Ole Pedersen Birkesætt (Bjerkeset) f. 1846

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Ole Pedersen Birkesætt (Bjerkeset) f. 1846

Legg inn av Jan M. Keus » 10. januar 2015 kl. 0.37

Ole Pedersen, f 1846 bodde ved FT 1865 på gården Larsåkeren under Bjerkeset som ugift fisker, 21 år (må være 19-20 år) hos foreldrene. Samme år, i 1865 fødte Ragnhild Marie Kristofferdatter på Rød/Silset en datter, Anna Maria Olsdatter. Barnet ble hos moren, men det ble ingen bryllup. Årsak ukjent.
Faren må ha reist fra Øre.

Ved FT 1875 finner vi ham i Vefsn, Mosjøen som gift tomtearbeider på Halsöen Dampsaug.
Hva jeg vet om ham, etter han forlot Øre, er at han ble gift 23. desember 1873 i Mosjøen med Anna Kristine Johnsdatter, Herø (f. 1853). Seks måneder senere fikk de barnet Gyda Pauline, som døde i 1879.

Det jeg leter etter hvor han opphold seg mellom 1865 og 1873 og har i den sammenheng søkt i den aktuelle periode i udflyttede fra Øre og indflyttede til Vefsn/Mosjøen. Ingen resultat.

Er det noen andre kilder jeg kan prøve meg på?

Livet til Ole Pedersen gikk ikke på skinner; hans kone døde i 1877 og Halsøya Dampsaug gikk konkurs 1899. Også hans første kjærlighet, Ragnhild, var død i 1879 og han fikk ansvaret for barnet Anna Marie. Han og datteren ble boende sammen i Orkdalen resten av livet. Han døde 1928 i Orkdalen og Anna Marie døde der, ugift, i 1945. Så vidt jeg vet kom Ole aldrig tilbake til Øre, ikke ens på besøk. Men slekten på Larsåkeren besøkte ham og Anna Marie jevnlig.

Hilsen
JanM

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes»