Anders Nilsen Jåvik, død 1757 93 år

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Anders Nilsen Jåvik, død 1757 93 år

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. august 2019 kl. 15.25

Det står litt om Anders Nilsson Jåvik i Straumsnesboka. Dette var en plass under en av Aspagardene. Det står at han
Gards- og ættesoge for Straumsnes, bind 3, side 498 skrev:hadde bygsel på denne plassen i første halvdel av 1700-talet. Han døydde i 1757, 93 år gammal.
Knut Andersson Jåvik fikk bygsel på garden etter faren og satt med den til han døydde i 1750.
Jeg har funnet en rekke søsken av Anders Nilsen Jåvik, og flere barn, kanskje så mange som seks stykker.
Forbindelsen mellom dem er både fadderskap og formynderskap. Dessverre bodde flere av barna på den delen av Straumsneset som hørte til Halsa sogn, og alle søsknene med ett unntak bodde i Stangvik prestegjeld. Der mangler det kirkebøker.

Jeg er interessert i om noen har innspill til disse.

Jeg legger ikke til lenker og forklaringer på hvorfor jeg mener forbindelsene passer i dette innlegget. Det blir for mange lenker og forklaringer. Det kan komme seinere hvis noen lurer på hvorfor jeg har akkurat den forbindelsen.

Barn:
  • Knut Andersen Jåvik. Står i Straumsnesboka bind 3, side 498. I skiftet etter ham var farfaren Anders Nilsen Jåvik til stede på vegne av barna hans. Så denne forbindelsen er 100% sikker.
  • Ingri Andersdatter Jåvik blir gift i Freikirka i 1734 med Jakob Eriksen Berge. Gjemnesboka bind 8, fra side 270 på Mettiberge.
  • Mali Andersdatter Jåvik blir gift i Freikirka 1. januar 1737 med Gudmund Larsen Vatn, Straumsnesboka bind 1, side 441 under Vatn Austre.
  • Peder Andersen Vatn, Furunes, Magnildberg. Står såvidt nevnt på Vatn vestre i Straumsnesboka bind 1, side 428. Men Peder Andersen Vatn ble formynder i skiftet etter farbroren Ole Nilsen Halsahagen i 1735. Kalles da for Farbroders sønn.
    På Furuneset står han omtalt i Straumsnesboka bind 2, side 260. Der står det til og med at han i skiftet etter kona i 1755, var formynder for Anders Knutsen Jåvik. I skiftet kommer det fram at han bøksla Furuneset av Iver Gaas i 1745.
    Og til slutt står Peder omtalt under Magnildberget i Straumsnesboka bind 2, side 282 under kapitlet Husmannsfolk. Sønnen Anders Pedersen Magnildberget står omtalt på side 274.
  • Nils Andersen Vatn. Står såvidt nevnt på Vatn vestre i Straumsnesboka bind 1, side 428. I ei militærrulle for landvernsoldater kan det være ham som står nevnt at han flyttet til Kristiansund før 1748. Nils Andersen Fosundvaagen var formynder for Knut Andersen Jåviks datter i 1765. I skiftet etter enka til Knut som ble gift på nytt og havnet på plassen Seter under Storvik på Bergsøya. Har ikke funnet ham i Kristiansund.
  • Peder Andersen Straumsvåg. Nergarden i Straumsvågen, Straumsnesboka bind 1, side 386. Det står litt mer om ham og kona i denne bygdebokrettinga. Han ble formynder i 1741 og 1742 men står ikke nevnt i hovedlegdsrulla i 1748. Kirkebøkene for Tingvoll, Øre og Frei mangler svært mange døde i denne perioden. Dessverre har jeg heller ikke funnet et skifte etter ham.
    Men dattera Ragnilds mann, Kristian Einersen Li, ble formynder for et av barna til Jakob og Ingri på Mettiberge i 1759. Og Anders Pedersen Straumsvåg ble formynder for et av barna til Ragnild og Kristian Li, i 1774.
    I tillegg var det fadderskap på de tre barna til Peder og Ane.
    I 1736 var fadderne til dattera Ragnild; Anders Jåvik, Peder Vatn, Nils Vatn, Ane Straumsvåg, Mali Vatn og Ingri Straumsvåg.
    Forklaring på hvem fadderne var: Anders Jåvik var faren, Peder og Nils Vatn var brødre. Ane Straumsvåg kan ha vært kona på nabogarden. Mali Vatn var søstra (ble trolovet 6 uker seinere med Gudmund Larsen Vatn) og Ingri Straumsvåg kan ha vært søskenbarnet til Peder.
    Det mangler et barn i den bygdebokrettinga; Peder Andersen Straumsvågens datter Marit ble døpt i Tingvollkirka Dom 10 p Trin i 1739 (høyre kolonne på venstresida). Knut Jåvik var en av fadderne og også Jakob Berges kvinne. Det ser ut til at det står Bergems kvinne, men det skal ikke ha vært noen Jakob på Bergem da, så derfor skal det mest sannsynlig bety Berge på Bergsøya.

Søsken til Anders Nilsen Jåvik
Det er noen skifter som forteller om dem.
  • Ole Nilsen Halsahagen var det skifte etter 22. mai 1735, Nordmøre skifteprotokoll 1731-1736, side 1026, og han etterlot seg enka Marit Knutsdatter og 4 barn i alderen 12-22 år. Han var tydeligvis smed for det var mange smedsaker i skiftet.
    Farbroren Anders Nilsen Jåvik (Anders Nielsen Jaavigen) var til stede på skiftet på vegne av barna. Han ble også formynder for eldste den sønnen, Nils 16 år gammel.
    Mostermannen Ole Markussen Torvik ble formynder for sønnen Iver 12 år. Fastermannen Hans Knutsen Solemsøya ble formynder for den eldste dattera, Ingri 22 år, og farbrors sønn, Peder Andersen Vatn ble formynder for Anne Olsdatter 20 år gammel.
  • I et skifte på Solemsøya i Hamnesfjorden i Surnadal 12. desember 1742, Nordmøre skifteprotokoll 1741-1746), folio 582b, etter Guri Nilsdatter ble det ektemannen hennes og hennes søsken som arvet.
    Anders Nilsen Joevig, Erik Nilsen boende paa Smølen, Ole Nilsen død, barn: Nils Olsen, myndig, Iver Olsen myndig, Ingri Olsdatter ugift (formynder Peder Straumsvik), Anne Olsdatter gift
    Tomas Nilsen myndig og enka Anne Nilsdatter.
    Jeg tror at Peder Straumsvik (Peder Strømsvigen) der er skrivefeil for Straumsvåg.
  • Erik Nilsen som i 1742 bodde på Smøla, tror jeg, og noe bevis har jeg ikke funnet, bare indisier, men jeg tror at det kan ha vært den Erik Nilsen som ble dømt for blodskam i Flesavika i 1731.
    Flesavika-Erik var omtrent 50 år gammel i 1731 og født på Sylte. Gift i 22 år og hadde ikke fått barn med si avdøde kone som døde rundt Sankthanstider 1730. Konas brordatter derimot var ganske svangelig ved rettssaken 2. august 1731.
    Men da må han ha blitt benådet for dødsstraffen. Lagmannen ba kongen om at jenta skulle benådes.
  • Tomas Nilsen bodde i Belanaustan. Skifte etter kona hans 14. august 1743 Møre og Romsdal fylke, Nordmøre skifteprotokoll 1741-1746, folio 669a. Ingen barn. En Erik på Smøla hadde et krav i boet på 1 riksdaler. Kan det ha vært Erik Nilsen? Tomas og Kari står så vidt nevnt i Åsskardboka side 316. Det står ikke noe mer enn det som står i skiftet.
    Kanskje det var denne Tomas Nilsen som var innerst på Magnildberget ved ekstraskatten i 1762? Hos nevøen Peder Andersen.
  • Anne Nilsdatter. Hun var enke ved skiftet etter søstra Guri i desember 1742.
    I det samme området var det et skifte på Bøjelen 6. juni 1741, folio 441a etter Isak Gudmundsen. Enka het Anne Nilsdatter. Det var to barn i skiftet, men ingen av dem var Annes.
    I Åsskardboka står det ikke nevnt noe om disse folkene hverken under Bøjelen eller Storberget.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»