Fra hvor, Gjertrud, Malene og Bottolf, barn av Ellef.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Fra hvor, Gjertrud, Malene og Bottolf, barn av Ellef.

Legg inn av dn21758 » 2. mars 2016 kl. 17.15

Hei!

Emnetråden skulle ha vært lengre, sukk!!!

Når en sak løses, dukker det selvsagt opp flere uløste saker. Tore fant ut i tråden om Peder Størkersen Kamsvåg at MIN Mons Pedersen ikke var fra Vassli, men fra Brubekk. Jeg vet hvem hans foreldre var, men så var det kona hans. Da Ablund el. Abelona ble født var paret bosatt i Koksvika (i 1706) og ti år senere, i 1716 ble datteren Barbro født på Eikrem.

Jeg fant ved en dåp, at "Gjertrud, Mons Eikrems" var fadder, og dermed begynte jeg å lete etter Mons og Gjertrud. Det viser seg at de begge døde i 1719 på Eikrem:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660735.jpg

Landdragon Mons Pedersen Eikrem døde altså 50 år gammel.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-61
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660738.jpg

Og husmannsenken Gjertrud Ellefsdatter døde senere samme året, 46 år gammel.

Ved søk på FS med Barbro som søkeord når det gjelder dåp i denne perioden, dukker Bottolf Ellefsen Tørlenda opp som far for en Barbro i 1719:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660734.jpg

For å gjøre saken kort, som fadder ved dåp finner jeg også en Malene Ellefsdatter Bekken som må ha vært en søster av disse. Hun blir gift i 1719 med enkemann Christen Eriksen Koksvik. Det virker ellers som at Bekken er et nøkkelord her, men jeg finner ingen ting i bygdeboka om dem der. De eneste jeg finner er en Einar Ellefsen Bekken f. 1665 som med gårdsnavnet Flemsæter gifter seg i 1686 med Abelone Toresdatter Trekrem. Han kan muligens være av samme søskenflokken.

Bottolf Ellefsen Tørlenda giftet seg i 1718 med Mari Olsdatter Fjøseide og da de fikk sin andre datter, Elen, i 1720, var de bosatt på Bekken.

Spørsmålene er kort og godt; hvor kom disse søknene fra og hvem var deres foreldre? Jeg tipper at de het Ellef og Barbro, men aner ikke hvor de kom fra.

Kanskje kan Bottolf og Einar være å finne i militærruller jeg ikke har, og at det der blir opplyst hvor de var født?

Mvh.
Kjell

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Fra hvor, Gjertrud, Malene og Bottolf, barn av Ellef.

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. mars 2016 kl. 13.05

Kjell skrev:Kanskje kan Bottolf og Einar være å finne i militærruller jeg ikke har, og at det der blir opplyst hvor de var født?
Alle de eldste soldatrullene for Nordmøre er så vidt jeg vet allerede lagt ut på nett. Problemet med tidlig 1700-tall er at vi først får soldatruller i 1746 etter dem som kom i 1703. De mellom mangler i både Riks- og Statsarkiv.

Men siden Mons Pedersen var dragon, må du se i dragonkompaniene etter ham. Ser da Mons blir begravd at det også var en korporal ved landdragonene som begraves på samme side i kirkeboka.

Har du funnet Einar og Bottolf i 1701? Det skal ha vært en Einar Ellefsøn på Hoem i 1660-manntallene (lenke til dårlig transkribert utgave). Du kan sikkert sjekke originalen sjøl.
:) Tore

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Fra hvor, Gjertrud, Malene og Bottolf, barn av Ellef.

Legg inn av dn21758 » 3. mars 2016 kl. 18.56

Takk for svar!

Jeg har selvsagt sjekket 1701-manntallet for Gagnat tinglag uten å finne dem der.

Det kan hende at de er innflyttere til Tingvoll, jeg får forske videre selv....

Mvh.
Kjell

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Fra hvor, Gjertrud, Malene og Bottolf, barn av Ellef.

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. mars 2016 kl. 16.35

En landdragon var egentlig bare en bevæpnet bonde! Jfr. Norsk Historisk Leksikon. En bedre forklaring på hva landdragonene var, står i plansje 1 til Kjærland, helt nederst.
I Ovenstads plansje 25, 1709-1711 finner vi også landdragonene og med et kompani fra Nordmøre som da ble ledet av løytant Borck. Femmer overtok kompaniet i 1711, og "visstnok i 1715", ifølge Ovenstad, byttet Femmer og løytnanten i det Romsdalske kompani, Mads Pedersen Bing, kompanier.

Jeg har ikke funnet reskripten fra 1710 om oppstarten av landdragonkompaniene, så jeg vet ikke hva som lå til grunn for utvelgelsen av hvem som skulle være med. I en oversikt over militære reskripter står det, på høyresida side 115 i Rescr. ang. Beskikkelse ang. nogle Befalingsmend over de Bevæpnede Bønder at det kom et reskript den 26. april 1710, slik det står nevnt i Kjærlands plansje. Reskriptene ble trykt og utgitt på slutten av 1700-tallet, men i oversikten over Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve for Danmark og Norge 3. 1699-1730, står ikke dette reskriptet omtalt på denne datoen på side 244.

I landvernkompaniene som ble startet seinere på 1700-tallet var det tidligere soldater som ble plukket ut, og kanskje de benyttet samme metode for fylle opp rullene til landdragonene? Det var jo slik de gjorde det med mannhusingene tidligere.

På de tre sidene fra kirkebøkene i Tingvoll som du har vist til i 1719, var det 3 landdragoner som ble begravd. De var 41, 40 og, Mons Pedersen sjøl var, 50 år gamle. De var altså litt eldre enn de vanlige soldatene. I rullene fra 1703 for de nordmørske soldatene har de en gjennomsnittsalder på 32 år. Mons Pedersen var omtrent 34 år gammel i 1703 og burde ha stått i militærrullene, men jeg har ikke funnet ham i landrullene for Nordmøre.
Du kan vel se sjøl etter ham i landrullene i Romsdal og andre områder?
Jeg skal se etter Mons Pedersen i sjørullene, for de rullene er ikke lagt ut. Det var noen i sjørullene fra 1704 hvor det står at de ble overført til landrullene i den påfølgende tiårsperioden.

Det kan være at det finnes andre ruller som ikke har blitt lagt ut. I Kommanderende General Wedel Jarlsbergs arkiv i Riksarkivet står i det innkomne brev fra Trondheimske infanteriregiment at det inneholder ruller. Men arkivet inneholder brev fra 1701-1706, så sannsynligvis er det de samme rullene vi allerede har tilgang til. Kanskje vi kan få noen til å dra til Riksarkivet og fotografere det av for oss?

I Bygdabok for Voll I, side 267 er det en henvisning til at karene fra Voll otting i Romsdal som deltok i kampene i Tyskland under Den store nordiske krig, er nevnt i ei av de fute-mappene som er i Riksarkivet.
Nå var vel Mons Pedersen for gammel til å ha vært med der i 1714-1715, men kanskje vi finner andre navn, hvis også fogden på Nordmøre har vært så snill å notere dem? Fogderegnskapene fram til 1718 kommer forhåpentligvis før sommeren!
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»