Isak Larsen Bjerkestrand til Kvalvik??

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Isak Larsen Bjerkestrand til Kvalvik??

Legg inn av Erik Hov » 15. juli 2012 kl. 18.05

Hei.

Det ser ut som de er usikre i Frei bygdebok på om Isak Larsen Bjerkestrand f ca 1718 er den samme som i 1751 ble gift med Maren Akselsdatter Bjerkestrand og kom til Drage i Straumsnes og så til Kvalvik i Frei.
Under Søndre Kvalvik står det at "Isak larsson Berge flytta hit frå ein gardpart på Bjerkestrand.........".
I bygdeboka for Straumsnes står det også at han antagelig var fra Berge på Bergsøya. Har lett gjennom Gjemnes bygdebok 8 og Berge gård ,men finner ham ikke der.
Derimot står Isak nevnt under Bjerkestrand som sønn til Lars Ellingsen Ohr og Alet Bjørnsdatter Oppigard/Eikesdal. Isak var gift med Guri Pedersdatter Drage 1723-1750 og Maren Akselsdatter Bjerkestrand.
Så nå undres jeg på om Isak Larsen Bjerkestrand/Drage/Berge er den samme som kom til Kvalvik?
mvh Erik

Tore Bråstad
Innlegg: 134
Registrert: 19. februar 2013 kl. 21.01
Sted: Danmark

Re: Isak Larsen Bjerkestrand til Kvalvik??

Legg inn av Tore Bråstad » 24. mars 2013 kl. 16.49

Har du funnet ut av dette? Jeg har en teori om at dette er samme person, det går bl.a. på fadderne til Isak og Marens sønn Peder, f. 1752. Peder-navnet kan være valgt fordi Isaks første kone jo het Guri Pedersdatter. Blant fadderne finnes Ola Jonsson Ohr (Isak nevnt under Bjerkestrand III i Freiboka, s. 370, har en far fra Ohr), og Elling Larsson Bjerkestrand (som samsvarer med Isaks bror av samme navn i Freiboka). Slik sett tror jeg at dette er samme "soldat Isak Larsson", som Hyldbakk antyder i Freiboka. Det som mangler er selvsagt å finne ut av bortgangen til Isaks første kone. Jeg har lett gjennom kirkebøkene for Frei, Tingvoll og Øre uten å finne noe, men jeg kan selvsagt ha oversett det, amatør som jeg er!
Roaldsets antydning om at Isak Larsson skulle være fra Berge (jfr. Straumsnesboka) skulle jeg likt å vite hvor kommer fra. Som du skriver er det ingen Isak Larsson i Gjemnesboka, nr. 8. Bergsøya tilhørte på denne tiden Frei (kirkelig sett).
Dessuten er Isak Larsson er forholdsvis lite brukt navn i dette området på denne tiden. Det finnes noen Isak'er i Dalen i Øre, og på Furset/Bjerkeset i samme område, men jeg har ikke sjekket om noen av disse kan være "blandet inn" her.

Svar

Gå tilbake til «Frei»