Risen gard

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Risen gard

Legg inn av Geir Inge Asheim » 16. juni 2019 kl. 15.52

Min mor, Eva Marie Grimsrud, ble døpt 22/6 1919 i Kors kirke. Hennes foreldre var Marius og Jenny Marie Grimsrud. Marius jobbet på Raumabanen.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070308690605
Etter det eg kan forstå så var da oppholdsted Risen. Er denne Risen den samme gard som nå er "omgjort" til gårdsopphhold?
https://www.airbnb.no/rooms/33738364?so ... YUXfJNQmAU.


På førehand takk.

Geir Asheim

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Risen gard

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 16. juni 2019 kl. 20.32

Det må en regne med. Finner Risen også på Norgeskart med å søke på Risen og det er da på/ved Horgheim. samme sted som lenken din. De to fadderne, Risen er nok de vi finner i ft. 1910 under Risen i Horgheim tellingskrets.

https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 6774001454

Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Risen gard

Legg inn av Geir Inge Asheim » 16. juni 2019 kl. 21.07

Helge skrev:Det må en regne med. Finner Risen også på Norgeskart med å søke på Risen og det er da på/ved Horgheim. samme sted som lenken din. De to fadderne, Risen er nok de vi finner i ft. 1910 under Risen i Horgheim tellingskrets.

https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 6774001454



Takk for raskt svar. Men så dukker det opp et nytt spørsmål; Er det trolig at mine besteforeldre har leid et rom i dette huset, eller kan det ha vært en annen bygning på garden som var til leie? Dette er vel et spørsmål som kanskje ikke er så lett å svare på.

mvh
Geir Asheim

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Risen gard

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 16. juni 2019 kl. 21.38

Dette kan jeg ikke svare på. Men det ser jo ut til å være et forholdsvis stort gammelt tømmerhus, så at de har leid ut rom er jo ikke umulig. Vi ser jo at de i 1910 har 2 på gjennomreise som bor der.

Kanskje kan dagens eiere/drivere vite noe om gardshistoria.

Du får ta deg en tur til vakre Romsdalen, leie deg inn på Risen og ta en prat med vertskapet :)

Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Risen gard

Legg inn av Geir Inge Asheim » 16. juni 2019 kl. 21.47

Helge skrev:Dette kan jeg ikke svare på. Men det ser jo ut til å være et forholdsvis stort gammelt tømmerhus, så at de har leid ut rom er jo ikke umulig. Vi ser jo at de i 1910 har 2 på gjennomreise som bor der.

Kanskje kan dagens eiere/drivere vite noe om gardshistoria.

Du får ta deg en tur til vakre Romsdalen, leie deg inn på Risen og ta en prat med vertskapet :)


Takk for svar. Tanken har streifet meg angående overnatting. Eg har kjørt forbi der ett par ganger. To ganger har eg stoppet ved Kors kirke, men dessverre var ikke kirken åpen. Skulle gjerne ha sett hvordan kirken, hvor min mor ble døpt, ser ut innvendig. Kanskje neste gang.


Geir

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Risen gard

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 17. juni 2019 kl. 7.24

Hei
Risen het i sin tid Myhrebørisen (Myrabørisen) da det var en husmannsplass under Myrabø.
Min 2x tippoldefar slo seg ned der i 1846 og fikk kjøpe en part i 1867 og det ble et småbruk. Gården ble solgt ut av familien på slutten av 1980-tallet.
Det har skiftet eiere 2–3 ganger siden og ble lagt ut for salg igjen i 2017.

Risen var en av flere "ferdamannskviler", en enklere og billigere overnatting enn skysstasjonene oppover Romsdalen.

Dine besteforeldre leide nok et rom i huset. Jeg vet også at de leide rom hos min tippoldefar som bodde på andre siden av elva. På et bilde av min familie er det en dame jeg ikke kjente eller skjønte hvem kunne være og da fikk jeg vite at det var: "fru Grimsrud, en jernbanefamilie som leide der".

Jeg skal finne det bildet senere og skanne det.

Hilsen
Britt Iren

Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Risen gard

Legg inn av Geir Inge Asheim » 17. juni 2019 kl. 9.31

Britt skrev:Hei
Risen het i sin tid Myhrebørisen (Myrabørisen) da det var en husmannsplass under Myrabø.
Min 2x tippoldefar slo seg ned der i 1846 og fikk kjøpe en part i 1867 og det ble et småbruk. Gården ble solgt ut av familien på slutten av 1980-tallet.
Det har skiftet eiere 2–3 ganger siden og ble lagt ut for salg igjen i 2017.

Risen var en av flere "ferdamannskviler", en enklere og billigere overnatting enn skysstasjonene oppover Romsdalen.

Dine besteforeldre leide nok et rom i huset. Jeg vet også at de leide rom hos min tippoldefar som bodde på andre siden av elva. På et bilde av min familie er det en dame jeg ikke kjente eller skjønte hvem kunne være og da fikk jeg vite at det var: "fru Grimsrud, en jernbanefamilie som leide der".

Jeg skal finne det bildet senere og skanne det.

Hilsen
Britt Iren


Tusen takk. Sitter her og er på grensen til målløs. Dette var "noe" over det eg hadde håp om å finne ut.

Geir

Svar

Gå tilbake til «Rauma»