Jacob Pedersen Kavli? ca. 1710-1794.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Jacob Pedersen Kavli? ca. 1710-1794.

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 13. april 2015 kl. 16.12

Når Jacob Pedersen gifter seg med Birgitte Jørgensdatter Brude i 1748 kaller han seg Kavli, men det er vanskelig å finne dokumentasjon på tilknytningen til driverne på Kavli.

Peder Andersen er på Inner Kavli fram til ca. 1710, da er han lagrettemann, og kan derfor være Jacobs far, men ut fra en tvist om et skifte ser det ut som om Peder er barnløs.
Skoskatten fra 1711 har enken som driver på bruket, matriklene mellom 1712 og 1717 har en Peder som driver, men det er ikke spor etter ham i tingbøkene.

Tingboka fra vintertinget 1713 viser at Anders Andersen Eidsvold har fått bygselsseddel på 4 pd. 12 mk. i Inner Kavli fra hr. Anders Lem 9 april 1712, og tingboka er nok mest å stole på, ettersom Anders Arnesen sitter på det andre, like store bruket på Inner Kavli fra ca. 1705 da han overtok etter Jacob Olsen. Etter 1717 har ikke matrikkelen noen Peder på Inner Kavli.

På Ytter Kavli er Peder Larsen i følge matrikkelen driver fra ca. 1736 til ca. 1742, men i skiftet etter ham finnes ingen Jacob.

Peder Pedersen er driver på Ytter Kavli fra ca. 1748, men han er født i 1719 og kan ikke være far til Jacob Pedersen.

Det er ingen fra Kavli som opptrer som fadder/forlover for Jacob, og eneste fadderskapet jeg har kommet over for ham på Kavli er når Peder Pedersen Ytter Kavli døper Inger i 1755.

Jeg har ikke funnet noen skifter som forteller om Jacobs herkomst - er det andre som er kjent med stoff omkring ham så ville jeg svært gjerne bli orientert!

Svar

Gå tilbake til «Rauma»