Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn03613
Innlegg: 52
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.28
Sted: OSLO

Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av dn03613 » 18. august 2005 kl. 20.57

Andreas Severin Olsen var født på Gidskeødegård, kanskje i 1832. Han ble gift i 1859 med Martha Severine Johansdatter, f. Bjørnøy, enke på Nørve. Han tok da navnet Nørve. De fikk bl.a. datteren Josefine Oline Andreasd. Nørve f. 15.2.1866, gift med Hans Petter Koppernæs.

Så langt er alt vel. Tror jeg.

Men jeg finner ikke spor av Andreas Severins fødsel og dåp, hverken i kirkeboka eller andre steder. Han dukker liksom bare opp. Og gardshistoriene er ikke til så veldig stor hjelp da de stort sett er opptatt av odelssønnene.

Hvem var så denne Nørvemannen sønn av (jeg vet han kom fra Gidskeødegård), og når ble han egentlig født?

Er det noen med lokalkunnskapen på plass som kan sette meg på rett spor?

På forhånd takk.


Hilsen
Torgeir Kvalvaag

dn03613
Innlegg: 52
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.28
Sted: OSLO

Re: Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av dn03613 » 8. februar 2006 kl. 20.38

Får svare litt selv siden den lokale interessen er såpass laber.

Andreas Severin Olsen Gidskeødegaard ble 18.juni 1865 gift med enka Martha Johansdatter f. Bjørnøy på Lille-Nørve. Han oppgis da å være 27 år gammel, altså muligens født i 1838:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6934#ovre

Ved folketellinga for 1865 like etter, er han blitt 29 år gammel:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=236#ovre

Ja, jeg vet at aldersanførsler kan være ganske omtrentlige, særlig i folketellinger.

Jeg finner ham derimot ikke blant de døpte i Borgund. Men ser ikke bort i fra at jeg søker på feil navn. Eller noe sånt. Gode råd er derfor velkomne.

Når ble han født, og hvem var så hans foreldre?
Når jeg nå har fått ryddet litt opp i årstall og sånn, håper jeg at det kanskje er noen på sunnmørskysten som kan si noe vettugt om dette. Kanskje er "Giske" feil adresse for dette temaet?

I så fall skulle jeg gjerne ha visst hvor jeg skal henvende meg.

Hilsen
Torgeir Kvalvaag

dn19007
Innlegg: 647
Registrert: 31. mars 2005 kl. 16.31
Sted: SØRUMSAND

Re: Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av dn19007 » 9. februar 2006 kl. 21.21

Jeg er ikke sikker!!!
Ole Andreas Knuds gift med Karen Regine Siverts/Syvers/Siversdt. 18.09.1831. Begge er født ca.1804.
KNUD SEVERIN ANDREAS,f. 03.02.1832
Anne Severine.f.04.12.1834
Severin Gulik.f.19.05.1838.
Dette er så usikkert at jeg anbefaler å se i kirkebøkene selv om dette er fra det som ligger på nett over Borgund
Ta kontakt med moderator og flytt denne til Borgund(Sula)
Palmar

dn03613
Innlegg: 52
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.28
Sted: OSLO

Re: Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av dn03613 » 10. februar 2006 kl. 11.17

Hei Palmar.

Det er neppe noen hemmelighet at jeg også har vært inne på kombinasjonen Ole Michael Knudsen Gidskeødeaard ~ Karen Regine Sjursd. = KNUD SEVERIN ANDREAS Giskeødegaard/Nørve.

Men alderen som seinere oppgis for Knut/Andreas ved bryllup, folketellinger, barndåp osv. stemmer ikke. Selv om jeg tar en masse forbehold blir diskrepansen for stor til at jeg fæølger meg komfortabel med løsningen. (Uff, nå høres jeg ut som...Ja, jeg vet ikke hva.)

Nå har jeg bedt Ingmar Seth - moderator - om å få flyttet temaet over i en Sula. Kanskje det hjelper.

Hilsen
Torgeir.

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 12. februar 2006 kl. 17.49

Eg finn dessverre ikkje noko om desse folka i dei delane av SUla-soga (http://tilsett.hivolda.no/ak/Sulasoga/Sulasoga.htm) vi har bearbeidd. Namna høyrer heller ikkje heime i Sula (som vart frådelt Ålesund eigen kommune i 1977).

dn03613
Innlegg: 52
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.28
Sted: OSLO

Re: Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av dn03613 » 12. februar 2006 kl. 23.05

Takk for at du svarte, Arnfinn. Det var da noe.

Jeg fikk flyttet temaet over fra Giske til Sula etter råd fra en sunnmøring. Nå får jeg beskjed om at disse personene ikke hører hjemme i Sula heller.

Nei vel, nei. Men hvor søker en ignorant nordmøring etter folk som heter Giskeødegaard og Nørve, da?

Gode forslag mottas med tatt.

Hilsen
Torgeir.

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 13. februar 2006 kl. 15.15

Nørve (Nørvøya) er i noverande Ålesund kommune. Giskeødegård er i Giske kommune. Å sette likskapsteikn mellom Borgund og Sula blir feil; Sula utgjorde kanskje 25-35 % av det gamle, store Borgund prestegjeld, i alle fall før Ålesund vart skilt ut i 1858 (eigne bøker frå 1855): http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... ml#borgund

Men elles trur eg nok du er inne på rett person, (Knut) Severing Andreas f. 1832, sjølv om alderen blir feil både ved vigsel, i 1865 og da han døydde i 1900 (f. år oppgjeve til 1838). Vi har ikkje sett på vaksinasjons- eller konfirmasjonslister - dei kan evt. løyse problemet. I løpet av nokre månader er dei kanskje skanna og lagt ut.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Andreas Severin Olsen Nørve - hvem var hans foreldre?

Legg inn av 6820 » 10. mai 2009 kl. 17.07

Et gammelt spørsmål her som ikke er avsluttet. Her er muligens de du søkte (og som du kanskje har funnet ut av allerede):

Knud Severin Andreas døpt. 1832
Fødte i Borgund

og foreldrenes vielse:
Vielse i Borgund
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Sula»