Peder Ludvig Johnsen Aspen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn05604
Innlegg: 2715
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.41
Sted: NES PÅ HEDMARK

Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av dn05604 » 17. august 2006 kl. 10.53

Søker etter Peder Ludvig Johnsen Aspen som utvandret til Iowa i 1893. Han skal være født 27/4-1877. Foreldre? Søsken? Peder's etterkommere er i Norge nå og jeg får ikke tak i kirkebøkene fra området Grip /Frei på så kort varsel.
Vennlig hilsen
Hans Myhre
Nes Hedmark

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. august 2006 kl. 23.23

I emigrantprotokollen står det Herad Kristiansund på ham. Det kan bety at han er født i Kristiansund, og det kan gjøre leitinga di litt lettere.

Det blir riktignok å leite i de samme kirkebøkene som ved dåpen siden det er felles bøker for Kristiansund prestegjeld fram til og med 1879. Bøkene er brannskadd. Ble han konfirmert før han dro over, er konfirmantlistene for Kristiansund sogn mikrofilmet, men hvis han ble konfirmert i Frei sogn, er det litt vanskeligere siden de kirkebøkene ikke er innlevert ennå. De er også brannskadde. Jeg har tidligere leita etter en annen person som ble født i 1877 i Frei, og da måtte jeg kombinere opplysningene ved dåpen og konfirmasjonen for å finne fram til navnene på foreldrene.

Bodde han i Kristiansund, vil han stå i FT1885. Litt lettere å leite der enn i de brannskadde kirkebøkene.

Dessverre er jeg på ferie, og kan ikke gjøre oppslag for deg i Kristiansund. Hvis ingen andre gjør det, kan du spørre SAT om de kan slå opp i FT1885, alternativt ta en telefon til Kristiansund folkebibliotek og spørre om de kan slå opp for deg.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. august 2006 kl. 15.52

I FT1885 bor en Peder J. Aspen i Kristiansund sammen med sine foreldre og søsken. Dette er en avskrift som SAT har gjort. Originalen finnes hos SAT. Det kan vel være den som du etterspør.

Nordlandet/ 800
John Eriksen Aspen, m, 1843, Fredø/Tømermand hos Bøvre, Huseier Lø. nr. 800
Marrit Pedersen Lange, f, 1845, Næset/Konen
Edvard Johsen Aspen, m, 1872, Kr-sund/Barn
Peder J. Aspen, m, 1875, Krs-sund/Barn
Anna Petrine J Aspen, f, 1878, Krs-sund/Barn
Johan M J Aspen, m, 1881, Krs-sund/Barn
Martha Marie J Aspen, f, 1884, Krs-sund/Barn

I samme folketelling finnes det en Peder Ludvig Aspen i Kristiansund, men han står med fødelsår 1881 og faren het Edevarth Eriksen Aspen. Der jobbet også faren som tømmermann hos John Bøvre på Bjørnehaugens verft.

I FT1875 i Kristiansund bor denne familien også på Nordlandet i huset til Sivert Aasgaard.
John Aspen, 1842, Fredø
Marit Aspen, 1845, Næseth
Edvard Aspen, 1872, Christiansund
Martha Aspen, 1874, Christiansund

I 1893 emigrerer mora og noen av søsknene til denne Peder Johnsen Aspen. De drar også til Iowa.

I dennedebatten på Brukarforumet er det spurt etter en bror av John Eriksen Aspen. John nevnes i innlegg 4 og konfirmasjonen hans står nevnt i innlegg 3.

Nessetbøkene har nå kommet til Vistdalen, bind XI kom ut til påske, så der skal nok Marit Pedersdtr Lange og hennes svigerinne Gjertrud Lange være nevnt. Gjertrud var også ei Pedersdatter og står nevnt på side 207 av foreldre Peder Jonson Lange og Mari Olsdtr Breivik. Gjertrud hadde også ei søster Marit født i 1845. Det kan være mora til Peder Johnsen Aspen. Bygdebokforfatteren har bare at hun fikk ei datter som døde 2 dager gammel i Kristiansund i 1868. Kirkebøkene for Kristiansund er brannskadd og ved vielsen til John Eriksen Aspsæter og Pige Marit Pedersdt. Brevig i Kristiansund 1. april 1872, er navnet på faren hennes brent bort. Patronymet ser ut som det begynner på "Jo".

Hvis Marit Pedersdtr. Lange kom fra denne familien, finner du familien hennes her i FT1865. I så fall var det to brødre fra Aspsetra som giftet seg med to søstre. :D
:) Tore

dn05604
Innlegg: 2715
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.41
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av dn05604 » 22. august 2006 kl. 22.35

Hei Tore,
dette var en nøtt ja. Denne Anne Aspen som drar med mora i 1893 gifter seg i 1902 i Sioux City med Halvor Aalbue , begge oppgitt til 22 år. Denne John Aspen gift med Marit kan være Peder Ludvig Johnsen's foreldre som reiste i 1893. Hvor blir det så av John Aspen, Marit's ektemann? hun er ikke enke da hun reiser i 1893. Når Peter L. Aspen gifter seg i Sioux City i 1903 er Martin G. Aalbue og Grace Johnson vitner. Grace er søster til bruden. Når Peter L. Aspens første barn blir døpt er John Aspen en av fadderne.. Når barn nr. 2 blir døpt så er Mr. og Mrs. Harry Aalbue og Martha Aspen 3 av fadderne.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. august 2006 kl. 13.13

Hei, igjen.

I en privat epost til meg i natt, skrev bygdebokforfatteren for bind 11 av Nessetbøkene, at den Marit Pedersen som jeg fant på side 207 er nok den samme som ble gift med John Eriksen Aspen og at 2 søstre ble gift med 2 brødre. Mora til Marit og Gjertrud kom fra Breivika, og familien bodde der også de første årene. "Familien budde først i Breivika, der dei to eldste barna født. Dei kom hit til Teigen i slutten av 1840-åra."

Noe av det første jeg burde ha sjekket, var slektsregistret til ETC. Vår erfaring i Kristiansund er at han tok utgangspunkt i FT1891 for å lage sitt familieregister over Kristiansundsslekter.

"Aspen, John Eriksen f. 1872 Frei +4/1 1892. Skibstømmermann (Bjørnehaugen).
x Marit Pedersen Visdahl f. 1844 Nesset
B1. Edvard Johnsen Aspen f. 1872 Kr.sund
B2. Peder Ludvig Aspen f. 1877 Kr.sund
B3. Anna Petrine Aspen f. 1879 Kr.sund
B4. Johan Martin Aspen f. 1881 Kr.sund
B5. Martha Marie Aspen f. 1884 Kr.sund"

Dette betyr at John døde før de dro, og da må det stå feil ektestand i emigrantprotokollen på Marit, eller så har hun giftet seg på nytt.

I Romsdalsposten torsdag 7. januar står dødsannonsen. Den sto ikke i nummeret foran, tirsdag 5.

"Dødsfald.
At min kjære Mand, Tømmermand
John E Aspen døde lykkelig i Herren
den 4de Januar efter kun 4 Dages Sy-
geleie, i en alder af 49 Aar. efterla-
dende mig med 5 uforsørgede Børn, med-
deles herved for Slægt og Venner.
Kr.sund 6te Januar 1892
Marit Aspen,
født Visdahl
Begravelsen foregaar fra Metho-
distkirken Torsdag d. 14 Januar.
"

Den samme annonsen står også lørdag 9. januar. Tirsdag 12. januar står det bare dette med uthevet skrift:

John E. Aspens Begravelse
foregaar fra Methodistkirken
Torsdag Middag Kl. 12 1/2.


Da fikk du vel vite at de høyst sannsynlig var metodister.

Jeg har sjekket originalen av emigrantprotokollen. Den finnes på mikrofilm. Der står det at Marit Aspen var "Kone" og "gift". På nettet står det Nei i billettkolonnen, men det som står i originalen er to kolonner; en kolonne for "Billett her" og den andre kolonnen for "Billett Amerika". Jeg tolker det som at det skal være at de da har kjøpt billetten her og at billetten ikke er kjøpt for dem i Amerika. Dette hjelper deg kanskje litt videre. Da trenger du ikke lete etter John Eriksen Aspen i Amerika, i alle fall. Mvh Tore
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. august 2006 kl. 0.52

Nå fant jeg dem i censusene i USA. Forsøkte i går, men da lette jeg etter John Eriksen Aspen, men siden han var død, så var det ikke rart at jeg ikke fant noen.

I census 1900 bor familien i Sioux City, Woodbury County, Iowa
Johnson, Mary, Head, feb 1844, (Mother of how many siblings) 9; (Number of those children living) 6, (Year of immigration to the United States) 1893, (Occupation) blankt felt.
Johnson, Edvard, Son, June 1872, 1891, Bridge carpenter
Johnson, Peter, Son, April 1877, 1892 eller står det 1893, Locomotive fireman
Johnson, John, Son, Aug 1882, 1893, Day laborer
Johnson, Martha, Daughter, April 1884, 1893,
Johnson, Inga, Daughter, April 1891, 1893, At school

I census 1920 bor Mary Aspen fremdeles i Sioux City, og da er hun mother-in-law og bor hos John og Inga Swenson. John er 31 år og født i Illinois men begge foreldrene hans var født i Norway.
:) Tore

dn05604
Innlegg: 2715
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.41
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av dn05604 » 1. september 2006 kl. 13.46

Takk for oppklaring Tore! Det er denne familien ja, ingen tvil om det.

dn18938
Innlegg: 104
Registrert: 4. april 2005 kl. 12.21
Sted: TRONDHEIM

Re: Peder Ludvig Johnsen Aspen

Legg inn av dn18938 » 1. juli 2010 kl. 23.26

Hei
Jeg ser det er en tid siden du skrev ditt innlegg, men prøver å nå deg denne veien likevel.
Saken er at jeg har fått en henvendelse fra USA vedrørende familien du her etterlyser. Denne personen er veldig interessert i å komme i forbindelse med noen i Norge. Skulle du være interessert får du sende meg en mail og jeg vil gi deg adressen i USA.
Vennlig hilsen
Roar Aspen

Svar

Gå tilbake til «Frei»