Anne Olsdotter Rypdal/Langlo/Nerem

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Anne Olsdotter Rypdal/Langlo/Nerem

Legg inn av Kai Olger Løseth » 27. september 2011 kl. 20.05

I Tresfjord I, 1973 av Olav Rekdal står side 588 i nest siste avsnitt:
Amund giftar seg opp at i 1722 med Anna Olsd.
Litt lenger nede i same avsnitt:
I Januar 1751 har KB: Jordmor i Tresfjord 1751 var Anne Olsd. Nerem.
Ho vart gift til Langlo i Stranda først, vart enkje i 1719, og så gift på Nerem med Amund Hanson Øvstedal Nerem.

Men kven er opphavet hennar? Eg har heller ikkje kunne finne i KB dette at ho var jordmor.

mvh
Kai Løseth

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Anne Olsdotter Rypdal/Langlo/Nerem

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. oktober 2011 kl. 14.02

Det er ikke mye mer jeg får ut av bygdeboka heller.

Enke Anne Olsdt og Amund Hanson Nerem altså forlova i Stranda i 1722, med kongelig bevilgning av 5.des. 1721.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32

Kan ikke finne i bygdeboka noe om at: "Ho vart gift til Langlo i Stranda først, vart enkje i 1719..."

Men det at forlovelsen finner sted i Ørskog Prestegjeld skulle vel da tyde på at Anne enten var fra Ørskog/Stranda eller vart gift dit.
Det er nært slektskap mellom Anne og Amund ( "2 det og 3die ledd").
Da det ser ut som at foreldra til Amund var "innfødte" tresfjordinger er det vel også mest sansynlig at nær slektning Anne Olsdtr var det samme.

Kan heller ikke finne denne jordmora i KB for Veøy, januar 1751. Men nå er jo både Anne og Ole såpass mye brukte navn at en jordmor Anne Olsdtr med adresse Nerem kan være en langt annen person enn den Anne som gifter seg i 1722 selv om bygdebokforfatter antyder at det er samme person.

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Anne Olsdotter Rypdal/Langlo/Nerem

Legg inn av Kai Olger Løseth » 3. oktober 2011 kl. 14.53

Det som gjorde at eg skreiv Rypdal som første etternamn på henne var at det i Stranda III side 420 står: Anne Olsd. Rypdal, Vestnes, Tresfjord gift med Knud Peders. Langlo. Gift 2. g.m. Amund Hanss. Nerem, Vestnes, Tresfjord. Eg tok desse opplysningane for å vere korrekte, ettersom det står utan reservasjon. Men eg har sett fleire gonger at opplysningar i bygdebøkene ikkje er rette - så eg kan ikkje garantere det! Eldste barnet deira er i same bygdeboka oppgitt å vere fødd 1699, så truloving/giftarmål er før KB både i Veøy og Ørskog er bevarte.
Knut Pedersen var av lensmannsslekta på Langlo. Han vart gardbrukar på Ringstad, Stranda. Det var skifte etter han i 1719 http://arkivverket.no/URN:sk_read/24548/61/
Skiftet viser at han var ein svært velhalden mann. Eg tar med innleiinga til skiftet:
Ringstad udj Dahle Schibreede.
Anno 1719 d. 3. November blef effter Erlig agtbahre nu Sal.
Dannemand Knud Pedersen Ringstad udj Dahle Skibreede, forrettet
Lovmæssig arveskiffte og deeling mellem hans effterlatte Hustrue dend
Dyderig og gudfrøgtige qvinde Anna Olsdatter ibidem med begierte
Lovværge hendis Svoger borger, Sr Niels Pedersen Langeloe .......


At ho vart gift inn i denne slekta kan kanskje tyde på at også ho var av 'fin' ætt?
Kanskje ikkje så lett å finne opphavet til Anne Olsd. med manglande primærkjelder frå den tida.

Takk for engasjement Helge!

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Anne Olsdotter Rypdal/Langlo/Nerem

Legg inn av Kai Olger Løseth » 31. oktober 2011 kl. 19.11

Her er gravfestinga for ei Anne Olsd. Nerem som kan vere same Anne Olsd. som ovanfor:
1751, side 337
Løverdagen den 6te Febr. Gudstieniste holdt i Tresfiord Kirke. Samme tid Gravfested afgl. Danneqvinde Anne Olsd. Nærem 75 aar gammel

Det seier dessverre ikkje noko om opphavet, men at det var ei respektert kvinne.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Innlegg: 171
Registrert: 28. januar 2010 kl. 18.22
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Anne Olsdotter Rypdal/Langlo/Nerem

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 23. februar 2014 kl. 4.45

Jeg ser at også Familien Langlo, som kom ut før bygdeboken, kaller henne «Anne Olsd.Rypdal», så kanskje opplysningen kom herfra:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011111705005#7 (nede på siden)

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Innlegg: 171
Registrert: 28. januar 2010 kl. 18.22
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Anne Olsdotter Rypdal/Langlo/Nerem

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 25. februar 2014 kl. 15.51

I skiftet etter Annes mann Knut er oppgitt noe jordegods i Romsdal: 20 merker (med bygselrett) i «Bereld» (Berill), 12 merker (uten bygsel) i «Bøe» og 3 merker (uten bygsel) i «Holte».

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24548/62/ (nederst til venstre)

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»