Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Innlegg: 4182
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. august 2018 kl. 16.57

Jeg har tatt opp igjen leitinga til noen av mine forfedre i Romsdalen (Kors sogn), og lurer på en del ting om de gamle kildene, siden jeg ikke er så godt kjent med hva som finnes for Romsdal fogderi eller for selve Romsdalen.

Og da kan det være at noen har oversikt over kildene utenom kirkebøkene? Kilder med lister med navn. Det er nok mye informasjon i tingbøkene, men det tar sånn tid at jeg tenker å vente litt med dem. Brukte ei uke på å lese tingbøkene for Romsdal 1711-1721 for å lete etter en bøkselkontrakt på Sekken. Leste da alt om Fanne otting men skumleste bare de andre ottingene. Så det tar litt tid å lete i tingbøkene hvis man ikke har et spesielt år eller perioder av år man kan lete i.

Lesja er ikke langt unna men jeg ser ikke i Raumadalsfolket at det henvises ofte til Lesja for personer på 1600- og første halvdelen av 1700-tallet. Litt rart at det ikke var noen forbindelser. Er det noen som har undersøkt kilder i Lesja, skifter og ting-/pantebøker sett i forhold til romsdalinger?
Kan det være noe i Romsdals sogelag tidsskrifter?
Står det noe i Lesjabøkene om romsdalinger?

Skifteprotokollene
Registrene er lagt ut, men er alle skiftene ført inn der?
Har noen erfaringer med at det finnes skifter som ikke står i registret?
Skiftedesignasjone 1731-1734 forteller en del for en periode det ikke er skifteprotokoll, og dem har jeg.

Andre kilder?
Manntallet 1701 og manntallene fra 1664 og 1666 er det fint at vi har. Sjøl om det i 1701-manntallet kan være en feilføring, se dette emnet fra februar i år.
Ekstraskattene i 1711 og 1762-1764 er også bra. Det er ikke alle områder i landet som har alle disse kildene.

Men finnes det andre lett oversiktlige kilder i perioden 1650-1760? Prøvematrikkelen i 1723 er en selvfølge, men er det tiendelister eller andre lister?
Fogderegnskapene er skannet og lagt ut til 1718, og der er der mange skattelister. Mi erfaring fra Nordmøre er at det enkelte år finnes tiendelister og matrikkellister med navn på alle brukere og eiere. Og noen år er listene bedre enn andre. Skriverne pleide å kopiere listene fra år til år, men de skrev nye lister med jevne mellomrom. Oftere i de viktigste skattelistene.
Og så er det interessant å vite når skriverne kom med nye lister! Er det noen som har gått gjennom fogderegnskapene og sett etter?

For militærrullene er det vel samme som for Nordmøre? Noen ruller 1670-1703 og så et stort sprang fram til 1740-tallet der rullene fra 2. Trondheimske infanteriregiment kommer med mange lister.
Og her innerst og øverst i Romsdalen var det bare landlegd, og da er det ikke vits å se i sjørullene eller i Marineregimentet...
:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. august 2018 kl. 9.07

Tore skrev:
Skifteprotokollene
Registrene er lagt ut, men er alle skiftene ført inn der?
Har noen erfaringer med at det finnes skifter som ikke står i registret?
Skiftedesignasjone 1731-1734 forteller en del for en periode det ikke er skifteprotokoll, og dem har jeg.

...


Trur nok det er noen skifter som mangler i registeret. Mener å ha funnet flere men kommer i farten bare på det ene som jeg har hatt god befatning med.

Hanibal Olsen Rekdal, skifte 26. april 1677. Ikke nevnt i registeret blant de 28 skiftene fra denne garden.

Ellers ikke mer å komme med i denne omgang Tore.

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 17. august 2018 kl. 9.43

Merk at det jo er mange fleire namn i dei fullstendige skifteregisteringane. Registeret har så vidt eg ser berre arvelatar, så blant arvingane, verjer og ev. ektefeller kan det jo godt vere lista opp personar frå andre gardar, sokn eller for den saks skyld landsdelar.

For perioden 1677-1730 er òg skiftekorta skanna og lagt ut, så der er alle namna med.

I DA-prosjektet Bygdebok Rauma: https://www.digitalarkivet.no/actors/760/bygdebok-rauma har vi ein plan om å registrere alle personane i skifta, men det er berre i ein tidleg fase framleis.

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 17. august 2018 kl. 10.48

Hallo Tore.

Ihuga slektsgravere hadde for noen år siden noen økter på RA hvor vi fotograferte alle matriklene fra 1661 til 1808 for fire av ottingene i Romsdal. (Nesset, Rødven, Romsdal og Vold)
Noen glipp skjedde underveis i arbeidet, men dekningen er noenlunde anstendig.

Har også satt opp en liste med sidehenvisninger til tingbøkene for hvor du kan finne det enkelte ting fra år til år i de samme ottingene. Listen er ikke fullstendig for den siste delen av perioden hvor det ble avviklet "samleting" for to og to ottinger.

Kuriositet:det finnes også en "matrikkel" fra 1624 for Romsdal otting.

I forbindelse med en privat "elevøvelse" hvor jeg gikk gjennom eier/driverforholdene på gårder i Grytten mellom 1610 og 1730 ble det registrert ganske mye fra skattelister, fogderegnskaper, tingbøker og skifter for hvert enkelt bruk i Grytten.

Romsdal Sogelag ble ved et antall eksemplarer av notatet arbeidet endte opp med, men her er opplysningene slått sammen så enkeltbrukene, med noen unntak, kommer ikke fram.

Grunnlagsmaterialet er brutt ned på det enkelte bruk og her står du overfor et valg: Vil du selv ha gleden av å gå inn i primærkildene for å være sikker på at det du i neste runde skriver er korrekt - eller ta en snarvei via grunnlagsmaterialet for det nevnte notatet og eventuelle feil det måtte inneholde.

Ta gjerne kontakt dersom det er noe jeg kan bidra med i ditt videre arbeid.

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 17. august 2018 kl. 13.03

Kan noen fortelle meg hvor X for å slette dobbeltpostinger finnes?

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Else Berit Rustad » 17. august 2018 kl. 14.14

Når du er innlogget, finner du knappene i øvre høyre hjørne av innleggene dine. Siden du nå har laget et nytt innlegg i samme tema, går det ikke an å slette noe, men du kan endre innlegget ved f.eks. å skrive "slettet" istedenfor det siste innlegget.

Mvh
Else B.

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 17. august 2018 kl. 15.13

Takk for den Else.
Antar at når jeg ikke fant X knappen for å slette så kommer det av at jeg ikke var innlogget, men bare hadde åpnet tråden?
Olav B.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4182
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kilder for Kors sogn 1650-1760?

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. august 2018 kl. 16.48

Takk for svar! Jeg ble litt opptatt med jobb, så jeg har ikke fått svart her før nå.

Arnfinn skrev:Merk at det jo er mange fleire namn i dei fullstendige skifteregisteringane. Registeret har så vidt eg ser berre arvelatar, så blant arvingane, verjer og ev. ektefeller kan det jo godt vere lista opp personar frå andre gardar, sokn eller for den saks skyld landsdelar.

For perioden 1677-1730 er òg skiftekorta skanna og lagt ut, så der er alle namna med.

I DA-prosjektet Bygdebok Rauma: https://www.digitalarkivet.no/actors/760/bygdebok-rauma har vi ein plan om å registrere alle personane i skifta, men det er berre i ein tidleg fase framleis.
Ja, jeg kjenner til det. Jeg holder på å skrive av alle navnene i skiftene fra Nordmøre. Jeg ble så lei av å lete og lete i skiftene... Bare i perioden 1667-1730 har jeg 27 000 navn, og da er det lakuner i perioder. Erfaringa mi er at det går kjapt å registrere navnene, titler, jordegods hvis man bare registrerer. Tida mi går når jeg skal sjekke om de ulike bygdebokforfatterne har fått med seg alle disse slektskoblingene som kommer fram i skiftene.

Det er også mange navn blant skyldnere og kreditorer, og også personnavn blant enkelte som har ei ku i leie og lignende.

Mange navn går igjen, for lensmannen er jo med på nesten hvert skifte, og mange lagrettesmenn også. (For enkelhets skyld har jeg normalisert navnene (og modernisert gardsnavnene), og det betyr at jeg ikke kommer til å legge ut denne lista mi på nett, når den blir ferdig, siden jeg allerede har tolket navnene.)

Helge skrev:Trur nok det er noen skifter som mangler i registeret. Mener å ha funnet flere men kommer i farten bare på det ene som jeg har hatt god befatning med.
Takk for det, Helge. Det betyr at jeg kan finne noe.

Jeg vil nok til å begynne med sjekke alle skiftene i samme otting, for å se om det kan være forbindelser.

Olav skrev:Grunnlagsmaterialet er brutt ned på det enkelte bruk og her står du overfor et valg: Vil du selv ha gleden av å gå inn i primærkildene for å være sikker på at det du i neste runde skriver er korrekt - eller ta en snarvei via grunnlagsmaterialet for det nevnte notatet og eventuelle feil det måtte inneholde.
Et slikt grunnlagsmateriale er kjekt. Og spesielt lista over tingene, når de var og hvilke sider de finnes. Det sparer for mye arbeid.

Når jeg leter i tingbøkene nå har jeg i det siste gjort det til en vane å notere i et regneark opplysninger om sidetall og hvilket ting og andre ekstraordinære saker som står. Men for Romsdal har jeg bare for årene 1711-1720. Ei fullstendig liste er mye bedre!
Jeg tar kontakt, Olav!
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Rauma»