Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av gj05169 » 12. desember 2007 kl. 0.24

Er det noen som vet noe om henne? Hun var født i 1854 , muligens på Kværnes. Etter mine opplysninger var hun gift med Anders Thorsø,Hitra. Hilsen Brit. :)

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. desember 2007 kl. 2.08

Det var ikke lett å finne henne i Kvernes. For ordens skyld, her er FT1900 i Kristiansund der Lina står sammen med sin familie. Der står det at hun ble født i 1854 i Kvernes.

Der sto det at noen av barna ble født i Bodø, så jeg tenkte at jeg skulle sjekke hva som sto der. Og bingo :) ved dåpen til Anton i 1885 sto det at mora het Malene Knutsdtr Skarvø og var født i 1859.

Ved vielsen i Bodø 15. august 1885 (vielsen helt nederst på sida) står det til og med fødselsdatoen til Malene; 13/9 1859 og faren var husmann Knut Iversen Skarvø.

Da skal det bli enklere å finne henne igjen som døpt i Kvernes: nr. 123 helt nederst på sida.

Lina er nok en forkortelse av Malena.

Da er vel dette Malena i FT1865 på Smørholmen.
:) Tore

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av gj05169 » 13. desember 2007 kl. 13.34

Takk skal du ha! Dette var interessant! Nå skal jeg ringe til mine barns farmor og fortelle dette, og selvfølgelig til mine barn. Jeg får ta tak i Lina Malene sin far også, kanskje du hjelper meg eller har du det travelt med julebaksten? Ønsker deg en fin jul og atter takk så langt! Hilsen Brit som nå tar tråden på Skarvø-navnet. :D

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. desember 2007 kl. 15.07

Foreldrene blir gift som nummer 10 i 1853. Knud Iversen Smørholm, 37 år og Elisabeth Larsdatter Indset, 28 år.

Da kan jo Malena ha vært hos onkelen sin på Smørholmen i 1865?

1. september 1816 på høyresida her blir Knut døpt, med foreldre Iver Knudsen Huldvog og Anna Pedersdatter. I lysingsboka står det om dem her på høyre side, og der står det at Anna Pedersdatter Sandvig kom fra Bud.

Det ser også ut til at Iver og Anna får sønnen Nils i 1818, (det stemmer med ham i FT1865), Malena i 1825 og Peder Olaus i 1829. Jeg har ikke sjekket disse tre andre, bare funnet dem ved søk på familysearch.

Men da har du jo litt slik at du kan gå videre? :) Kirkebøkene er lette å slå opp i, og de er også lette å lese, bare du tar deg litt tid. :)
:) Tore

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av gj05169 » 13. desember 2007 kl. 19.51

Du er jammen "knuppen" altså! Takk og atter takk!! Ja, nå har jeg virelig mye...har også selv tenkt at Lina Malene bodde hos sin onkel da hun var 6 år-Nils og Knud hette jo Iversen begge to,ellers tok vel de fleste det siste etternavnet etter det stedet de bodde på. Jeg lurer på hvor Skarvø og Leiland ligger, er det på Averøya?Fortsatt glad jul til deg, så sier dom her jag bor i Sverige! :D Hilsen Brit.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. desember 2007 kl. 20.34

Skarvøya ligger i Eide kommune, ikke så langt fra Smørholmen. Se lenke til kart her. Du kan zoome ut og inn på det kartet. :)

Men jeg forstår ikke hva du mener med Leiland? Hvor har du sett det?
:) Tore

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av gj05169 » 14. desember 2007 kl. 12.06

Hei igjen! Det er nok for travelt her hjemme for jeg har sett feil. Har lest "Leiland", det står leilænding og det er ikke et sted,da. Dette må du ha meg unskyldt for, møjligvis får man skylda på Sancta Lucia. Helsning Brit. :D

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Innlegg: 332
Registrert: 5. desember 2004 kl. 10.20
Sted: LYNGSTAD

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av Jonny Lyngstad » 21. desember 2007 kl. 11.09

Hei, dette var kjente folk.

Jeg har alle sammen i mine opptegnelser som blir til bygdebøker om noen år. Går alt etter planene og jeg holder meg frisk, kommer boka for disse holmene om ca. 6 år.

Smørholmen, Skarvøya og Hulvågen ligger ytterst i Eide kommune. De 2 siste er naboøyer og ligger midt på Atlanterhavsvegen. Familiene der ute veksla med å bo på de ulike øyene. Slik var det også mellom generasjonene.

Du finner Elisabet Larsdtr. f. 1825 på Silset (ikke Indset som Tore skriver), se Eideboka b. 5, s. 133.

Malene bodde hos onkelen sin i 1865. Kårkona Ane Pedsrdtr., som der er oppført som 84 år, var bestemor til brukeren Nils Iversen, og dermed oldemor til Malene. Hun var fra Sandvika i Hustad sokn, nå Fræna kommune og født 1789.

Bestefar til Knut Iveresen, er den Knut Nilsen f. 1757 på Vågsbøen, se Eideboka b. 2, s. 215. Mor hans igjen, Sigrid Olsdtr., var fra Krekvika, se Eideboka b. 1, s. 58.

Bygdebøkene kan du enten låne gjennom ditt bibliotek, eller kjøpe dem fra Eide kommune.

Tore, du burde ha kontakta meg da jeg hadde giftermålet til Malene i Bodø, samt at de bodde i Kristiansund. Jeg har hatt det veldig travelt de siste ukene og har derfor ikke vært inne på forumet for å se om det var sprøsmål fra Eide.

Malene hadde 3 eldre søsken og 4 yngre søsken. Det finnes masse etterkommere etter dem. Brit, dersom dere tar dere en tur hit, skal jeg formidle kontakt med slektninger, 3-4-menninger.

Det finnes også slekt i Minnesota, USA etter Iver Knutsen f. 1855, bror til Malene. Mi e-postadresse er jonny-l@online.no

Send meg e-postadressa de til meg privat, så skal jeg formidle kontakt videre. Hun fikk masse opplysninger av meg om slekta til Iver Knutsen.

Send meg også postadressa de, så skal jeg se etter om jeg har det brevet som jeg sendte til Lill for 25 år sia. Finner jeg det, kan jeg ta en kopi og sende til deg.

Ut over det har jeg ingen muligheter til å sende deg opplysninger, sjøl om jeg har dette liggende her.

Ha ei fin jul.

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: Lina Malene Knudsdatter Smørholm

Legg inn av gj05169 » 13. januar 2008 kl. 7.30

Takk for alt du skrev og alle gode tips! Dette blir moro å overlevere til mine barn, og deres onkler og tanter,dette er ikke min slekt,men mine barns.Kjempegøy! Har også prøvd å lete etter Anders Thorsø som var gift med Lena Malene Smørholm,og fått god hjelp på forumet ,jeg er på leting fortsatt videre bakover fordi det visstnok er irske forfedre i den delen,men har ennå ikke fått noe resultat på det. Kansje du kunne hjelpe meg? Godt nytt år til deg ! Hilsen Brit.

Svar

Gå tilbake til «Eide»