Lars Andersen Brevik, d.1727, Birgitte Jonsdatter Eide.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Lars Andersen Brevik, d.1727, Birgitte Jonsdatter Eide.

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 28. januar 2015 kl. 12.57

ca. 1714 har Lars Andersen Brevik datteren Marthe Larsdatter, g. 1 gang med Ole Olsen Setnes, 2. gang med Erland Hansen.

Vil noen etterprøve denne teorien:

Første juli 1718 overdrar Lars Brevik, på sin kones vegne, sammen med flere andre 19 mk. i Eide til Jon Pedersen Ødegård.

Min konklusjon: Lars Andersens kone kommer fra Eide siden hun er arveberettiget.

28 mai 1709 er det skifte på Eide etter Jørgen Pedersen. Jon og Anders Pedersønner er da formyndere for Birgitte Jonsdatter Breviks umyndige barn på den salige stefars vegne.
Formynderne er trolig sønner av Peder Andersen, f. ca. 1635, driver på Eide fra ca. 1675 til ca. 1699.

Min konklusjon: Birgittes barn er arveberettiget til Eide.
Hun har vært gift, fått barn og blitt enke. Videre må hun på ny ha blitt gift, og igjen blitt enke siden hennes salige mann har hatt stebarn.

Min teori er at hun i sitt tredje ekteskap er blitt gift med Lars Andersen Brevik og har datteren Marthe med ham.

Jon Olsen f. ca. 1630 er driver på Eide fra ca. 1661 til ca. 1674. Han har sønnene Knut Jonsen som er på Soggebakke i 1701, f. ca. 1661, Søren død før 1709, Ingeborg Jonsdatter på Strømme, Birgitte Jonsdatter på Brevik i 1709.

Birgitte Jonsdatter er på Brevik i 1709 og 1718 så Marthe Larsdatter kan ikke være datter av en eventuell kone nr. 2 for Lars.

Det springende punktet er Birgittes alder når Marthe blir født , ca. 1714. Birgitte kan være over førti år, ingen umulig alder, men suspekt.

Sitter noen med opplysninger som kan bekrefte/avkrefte teorien?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Lars Andersen Brevik, d.1727, Birgitte Jonsdatter Eide.

Legg inn av Osvald Rydjord » 1. februar 2015 kl. 13.53

Jeg vet ikke om set kan være til hjelp, men det er skifte etter Peder Andersen Eide 3.juni 1685 http://arkivverket.no/URN:sk_read/24611 ... ull&mode=0 Barn: Jon, Anders og Kari. Bygdebok for Eid fører han født 1654? på Straume (s 482)

Peder Andersen giftet seg med enka etter Jon Olavsen Eide som må ha dødd ca 1674? Inger Knudsdatter, trolig fra Hammervoll. Inger gifter seg 3.gang med Jørgen Andersen, ca 1650-1709. Skifte etter han her http://arkivverket.no/URN:sk_read/24614 ... ull&mode=0 28? mai 1709. Mar hans var Anne Amundsdatter Sogge som var oppigjengift med Ole Endresen. Lars bror til Peder bor på Hovde, en annen bror Anders på Yre Kavli og søsteren Beret var gift med Erik Pedersen Øygarden i Vistdal. Det var også en søster Anne. Ved skiftet klager Knut Jonsen, sønn til Inger fra første ekteskap, på urett i forbindelse med hennes skifte, det står samme året, men jeg kan ikke finne det.

Osvald

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Lars Andersen Brevik, d.1727, Birgitte Jonsdatter Eide.

Legg inn av Osvald Rydjord » 1. februar 2015 kl. 20.13

Lars Andersen, som var bruker på Hovde, ca 1702-ca 1710, var gift med enka etter Peder Iversen på Nedre Hovde, Berte Andersdatter. Peder døde 1702, her er skiftet etter ham http://arkivverket.no/URN:sk_read/24613 ... ull&mode=0
Berte Andersdatter dør 1709, og her er det skifte etter henne http://arkivverket.no/URN:sk_read/24614 ... ull&mode=0
Lars Andersen gifter seg igjen i 1711 og blir borte fra Hovde. (Voll II s 321-322)

Osvald

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Lars Andersen Brevik, d.1727, Birgitte Jonsdatter Eide.

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 2. februar 2015 kl. 11.10

Stoler på deg når det gjelder innspill Osvald!

-Skiftet etter Peder Andersen fra 1685 viser at en skal være varsom med å feste lit til matriklene i denne perioden. Matriklene har Peder som driver på Eide til 1699.

-Lars Andersen får bygselsseddel av von Schultz på 9 pd. i Brevik 16 okt. 1707 etter Elling (Olsen) som døde.

Bygselen kunngjøres ikke før på vårtinget 1709.

Han har kommet til Brevik omkring 1707 ettersom han er tingmann på vårtinget 1708.

Teorien om at Lars Andersen kommer fra Ner Hovde er i utgangspunktet interessant men:

Matriklene fra 1708 til 1718 har tre X Lars som driver på gården. Lars Nilsen og to X Lars Andersen, den ene kalles gl. Lars Andersen fra 1710.

I 1721 er gl. Lars Andersen gått ut og Anders Larsen har overtatt.

Usikkerheten mht. matriklene gjør at en ikke bør stryke muligheten mht. at Lars Andersen Hovde kommer til Brevik, men det finnes en skoskatt i 1711, og på Ner Hovde er både unge og gamle Lars oppført med hver sin kvinne, unge Lars har med seg Eli, gamle Lars har Anders.

På Brevik har Lars Andersen med seg sin kvinne, i tillegg er Berit, Knut Torstensen og Ingelev Randmoesdatter på gården.

Matriklene er upålitelige, men det er mer sannsynlig at registreringen for skoskatten er riktig, og da virker det mindre sannsynlig at Lars Andersen Hovde er kommet til Brevik.

Lars Brevik ser ut til å ha vært kranglevoren, går igjen i tingboka for Romsdal ganske ofte etter 1709. Jeg har ikke finlest tinboka for Voll i samme periode, så jeg vet ikke om Lars på Hovde finnes der.

Det er vel heller ikke sannsynlig at Lars Andersen kan ha drevet både Brevik og Ner Hovde samtidig.

Lars Andersen Breviks herkomst er for meg derfor foreløpig ukjent, men at han ble gift med Birgitthe Jonsdatter Brevik er sannsynlig.

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Lars Andersen Brevik, d.1727, Birgitte Jonsdatter Eide.

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 6. februar 2015 kl. 14.34

Teorien om at Lars Andersen er gift med Birgitte Jonsdatter Eide holder ikke, ettersom Birgitte er salig i 1709, jfr. vårting 1709 da Jon Pedersen Eide skjøter arvegods i Øvre Eide til sin halvbror Knut Jonsen.

Lars Andersens datter er født i 1714.

Lars må derfor være gift med en datter av Birgitte Jonsdatter. Hvem Birgitte har vært gift med på Brevik er uvisst, men forgjengeren til Lars Andersen på Brevik er Elling Olsen, f. ca. 1657 har en passende alder til å ha vært gift med Birgitte.

Får også korrigere mht. matriklene og Peder Andersen. Jeg har feillest enke for Eide, matrikkelen har helt korrekt Peder Andersens enke som driver fra 1687.

Svar

Gå tilbake til «Rauma»