Johan Martinus Astad fra Batnfjorden

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj03625
Innlegg: 2
Registrert: 8. september 2006 kl. 21.15
Sted: HORTEN

Johan Martinus Astad fra Batnfjorden

Legg inn av gj03625 » 8. september 2006 kl. 21.27

Jeg etterlyser opplysninger om slekten til min oldefar, Johan Martinus Astad fra Batnfjorden. Han og hans sønn, Ole Jentoft Astad, født 1900, flyttet til Molde da Johan ble enkemann. I følge opplysninger skal noen (søsken?) i Johans slekt ha flyttet til Bergen og noen til Kristiansund.

Min bestefar, altså Ole Jentoft Astad, ble gift med Olga Marie Gussiås fra Gussiåsen og de fikk fire barn, hvorav min far Johan Jentoft Astad var den eldste.

Er meget takknemlig om noen kan hjelpe meg litt videre med dette, har lett i bygdebøker men har dessverre for få opplysninger å ta utgangspunkt i.
Lurer på hvor Jentoft-navnet kan komme fra også, finner ingen opplysninger og det er jo ganske spesielt.

På forhånd takk
Britt-Jorunn Astad

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Johan Martinus Astad fra Batnfjorden

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 8. september 2006 kl. 23.08

Heisann Britt-Jorunn.

Er det din oldefar som er her i Kristiansund ved FT 1900?

En Johan Martinus ble født i 1871 i Øre, faren heter Astad.
Se Scannet kirkebok for Øre

Hilsen
Britt Iren

gj03625
Innlegg: 2
Registrert: 8. september 2006 kl. 21.15
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra Batnfjorden

Legg inn av gj03625 » 9. september 2006 kl. 7.59

Hei!Det er vel antakelig riktig.Takk og takk! Nå har jeg noe å nøste i! :D

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Johan Martinus Astad fra Batnfjorden

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. september 2006 kl. 18.52

De folkene som Britt Iren fant i sitt innlegg, i FT1900 i Kristiansund står omtalt i bind 5 side 490 i Gjemnesboka. På sida foran står det at foreldrene, Ole Eriksen og Johanna Jakobsdtr, fikk to sønner, og den eldste av dem, Edvard Bernhard, ble født i 1866. Hans etterkommere står på side 489.

Det er vel Edvard som er her i FT1900 i Kristiansund som bødkersvenn.
:) Tore

Hanne Elisabeth Lange Astad
Innlegg: 9
Registrert: 4. november 2017 kl. 22.50
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av Hanne Elisabeth Lange Astad » 9. mars 2019 kl. 23.01

Liten oppdatering, 13 år etter min mors første innlegg, i tilfelle andre kommer over denne tråden ved søk på nettet.
Den angjeldende bygdeboka har dessverre noen feil og mangler. De korrekte opplysningene har jeg lagt til i familysearch, link til Ole Eriksen Astad her: https://www.familysearch.org/tree/perso ... s/LBNG-523

Ole Eriksen Astad og Beret Johanne Jakobsdatter Bjerkeset fikk i tillegg til Edvard Bernhard og Johan Martinus en datter, Beret Olava.

De opplysningene som står i familysearch er verifiserte gjennom kirkebokoppføringer og folketellinger, men jeg har ikke fått lagt inn alle lenker. Disse har jeg i eget program om noen skulle være interessert, det er bare å ta kontakt.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av gj12185 » 9. mars 2019 kl. 23.23

Du skal ha ros for at du oppdaterer en gammel tråd, det er virkelig bra! :D
Det er altfor ofte at gammel informasjon bare blir 'hengende i løse lufta' uten å bli korrigert eller oppdatert. Alle burde gå over sine egne poster med jevne mellomrom. Jeg prøver å huske det sjøl, men det er jo lett å glemme...
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av Astrid Mollan » 10. mars 2019 kl. 0.38

Astrid M

Hanne Elisabeth Lange Astad
Innlegg: 9
Registrert: 4. november 2017 kl. 22.50
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av Hanne Elisabeth Lange Astad » 15. mars 2019 kl. 20.30

Takk for hyggelige tilbakemeldinger:) Jeg skal se om ikke jeg får lagt inn opplysningene i slektsforumsidene du lenker til, Astrid.
Lenken til Family Search la jeg inn fordi det var der jeg fant de danske dokumentene ang Beret Olava, så da var det en grei henvisning sånn i farta. Ønsker dere en fortsatt fin kveld!

Oppdatering:
ser at det dessverre ikke så enkelt å få lagt inn endringer til bøkene, da jeg ikke har det aktuelle bindet tilgjengelig for sidetall og andre referanser. Det betyr at jeg må vente til jeg får fjernlånt den på biblioteket igjen.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av gj12185 » 16. mars 2019 kl. 18.18

Hanne, har du sett om bøkene du trenger finnes i Nasjonalbibioteket, på https://nb.no? Hvis de er utgitt før år 2000, er det stor sjanse for at de er digitalisert.

I denne lenken finner du en oversikt over hva som er utgitt, og om de finnes som e-bok:https://slekt1.com/litteratur/wpbdp_category/bygdeboker/
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Hanne Elisabeth Lange Astad
Innlegg: 9
Registrert: 4. november 2017 kl. 22.50
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av Hanne Elisabeth Lange Astad » 16. mars 2019 kl. 23.35

Hei Olaf! Bind nr 5 er ikke tilgjengelig digitalt enda, dessverre. Men har allerede bestilt den på bibsys, så da er den nok på vei rett over helga :)

Hanne Elisabeth Lange Astad
Innlegg: 9
Registrert: 4. november 2017 kl. 22.50
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av Hanne Elisabeth Lange Astad » 2. april 2020 kl. 12.16

Da har jeg lagt inn endringer i riktig forumtråd: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ight=astad

Informasjonen her på forumet vil kunne bli utdatert etterhvert som man kan hende finner ny info, så jeg anbefaler for framtiden å bruke Historisk befolkningsregister, http://www.histreg.no, der det finnes korrekt og verifisert dokumentasjon på slektskap og lenker til informasjon i offentlige registre og kirkebøker.


Her er direkte lenke til Johan Martinus Astad, fra denne siden kan man klikke seg videre til hans forfedre og etterkommere: http://histreg.no/index.php/person/pf01053299007943

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av gj12185 » 3. april 2020 kl. 3.20

Bra jobba, Hanne! :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Hanne Elisabeth Lange Astad
Innlegg: 9
Registrert: 4. november 2017 kl. 22.50
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av Hanne Elisabeth Lange Astad » 18. mai 2021 kl. 22.49

gj12185 skrev: 3. april 2020 kl. 3.20Bra jobba, Hanne! :D
Tusen takk for det! :) 

 
Jeg jobber stadig med å finne nye opplysninger og å få disse verifisert. Siden sist så har jeg oppdatert livsløpstabellen til Johan Martinus på Historisk befolkningsregister, og her kan man som sagt trykke seg videre til resten av slekta hans også. Jeg oppdaterer ikke familysearch som jeg tidligere gjorde. Historisk befolkningsregister er åpent og offentlig, og opplysningene der er direkte lenket til Digitalarkivet og primærkildene der. 
Oppdatert side på Historisk befolkningsregister:  Johan Martinus Olsen Astad 

NB: Regner med dere som er brukere av dette forumet vet dette godt, men jeg vil allikevel nevne at man må sjekke de scannede dokumentene og ikke bare transkripsjonene, fordi det dessverre er mange feil i avskriftene etter de kommersielle AMF (Ancestry, MyHeritage, Familysearch) påtok seg å transkribere. Frivillige over hele Norge er i gang med å korrigere dette, men det vil nok ta litt tid.
 

Hanne Elisabeth Lange Astad
Innlegg: 9
Registrert: 4. november 2017 kl. 22.50
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra (Batnfjorden) Kristiansund

Legg inn av Hanne Elisabeth Lange Astad » 6. mai 2023 kl. 13.05

Hei igjen! 
Oppdaget nå i dag at lenkene dine (og mine) til rettelser i bygdebøker ikke fungerer lenger. Gjør de det for deg? 


Her er min direktelenke (som altså gir feilmelding): https://slektsforum.slektogdata.no/viewtopic.php?t=153710&highlight=astad

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Johan Martinus Astad fra Batnfjorden

Legg inn av Astrid Mollan » 6. mai 2023 kl. 13.14

Astrid M

Hanne Elisabeth Lange Astad
Innlegg: 9
Registrert: 4. november 2017 kl. 22.50
Sted: HORTEN

Re: Johan Martinus Astad fra Batnfjorden

Legg inn av Hanne Elisabeth Lange Astad » 6. mai 2023 kl. 15.43

Men mitt innlegg finner jeg ikke igjen? 

REDIGERT:
Fungerende lenke til mitt innlegg: Gards- og ættesoge for Gjemnes, bind 5, korreksjon
 

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes»