Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 26. februar 2015 kl. 12.08

Hvor ville det ha vært naturlig at en, mest sannsynlig dagarbeider, oppført som Smed, bosatt på Nesset (?) i 1878, arbeidet?

Har det vært noen veiprosjekter i området? Er det noen gruver i området? Jeg tenkte litt på Rødsand Gruber, men vet ikke hvor langt unna dette er, og det må i tilfellet ha vært i perioden for forprosjektering/prøveboring.

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg forsøker å finne frem til historien om min tippoldefar Brede Olsen. Han var født i Larvik og jeg har funnet han rundt om sør Norge ved å sjekke kirkeboken når det gjelder hans barns dåp/konfirmasjon.

I 1878 bodde han i Møre og Romsdal og jeg antar at han var i eller i nærheten av Nesset, siden datteren er døpt av en som har tilknytning til Nesset Prestegjeld.

Datteren Marthe Sophie ble født 23 oktober 1878 og hun er døpt 8. juni 1879. Det ser ut som om hun er hjemmedøpt av en Knut i Nesset Prestegjeld

Dåp nr 20
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunnylven, Ministerialbok nr. 517A06 (1862-1881), Fødte og døpte 1879, side 115.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120

Mvh
May B.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av gj12185 » 27. februar 2015 kl. 3.02

Jeg tenkte litt på Rødsand Gruber, men vet ikke hvor langt unna dette er, og det må i tilfellet ha vært i perioden for forprosjektering/prøveboring.


Hvorfor det? De hadde helt sikkert en smie i drift hele tiden, selv om det kanskje etterhvert fikk navnet mekanisk verksted. Selv om det på denne tiden var startet leveringer av industriprodukter som delvis erstattet smedens tidligere arbeide, så var smeden fortsatt en viktig mann.

Det fantes jo fortsatt smier på nesten alle gårder, hester skulle ha sko, båter skulle ha beslag så alle båtbyggeriene hadde en smed, o.s.v. Det tok lang tid innen smeden var erstattet.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 27. februar 2015 kl. 9.00

Noen betraktninger er også gjort i dette emnet:


https://slektsforum.slektogdata.no/view ... light=smed

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 27. februar 2015 kl. 11.00

Takk, fant ikke igjen det gamle innlegget. Men har ingen bekreftelse på at det var ved Rødsand han arbeidet og heller ikke om det fantes andre anlegg i nærheten.

lite trolig at han arbeidet på en gård, han har vært til sjøs og har arbeidet som anleggsarbeider i hele sitt liv så jeg vil tro at det var et anlegg som bragte han til Møre og Romsdal på slutten av 1870-årene

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av gj21916 » 27. februar 2015 kl. 11.27

hei,
ser at Nesset kirke var nybygd i 1878, de hadde kanskje bruk for en smed til å smi spiker og bindhaker etc. til den ?

http://no.wikipedia.org/wiki/Nesset_kirke
Nesset kirke er kirke i kommunesenteret Eidsvåg i Nesset kommune, Møre og Romsdal fylke. Den er en del av Den norske kirke og hører til Indre Romsdal prosti i Møre bispedømme.

Byggverket er fra 1878 og bygd som en langkirke i tre. Den har 250 sitteplasser.
mvh Grete A.K.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 27. februar 2015 kl. 11.56

Takk for info. Ja det er en mulighet, selv om magefølelsen tilsier at han ikke hadde noen befatning med kirkebygg :lol:

Men i slektsforskning så er det dokumentasjon og ikke magefølelse som gjelder. Jeg må bare prøve å samle en del løse tråder og se hva jeg klarer å "spinne sammen"

Takker og bukker :-)

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av gj12185 » 27. februar 2015 kl. 15.29

Hvis du føler deg overbevist om at han sannsynligvis jobbet i forbindelse med et større anlegg, så var han sikkert ikke den eneste smeden der. Jeg foreslår at du forsøker å finne andre i distriktet som også er oppført som smed, og forsøker å finne ut hvor de arbeidet, kanskje det kan kaste lys over hvor tippoldefaren din hadde sin arbeidsplass.
Magefølelse er et OK utgangspunkt, bare pass på at det ikke kommer sure oppstøt! :lol:
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 27. februar 2015 kl. 17.38

Takk for tipset :-)

Ja sure oppstøt for vi tro vi slipper ;-)

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av Kjell Farstad » 27. februar 2015 kl. 17.40

Fra Store Norske Leksikon:
Rødsand Gruber, jernmalmforekomst ved Raudsand i Nesset kommune, Møre og Romsdal. Forekomsten ble funnet 1849 og driften startet 1910. I 1960- og 1970-årene produserte gruven ca. 120 000 tonn magnetittkonsentrat per år med 65 % jern og 0,5 % vanadium. Malmdriften ble nedlagt 1987, bergverkskonsesjonen er opprettholdt for uttak av pukk til produksjon av oljegrus og asfalt.

Med hilsen fra tidligere gruvearbeider i Gruve 7, et helt annet sted.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 27. februar 2015 kl. 17.59

Takk for info :-)

Ja Rødsand Gruber har en hjemmeside jeg har vært inne på, og der står det litt om forprosjekteringen, har til og med funnet bilde av smia via Digitalmuseum.no :-) Spørsmålet er jo om det var der han arbeidet.

Han står oppført som smed og veiarbeider og det er fadderene også, ved Marthe Sophies dåp, det kan like gjerne være et veianlegg eller lignende han arbeider ved.

Kan nok være vanskelig å finne ut hvor han arbeidet om jeg ikke skulle være så heldig å snuble over et dokument hvor han er nevnt, i forbindelse med en lønningsliste eller lignende. Og det skal vel ganske mye til at man er så heldig

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 27. februar 2015 kl. 18.02

Fant denne informasjonen på en nettside

Om gruvedrifta på Rausand

1840: Dei første funna av jarnmalm på Rausand.
1877: Drift av stykkmalm kom i gang.

(http://www.nrk.no/mr/gruva-ga-henne-skr ... 1.11900708)

og det var årstallet 1877 som trigget meg litt, men..... er jo ikke godt å vite

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 27. februar 2015 kl. 18.44

Kan jo ikke bli annet enn gjetninger dette da.

Men Brede Olsen var altså kjent som smed og veiarbeider.
Når det ble fart i gruvedrifta i Rausand så må en jo også tro at det ble behov for ny- eller store forbedringer på mulig eksisterende vei.

Veien til Rausand (666 Rausandveien) ser ut til å starte på (eller like ved) garden Toven mellom Eidsvåg og Eidsøra. Unaturlig er det da ikke at et veiarbeiderlag med smed kunne være innlosjert på Toven. Og det er jo nettopp Knut Toven i Nesset som har hjemmedøpt barnet det henvises til.

Litt nærmere vil en kanskje komme om en studerte kommunal historie for Nesset. Garden Toven og gardene rundt der, også Rausand er med er i bind 3 av bygdebøkene i Nesset, det ser ikke ut som den er på nett. Den kan jo muligens fortelle om eventuelle eiendomsavståelser og tinglyste veiretter i området i aktuell periode.

Tillegg: Jo bind 3 har kommet på nett :)

http://www.nb.no/nbsok/nb/7f283092ca2bd ... ?index=9#0

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 28. februar 2015 kl. 9.19

Tips: På Norsk Veimuseum viser utstillingen at det fulgte med smier er det var nødvendig.

Der sitter det også folk med historisk fagkompetanse, så en forspørsel dit kan være nyttig: Kanskje det finnes lister over anleggsarbeidere på de forskjellige prosjektene?

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 28. februar 2015 kl. 17.54

Så flott :-)

Ja det vil bli en del gjetning så lenge jeg ikke finner et dokument som bekrefter noe, men det er nærliggende å tro at han kan ha vært med på arbeid på denne veien. Så teorien din her er spennende.

Det kan se ut som det er Knut Tovund som står oppført ved Marthe Sophies dåp ja. Spennende.

Og takk, jeg skal absolutt ta en titt i den bygdeboka.

Det er så flott når man får litt tips og råd fra noen som er lokalkjente. Jeg aner jo ingenting om dette stedet, har kun funnet Nesset på kartet.

Tusen takk for hjelpen :-)

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Hvor ville en smed ha jobbet i Nesset i 1878?

Legg inn av May Britt Odden » 28. februar 2015 kl. 17.57

Skal sjekke ut tipset vedrørende Veimuseet også :-)

Nok en gang tusen takk :-)

Svar

Gå tilbake til «Nesset»