februar 2014 kl. 17.10

Ja, Erik, dette er giftemålet deres, har tidligere notert dette som kilde. Blir vel vanskelig å finne sikre kilder på hvilken Lars som er far på Søyset tror jeg, dette med Lars Larsson, f. 1664 blir jo bare en hypotese.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»