Knut Olsen Rånes f. ca. 1710 - farslinje

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
dn07339
Innlegg: 64
Registrert: 11. desember 2011 kl. 15.47
Sted: OTTESTAD

Knut Olsen Rånes f. ca. 1710 - farslinje

Legg inn av dn07339 » 23. juli 2013 kl. 23.12

Hei,

Sier dette skiftet til Knut Olsen Rånes (f. ca. 1710 d. 1762 Rånes i Kvernes prestegjeld, Averøya) noe om hans opphav? Lenke

Jeg har DNA-testet denne morfarslinja mi (Y-DNA) og er derfor veldig nysgjerrig på hvor den kom fra før den kom til Rånes. Vi har fått match med flere menn som skal ha samme stamfar - disse slektene var fra andre regioner i Norge og fra f.eks Danmark.

Har noen av Averøyekspertene notert seg noe på denne Knut? Jeg vet han ble gift med Kirsti Jonsdatter. Kjenner etterslekten.

Takknemlig for innspill og hjelp!

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Knut Olsen Rånes f. ca. 1710 - farslinje

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. juli 2013 kl. 17.58

Randi skrev:Sier dette skiftet til Knut Olsen Rånes (f. ca. 1710 d. 1762 Rånes i Kvernes prestegjeld, Averøya) noe om hans opphav? Lenke

Nei, og vanligvis gjør det ikke det heller, når han er så gammel som dette og med voksne barn. Han har noen småbarn fra sitt andre ekteskap, men formynderne som har slektsskapstitler der, er fra morssida.
Men Knut har jordegods, og det kan være litt enklere da å følge slekta bakover. Så framt at han ikke har fått jordegodset fra en av sine to koner. Under forklaringa om jordegodset står det når hans første kone døde, og ved skiftet etter henne, kan det være opplysninger.

I skiftet etter Kari Eriksdtr, det begynner helt nederst i høyre kolonne på høyresida, kommer det fram under jordegods på folio 306b at Knut var sønn av Ole Halvorsen Rånes, og at han arvet jorda i Rånes fra ham. Der står det også navn på søsknene hans og at mora var i live.
:) Tore

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Innlegg: 332
Registrert: 5. desember 2004 kl. 10.20
Sted: LYNGSTAD

Re: Knut Olsen Rånes f. ca. 1710 - farslinje

Legg inn av Jonny Lyngstad » 30. juli 2013 kl. 8.53

Artig med DNA-profil.

Knut Olsen på Rånes var f. ca. 1699, se manntallet 1701 da han var 1 1/2 år gammel - http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38458/71/

Knut var sønn av Ole Halvorsen på Rånes, f. ca. 1656, d. 1739, som trolig var gift med ei som het Ane Jonsdtr. f. ca. 1652, d. 1742.
Du finnes disse dødsfalla i kirkeboka for Kornstad i Kvernes. Jeg har ikke tid til å slå dette opp nå.

Ole Halvorsen var sønn av Halvor Olsen på Rånes f. ca. 1604, d. ca. 1678 - skifte dette året.
Han var gift med Allis (Alet) Knutsdtr. fra Silset i Eide. Hun ble gift på nytt med Ole Nilsen fra Strømsholmen, lensmann i Meks tinglag. Hans søster, Valborg Nilsdtr., var mor til Kari Eriksdtr., første kona til Knut Olsen på Rånes, se første linja i dette innlegget.

Far til Allis Knutsdtr. var Knut Larsen på Silset i Eide, og far til denne Knut Larsen var Lars (Laurits) Pedersen Friis på Silset f. ca. 1555, d. ca. 1628.

Sia denne Lars Pedersen brukte Friis som slektsnavn, indikerer det at hans opphav skal tilbake til Frisland, Nederland.

Du kan lese mer om denne slekta og garden Silset i Eideboka b. 5, s. 115 ff.
Boka kan kjøpes gjennom Eide kommune - se Eideboka - bestillingsskjema - http://www.eide.kommune.no/artikkel.asp ... 161&back=1

- eller ved å sende en e-post til Eide kommune - postmottak@eide.kommune.no

Brukeravatar
dn07339
Innlegg: 64
Registrert: 11. desember 2011 kl. 15.47
Sted: OTTESTAD

Re: Knut Olsen Rånes f. ca. 1710 - farslinje

Legg inn av dn07339 » 4. august 2013 kl. 22.38

Mange, mange takk for svar, Tore og Jonny!

Jeg har printet ut de skiftene nå - og skal sette meg ned og finlese. Bygdeboka skal jeg nok kjøpe, Jonny - jeg stammer fra både Silset og Sildneset. :)

Med tiden dukker det vel opp noen flere matcher på DNA-testen også, slik at jeg ser tydeligere hvordan ruta opp til Averøya har vært! Jeg vet en god del om det allerede.

Finner dere gjennom framtidig arbeid med Averøya ut noe om hvem Halvor Olsen på Rånes f. ca. 1604 var, så ha meg i minne! Men vi har nok kommet så langt bak som det er mulig å komme.

Takk for all hjelp! Ha en fortsatt fin sommer!

mvh. Randi

Svar

Gå tilbake til «Averøy»