Gården Vedblungsnes

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Gården Vedblungsnes

Legg inn av Jan M. Keus » 31. mars 2016 kl. 23.28

Hei
Ligger gården Veblungsnes i Rauma? Jeg leste om en kar fra Straumsnes, Ole Christiansen Li eller Lie, som i 1806-1809 drev handel og gjestgiveri på gården Veblungsnes. Er det noen som har forsket i dette materialet, eller vet noen mer om gårdens historie?
Ole Lie solgte gården i 1809 men likevel boende der 2 år til.
Hilsen
JanM

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Gården Vedblungsnes

Legg inn av dn04977 » 1. april 2016 kl. 0.14

Jepp, det gjer den :D

Og i boka Raumadalsfolket som ligger på nettet kan du også lese om denne gården :)

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Gården Vedblungsnes

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. april 2016 kl. 9.20

Om du går inn på denne adressen
http://www.romsdal-sogelag.no/arsskrift

og leter opp årboken for 1925 og 1977 finner du en del om det gamle Veblungsnes.

mvh
Britt Iren

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Gården Vedblungsnes

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 1. april 2016 kl. 9.25

Det finnes noenlunde sammenhengende skattelister og andre oppgaver som viser hvem som driver gården Weblung/Veblungsnes fra Johannes på Weblung i 1610.

Eierforholdene er noenlunde klare fra ca. 1647.

Slik jeg forstår din tilknytning til plassen så kommer din slekt dit etter 1800, men ta gjerne kontakt hvis du ønsker opplysninger om tidligere drivere på gården.

Olav Bonesmo.

Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Re: Gården Vedblungsnes

Legg inn av Jan M. Keus » 1. april 2016 kl. 16.40

Olav skrev:Det finnes noenlunde sammenhengende skattelister og andre oppgaver som viser hvem som driver gården Weblung/Veblungsnes fra Johannes på Weblung i 1610.
Eierforholdene er noenlunde klare fra ca. 1647.
Slik jeg forstår din tilknytning til plassen så kommer din slekt dit etter 1800, men ta gjerne kontakt hvis du ønsker opplysninger om tidligere drivere på gården.
Olav Bonesmo.


Takk til alle innlegg og henvisninger.
Raumadalsfolket er en imponerende slekts-site, men her omtales kun beboere/leilendinger, ikke eiere. Derimot er artikkelen i Romsdal-sogelag 1925 veldig bra. Dessverre "hopper" forfatter over det springende punkt som jeg leter etter. Perioden 1804-1811 hvor jeg bygger på Per Øverland's verk over Familien Lie:
Ole Christiansen Lie (1762-1840) født på Straumsnes på gården Li.

Han skriver:
Mellom 1804 og 1811 drev han og kona som handelsfolk og gjestgivere på gården Veblunsgnes, som han kjøper i 1806. I 1809 solgte han gården, men ble likevel boende der i 2 år til. Kapitalen han fikk, brukte han bl a til å kjøpe Kvernes Kirke med tilliggende gods, som omfattet 14 gårder eller gårdparter. I 1814 ble Ole valgt som tredje varamann fra Romsdals Amt til det overordentlige Storting, høsten 1814.


1925 artikkelen i Sogelag nevner eier Christian Friedrich Møllerop (1749-1812), handelsmann og gjestgiver på Veblungsnes.

Her siterer jeg fra boken Mølleropslekten i Norge, s 38:
Møllerop kjøpte Veblungsnes med tilhørende privilegier for landhandleri og gjestgiveri i 1776. I 1780 solgte han Veblungen med unntagelse av Veblungsneset samt privilegierne. Veblungsneset samt gjestgiveriet med privilegierne solgte han i 1804 ved kontrakt av 18. mars for 2299 rdlr.


Dette stemmer så vidt med Per Øverland, men heller ikke Møllerop-boken nevner Ole Chr Lie.
Jeg arbeider med slekten etter Ole Chr Lie, og ville verifisere Øverland. Problemet med Øverland er at han ikke fører kilder.

Jeg er takknemlig for videre innspill.
JanM

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Innlegg: 178
Registrert: 4. mars 2007 kl. 10.08
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Gården Vedblungsnes

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 4. april 2016 kl. 9.01

Jan skrev:Raumadalsfolket er en imponerende slekts-site, men her omtales kun beboere/leilendinger, ikke eiere.
JanM


Raumadalsfolket (boken) har med både beboere og eiere, den skiller ikke på det.
Boken er først og fremst en slektsbok, og ikke en gårdshistoriebok.
På de forskjellige gårdene som er listet opp i boken, vises det til folk som bodde på gården, og i de fleste tilfelle vil jeg anta at gårdene var så pass små at beboere og eiere stort sett var de samme folkene. :D
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Gården Vedblungsnes

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 4. april 2016 kl. 11.13

Sammenhengen mellom å eierskap og drift av gård i Romsdal otting er avhengig av hvilken tidsperiode en ser på.
Fra 1661 og fram til 1730 økte den bondeeide andelen av samlet skyldsetting for dette området fra ca. 28% til ca. 39%.
Kirkegodset sto i hele perioden for ca. 10 %, mens militære/embedsmenn eide det øvrige.
Uten å ha gått i dybden i stoffet vil jeg tro at tro at de militære/embedsmennenes andel synker raskt etter 1730 tallet.
Når kirkegodset blir solgt kan jeg ikke tidfeste.
Olav Bonesmo.

Svar

Gå tilbake til «Rauma»