Jeg er på jakt etter litt kilde-dokumentasjon.
Det er jo kjempeheldig å ha en slik bok som Raumafolket av Røvig, utgitt 2005. Her finner jeg mye informasjon. Det jeg er på jakt etter er kildene som understøtter noen av elementene som er opplyst i denne boken.
Jeg har funnet noen kilder, men mine leseferdigheter er nok en begrensende faktor. Jeg har forsøkt å lage en liten liste over de kildene jeg er nysgjerrig på, 2 personer som er listet som barn av Niels Jørgensen Fladmark:
- Niels Nielsen Fladmark (1708-1792), Raumafolket, side 115.
- Spørsmål: Når han gifter seg 1740 med Siri Knudsdatter Remmem så skrives Niels allerede til Remmem. Hvordan vites at denne Niels Nielsen er fra Fladmark, og sønn av Niels Jørgensen?
- Indisie: Niels og Siri bor først på Remmem, og deretter på Halse. Kun første barnet har en fadder fra Fladmark (Niels Fladmark), så isoler sett ingen overbevisende kilde til relasjon.
- Raumafolket nevner en del skjøter, deriblant Niels Nielsens kjøp av Remmem i 1741, men mine leseferdigheter hindrer meg å finne noe om hans relasjon til Fladmark her.
- Også finnes Niels Jørgensen Fladmarken sitt skifte 1743. Heller ikke her klarer jeg å lese at sønnen Niels Nielsen bor på Remmem.
- Jeg har forsåvidt funnet ’noe’ i Panteboka 28. mai 1741, her nevnes både Niels Fladmarken og Niels Nielsen Remmem. Men jeg evner ikke å lese hver som beskrives. Hva omtaler teksten? Og bekrefter den relasjon mellom Niels Jørgensen på Fladmark og Niels Nielsen på Remmem?
- https://www.digitalarkivet.no/tl20081001650429 (nederst til venstre og øverst til høyre)
- Jørgen Nielsen Fladmark (1695 - 1779), Raumafolket, side 108.
- Jeg har ikke funnet begravelse eller skifte… Hvordan kan årstallene 1695 og 1779 bekreftes?

Tore