Utvanrere fra Sula

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. desember 2005 kl. 17.53

Det skal finnes en bok om utvandringen til USA,

På side 100 skal en Jørgen Johan Mikkelsen være omtalt. Han skal ha utvandret ca 1890.

Hva står om han?
Hvem reiste han med?

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 7. januar 2006 kl. 10.11

Det er rett at Jørgen er nemnt i boka Utvandrarane frå Sula, utg. av Sula Sogelag 2002. Men ein finn meir informasjon om han i Sula-soga http://tilsett.hivolda.no/ak/Sulasoga/Sulasoga.htm i det sist utkomne bandet (2) s. 235:

"[...] Jørgen Johan Mikalss., f. 2.2.1853, d. ?, var ved f.t. 1875 «Søfarende
... Paa Nordlandsfisket». Gift med Magdalene Falch frå Hestad på Helgeland,
f. 1.3.1852, d. 30.6.1934. Jørgen reiste til Minneapolis, MN 1890, kom ikkje
att frå der. Magdalene døydde i Ålesund."

Same staden (Mikalgarden, Rørstad) finn ein informasjon om slekta hans.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 7. januar 2006 kl. 10.31

Tenkte det stod noe mer enn jeg visste fra før. Det er min oldefar.
Takk for svaret.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. desember 2008 kl. 20.09

Jeg ser hva som står i Sulaboka, men står det angitt noe mer i Utvandrarane frå Sula, utg. av Sula Sogelag 2002, f.eks. kildereferanse. (Nøyaktig henvisning).

Jeg vill tro at Sula Sogelag har også underlag og kilderefranse.

Hvorfra Reiste Jørgen? Mens han var på Hestad eller RØRSTAD?

Var Familien bosatt på Rørstad på dette tidspunkt?

Barna til Jørgen er konfirmert i Herøy etter at Jørgen reiste etter dette skal ha reist og i T1900 var Magalena og begge sønnene bosatt på Herøy.
Senere har de alle flyttet til Ålesund og omeng, men når?

Det må være en god tid etter 1900 at familien flyttet til Ålesund. Muligens flyttet de først til Sula (Rørstad)?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. mai 2009 kl. 13.00

Jeg tar opp igjen denne saken.

Har nå prøvd å finne utvangringen til USA for Jørgen, men uten hell. Det nærmeste er den referansen som står i "Utvandrarane frå Sula" men har ikke vært i stand til å finne annen referanse. Skulle gjerne ha den eksakte opplysningen, evt. kirkebokrefranse / Utvangringsprotokoll.

Når det gjelder kone og barn, så flyttet de til Ålesund. Barna finner jeg angitt ved sine ekteskap hvor det også finnes anført innflytting til Ålesund.

Det samme kan ikke sies om Magdalene som jo døde i Ålesund, men selve flyttingen til Ålesund er ikke funnet.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 8. mai 2009 kl. 17.16

Otto, eg lurer på om ikkje du er ein av dei som har mint andre på at det er viktig med nøyaktige opplysningar... (?) (det kan hende eg hugsar feil).

Det er litt uklart både kva opplysningar du har, og kvar du har leita.

Er det slik at Jørgen-sønene vart konfirmerte i Herøy (Sunnmøre?) og at dette var før Jørgen reiste? Og at sønene budde der i 1900? Har du leita etter utflytting i Herøy? Flytteregistrering vart vel flytta frå prest til politi kort etter 1900(?). Har du leita etter Magdalene i politiet sine flyttelister?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. mai 2009 kl. 17.49

Jeg mener nå at jeg har sett igjennom alle kirkebøker som ligger på nettet både i Borgun og nabolagene i Møre og Romsdal samt i Hestad/Herøy Nordland og omliggende kommmer sine kirkebøker etter denne utvandringen.

Eneste plassen den er nevnt er i bygdeboka fra Sula og da med Referanse til ""Utvandrarane frå Sula"" og der står det ikke referanse til hvor dette er funnet. Det bør jo finnes en referanse for denne påstanden)

Ved konfirmasjoner etc til hans to barn er det oppgitt at faren er i Amerika. Ved konfirmasjon er disse i Nordland. Det er ved deres ekteskap at det oppgis innflytting av disse til Møre.

Kona har jeg ikke funnet i Herøy som utflyttet ei heller som innflyttet i Ålesund, selv om hun levde i Ålesund resten av sitt liv (Se Gravminner DIS-Norge).

Jørgen Johan Mikkelsen (født 2 feb 1853 Rørstad, Mauseidvåg, Sula) (på Hestad, Nordland i 1883) er oppgitt som Johan Jørgen Mikalsen Røstad (1880) Jørgen Mikaelsen Rostad (1883) Jørgen Mikalsen (1895) Jørgen Røstad (1898 og 1906) og oppgis å være i Amerika.
Jeg har ikke vært i politiregistrerene. Jeg har her mer konsentrert med rundt Jørgen og det faktum at den nevnte boka nevner han konkret og da bør ha en referanse til en sikker kilde. Regner forøvrig at politiregistrene ikke ligger i Oslo.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av 6820 » 8. mai 2009 kl. 20.18

Hei Otto, hverken Sulasoga eller Utvandringssoga fra Sula har bare sikre, offentlige kilder. Der er data fra slekta og andre også, og også hull. Jeg tror ikke bare politiets protokoller er kilde for utvandringsdata, heller fra familie etc her hjemme. Jfr. lovgivning om slike data. Har selv funnet noe info i USA (arkivet i St. Olaf's College) som er formidlet, - og der er sikkert mange andre som har gitt private data også.

Skal du finne helt sikre data så må du til off. protokoller. Historien om dem som står i utvandrersoga er mest fra slekt og andre som sagt, - ellers hadde der knapt vært noen utvandringssoge pga lovverket.

Vi forholder oss jo til 100-års regelen/60-årsregelen osv så du skulle vel få ut data som oldebarn ang. Magdalene.

Ut-innflytting - som Ivar Ståle skriver ble jo disse overfør til politiet, men i en lang periode på slutten av 1800- begynnelsen av 1900 var folk ikke så nøye med å formidle til presten. I tilfelle kunne det registreres flere år etter at de var innflyttet til Ålesund. (Min erfaring.)

Men er det noe jeg kan sjekke i Utvandrer-eller Sulasoga så si fra.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av 6820 » 8. mai 2009 kl. 20.22

PS
Kan du ikke skrive ned barna og deres evt. ektefeller og bosted, det du vet, så kanskje vi kan finne flere data.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. mai 2009 kl. 21.13

Det jer er på jakt etter er Jørgen sin utvandring.

Alle de andre flyttet til Ålesund fra Hestad/Herøy, Nordland rundt 1900 og for de to sønnen er tidspunkt anført ved deres ekteskap.

Men det er avreise for Jørgen som er mest interesant. Innlegg 2 sier

Det er rett at Jørgen er nemnt i boka Utvandrarane frå Sula, utg. av Sula Sogelag 2002. Men ein finn meir informasjon om han i Sula-soga http://tilsett.hivolda.no/ak/Sulasoga/Sulasoga.htm i det sist utkomne bandet (2) s. 235:

"[...] Jørgen Johan Mikalss., f. 2.2.1853, d. ?, var ved f.t. 1875 «Søfarende
... Paa Nordlandsfisket». Gift med Magdalene Falch frå Hestad på Helgeland,
f. 1.3.1852, d. 30.6.1934. Jørgen reiste til Minneapolis, MN 1890, kom ikkje
att frå der. Magdalene døydde i Ålesund."


Det er to sønner
Matheus Alfred Jørgensen f. 28 apr 1880 Hestad, Herøy
Julius Anker Mørk Jørgensen f. 9 apr 1883 Hestad, Herøy
Jørgen var i Amerika eda sønnene ble konfirmert (1895-1898)
Begge disse flyttet til Ålesund og ble der gift
Moren Magdalene (nevnt ovenfor) flyttet også til Ålesund ( ukjent når) og døde i Ålesund (se bl.a. Gravregistrering fra DIS-Norge)

Men det er påstand/ verifisering av Jørgen sin reise til Minneapolis MN i 1890 som her søkes. Nevnte bok om utvandring har jo denne opplysningen og det er verifisering av denne jeg søker. Jørgen reiste til Amerikan mens kone og barn boodde på Hestad, da dette er anmerket ved begge barnas konfirmasjon.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av 6820 » 9. mai 2009 kl. 13.32

Sender deg en PM Otto ang. å finne ut av kilder til utvandrerne fra Sula.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av 6820 » 11. mai 2009 kl. 17.20

Fikk du noe svar på telf til han jeg ba deg ringe? (Sendte en PM her).
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. desember 2011 kl. 9.14

hørte ingen ting.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av 6820 » 19. desember 2011 kl. 15.41

Hei, ser i folketelling 1910 Ålesund at Magdalene og bor hos sønnen Alfred i Kirkegata 32 og er enke. Skulle tyde på at Jørgen Johan døde før 1910. (Om hun ikke bare antok at han var død, da?)
FT 1910 Ålesund: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036746001303/
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. desember 2011 kl. 15.51

Jeg vet om det i Folketellin gen.

Det jeg er på jakt etter er den konkrete utresen til Jørgen. Det er den jeg sliter med og som ikke noen ord er nevnt i boken om utvandring fra SULA, men uten kildereferansen.

Boken sier at Han dro til Minneapolis i 1890.

Det er ikke gitt noen flere referanser på den reisen og jeg må vel innrømme at jeg tror jeg har sett på samtlige emigrasjoner i det tidsrommet fra samtlige digitale utgaver av utreiser uten at jeg finner Jørgen Johan Mikalsson fra Rørstad, Sula i alle (tror jeg) mule skriveformer ogved søk i årsgrupper og ikke bare etter navn. Har ikke studert hele utvandringslisten men i visse tidspenn rundt angitt dato og ut fra når han er registrert i Norge.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Utvanrere fra Sula

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. mars 2016 kl. 18.32

Men med visning til forrige innlegg, har jeg ikke funnet noen skikkelig og veriserbar kile eller lenker til dette. Den bok som skal forteller om utvandringen, har ikke noe dypere referanser. Det sitter sikkert forfatter på :)

Men hva er dette for kilder?
Finnes lenker eller mer utdypende informasjon?

Svar

Gå tilbake til «Sula»