Joen Børgesen Flade

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Joen Børgesen Flade

Legg inn av John Harry Aarønes » 30. april 2010 kl. 23.12

I FT1801 står Joen Børgesen oppført under gården Flade. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1276#ovre

Joen er nemnt som formyndar i eit skifte etter Ole Jonsen Aure kanskje frå Vaage otting.

1796 1/8 Skifte efter afg. Husmand Ole Jonsen Oure i Molde Bye – Registrering afholdt1796 28/5 mellem afdødes Enke Marthe Jonsdttr. Og deres Datter Gurina Olsdttr., 15 Aar; til Datterens Formynder beskikket Morbroderen Jon Børresen Flade, der er boende paa Gaarden Flade i Westnes Ottring (etter avskrift i Romsdalarkivet)

Skulle gjerne visst kven foreldra til Joen Børgesen og Marthe Jonsdatter var. Faren til Joen er grei, som det står i FT1801 Børge Joensen. Men kven er mora og korleis heng det saman at Marthe og Børge heiter henholdsvis Jonsdtr. og Børgesdatter?

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Innlegg: 899
Registrert: 4. desember 2004 kl. 22.42
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Joen Børgesen Flade

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. mai 2010 kl. 0.26

Børge Jonsen Krogset giftet seg med enken Kristi Erichsd Flate i 1757
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-217

Kan Kristi ha vært gift med en Joen i første ekteskap?

Marthe Joendatter på Molde er i 1801oppgitt til å være 58 år dvs født ca 1743. Det mest nærliggende er da at hun er Kristis datter fra første ekteskap. Dette er vel sannsynlig forklaring på at de har ulikt farsnavn.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Joen Børgesen Flade

Legg inn av John Harry Aarønes » 1. mai 2010 kl. 10.43

Hei Britt Iren!?

Hjerteleg takk! Du har truleg rett i at Marthe er datter til Kristi Erichsd Flate i eit tidlegare ekteskap. Eg får leite etter dåpen hennar Marthe ca. 1743. Eg hadde ikkje funne henne i 1801 teljinga, så takk for den linken også!

Forresten - gratulerer med vervet som vara til styret i Dis!

Veit du om det er riktig at neste bygdebok for Vestnes kjem til hausten. Eg har høyrt rykte om at det var problem med finansieringa.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Joen Børgesen Flade

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. mai 2010 kl. 11.41

Til det siste:

I ein artikkel i Bygdebladet 21.april blir det opplyst at Bygdeboka for Skorgen krins kjem ut til jul.

Sitat:

"Formanskapet i Vestnes har samrøyses vedteke at bygdeboka for Skorgen krins blir klarlagt og trykt, slik at den er klar for salg i desember 2010. Dermed er i alle fall julegåva sikra for nokre."

Kristin Øveraas
Innlegg: 112
Registrert: 3. mars 2007 kl. 14.32
Sted: OSLO

Re: Joen Børgesen Flade

Legg inn av Kristin Øveraas » 28. november 2010 kl. 22.16

Se om dette kan gi hint til hvor du bør gjøre kontrolloppslag:

Jon Børgeson Flate (1759-1813), sønn av Børge Jonson Krokset Flate (1732-1817) og Kristin Eriksdatter Flate (1724-1787).

Børge var sønn av Jon Rasmusson Krokset (ca 1698-1744), gift med Kari Børgesdatter Villa (ca 1701-1788). De hadde minst ni barn, hvorav en Marit f 1742. Kan hun ha blitt kalt Marta senere?
Om henne påstås det nemlig dette: " Marit er verken ført født eller konfirmert, men var med i skiftet etter faren og var heime ved ekstraskatten i 1762. Ho var helst født i 1742, oppattkalla etter søstera som søydde dette året. Meir veit me ikkje om ho."
Vi kan jo spekulere i at hun vokste opp hos noen på Molde, og at 'morbror'-skriveriene har en generasjonsforskyvning i seg, slik at det egentlig var mor-nevø? Men det virker litt søkt...

Tilbake til Kristi, så giftet hun seg første gang i 1749 med Anders Anderson Flate (1720-1757), og de hadde barna Anders (1749-, til Vågstranda), Erik (1750- til Nesjestranda), Knut (52-79), Ingeborg (1755- til Vike), Anders (1757- til der'Sø, Øverås)
Anders I er født en uke før de giftet seg. Anders II er født samtidig med at faren døde.

Skulle det finnes noen Marta her, så må hun vel ha vært uekte født med pige Kristi og en eller annen Jon som foreldre?

Kristi er barn nr 4 av 6, og overtar garden siden de tre eldre brødrene finner andre garder å gifte seg til.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Joen Børgesen Flade

Legg inn av John Harry Aarønes » 7. februar 2011 kl. 0.56

Hei!

Beklager at eg ikkje har takka for desse opplysninga - men ved eit feiltrykk kom eg til å avslutte abonnementet på forumet på Vestnes ei periode. Difor såg eg ikkje innlegget ditt Kristin!

Så derfor eit ekstra stort takk - det var god hjelp.

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»