Lars Bernt Olsen fra Skodje

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Harald Arnt Tronstad
Innlegg: 56
Registrert: 10. februar 2012 kl. 18.33
Sted: ÅLESUND

Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Harald Arnt Tronstad » 17. januar 2017 kl. 22.13

Jeg har ikke funnet at av en person som i Haram Bygdebok bind 2 A side 225 er omtalt som (Lars) Bernt Olsson Ytre Beite født 1835
I Borgund og Giske Bind 4 side 175 er han under nedlagt plass på Store Årset omtalt som Lars Bernt Olsen Leite 1831 – 1908

Jeg finner ekteskapet i 1864 med Christiane Helene Andersdatter på :
Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 528/L0399: Ministerialbok nr. 528A10, 1864-1879, s. 195
Her er hans føde/dåpssted oppgitt til å være Ytre Beite. Lars Bernt Olsen er 28 år ved dette ekteskapet.
I 1880 inngår enkemann Lars Bernt Olsen nytt ekteskap. Denne gangen med Johanne Gurine Jonsdatter Slotsvik født 1828. Nå er Lars Bernt plassemann på Leite i Skodje og født 1836.
Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 528/L0402: Ministerialbok nr. 528A12II, 1880-1903, s. 358
Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med hvem som er foreldrene til Lars Bernt Olsen

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. januar 2017 kl. 23.14

Kanskje finner du noe i bygdebok Skodje bind II. Har ikke tid til å sjekke mer i kveld,
men du finner Leite side 388 og Ytre Beite her:

http://www.nb.no/nbsok/nb/cec12543c5185 ... ndex=2#759

Harald Arnt Tronstad
Innlegg: 56
Registrert: 10. februar 2012 kl. 18.33
Sted: ÅLESUND

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Harald Arnt Tronstad » 18. januar 2017 kl. 8.23

Den Lars Bernt jeg er ute etter er ikke den som er nevnt i Skodje Bind II side 759 og 760 under Ytre Beite. Det er fastslått gjennom samtaler med nålevende medlemmer i Beitefamilien. Under Leite i samme bok kan jeg ikke finne noen Lars Bernt.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. januar 2017 kl. 8.59

Har du sett i kyrkjeboka etter dåp omkring 1835?
https://media.digitalarkivet.no/kb20070903640166 (siste innførsla for 1835)

Foreldra: Ole Larsen Beite, Brit Rasmusd. ; dei er "gaardbr". Då skal du kunne finne dei som brukarar på Beite (skattelister, panteregister/-bok, m.m). Det må vere dei som står som nr.11 i bygdeboka i oppslaget Helge viser til. Lars Bent er barn d) og brukar nr. 12 (neste side).

Men.... Det kan neppe vere den same karen som finst både i Haram og i Skodje. (Minst) Ei av bøkene har forveklsa nokon.

Harald Arnt Tronstad
Innlegg: 56
Registrert: 10. februar 2012 kl. 18.33
Sted: ÅLESUND

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Harald Arnt Tronstad » 18. januar 2017 kl. 9.10

Takk for svar. Jeg hadde i går kveld samtale med oldebarnet til den Lars Bernt nevnt på side 759 og 760. Han kunne fastslå at den Lars Bernt jeg søker ikke var gift med Kristine Andersdatter eller Johanne Jonsdatter Slotsvik. Dette må således være en annen Lars Bernt.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. januar 2017 kl. 9.13

No skal ein ikkje alltid lite på at folk veit alt om oldeforeldra sine...
Men det fanst tydelegevis to Lars Bent'ar. Då må du gå bak bygdebøkene og sjå om du finn kjeldene for opplysningane deira. Det bør finnast to giftarmål for "ungkar" Lars Bent. Der vil venteleg namn på faren stå i kvart tilfelle.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 18. januar 2017 kl. 20.51

Det må i alle fall være noe galt i bygdeboka for Skodje

Der står det under Ole Larsen Homlong at sønnen
b) Iver Johan f. 1826, giftet seg i 1951 med Anne Sivertsdtr Vestre.

På neste side har vi da at det er Lars Jørgen Olsen f. 1835 som tok over bruket og giftet seg i 1851 med Anne Sivertsdatter Vestre. Her reagerer vi på alderen, 16-17 år ved vielse.

Klokkerboka for Skodje/Vatne har Lars Jørgen Olsen Ytrebeite gift 28. juni 1851 med Anne Sivertsdatter Vestre. Begge 24 år. Altså fødd ca. 1828.

På FS finner vi at Lars Olsen og Brite Rasmusdtr har en sønn Lars Jørgen døpt i Ørskog 9 april 1826. Det må vel være han som tok over på Beite etter faren og var gift med Anne Sivertsdatter. (dåpen i Ørskog ikke sjekket mot kirkebok)

Det er nok "din" Lars Bernt f. 28.12.1834 som er omtalt i Haram og som Ivar lenker til itidligere innlegg.

Harald Arnt Tronstad
Innlegg: 56
Registrert: 10. februar 2012 kl. 18.33
Sted: ÅLESUND

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Harald Arnt Tronstad » 19. januar 2017 kl. 10.06

Takk for melding som etter mitt skjønn løser saken. Jeg konkluderer med at det i Bygdeboken for Skodje Bind II side 759 under Ole Larsen Homlong og Brite Rasmusdatter Møll, er der ett barn ikke tatt med. Det må være den som du nevner som Lars Jørgen døpt i Ørskog Kyrkje den 9. april 1826.
I meldingen din skriver du at Iver Johan giftet seg med Anne Sivertsdatter Vestre. Det stemmer ikke helt. Det er Anne Iversdatter Vestre. Familien Beite kunne meddele at to av sønnene til Ole og Brite var gift med hver sin kvinne fra Vestre. Mens den Lars Jørgen du nevner giftet seg med Anne Sivertsdatter Vestre og ble bruker nr 12 på Ytre Beite. Dette stemmer med at ved dødsfallet til Lars i 1869 er det i kirkeboken anført at han er 42 år gammel.
Du skriver i meldingen at i FS finner du at Lars Olsen og Brite her en sønn osv. Antar du har mener Ole Larsen og Brite.
Da konkluderer jeg med at Lars Jørgen født i 1826 giftet seg med Anne Sivertsdatter Vestre, og ble bruker nr 12 på Ytre Beite og at Lars Bernt Jørgen født i 1835 giftet seg i 1864 med Kristine Hellena Jannike Andersdatter Søvik, og giftet seg på nytt i 1880 med Johanne Jonsdatter Slotsvik. Han ble plassemann på Store Årset på Ellingsøy. Takk til de som har bidratt til at saken ble løst.

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 19. januar 2017 kl. 10.22

Harald skrev:Da konkluderer jeg med at Lars Jørgen født i 1826 giftet seg med Anne Sivertsdatter Vestre, og ble bruker nr 12 på Ytre Beite og at Lars Bernt Jørgen født i 1835 giftet seg i 1864 med Kristine Hellena Jannike Andersdatter Søvik, og giftet seg på nytt i 1880 med Johanne Jonsdatter Slotsvik. Han ble plassemann på Store Årset på Ellingsøy.


Du bør vel sjekke om det er fødd ein Lars Jørgen i 1826, og om giftarmåla finst i kyrkjebøkene.
Det er gjort feil, og det kan vere fleire feil....

Du gjev sjølv bidrag til dette: som du ser i lenkja ovanfor, heitte han som var fødd i 1835 Lars Bernt (utan "Jørgen").

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 19. januar 2017 kl. 15.55

Harald skrev:..
I meldingen din skriver du at Iver Johan giftet seg med Anne Sivertsdatter Vestre. Det stemmer ikke helt. Det er Anne Iversdatter Vestre. Familien Beite kunne meddele at to av sønnene til Ole og Brite var gift med hver sin kvinne fra Vestre. Mens den Lars Jørgen du nevner giftet seg med Anne Sivertsdatter Vestre og ble bruker nr 12 på Ytre Beite. Dette stemmer med at ved dødsfallet til Lars i 1869 er det i kirkeboken anført at han er 42 år gammel.
Du skriver i meldingen at i FS finner du at Lars Olsen og Brite her en sønn osv. Antar du har mener Ole Larsen og Brite.
Da konkluderer jeg med at Lars Jørgen født i 1826 giftet seg med Anne Sivertsdatter Vestre, og ble bruker nr 12 på Ytre Beite og at Lars Bernt Jørgen født i 1835 giftet seg i 1864 med Kristine Hellena Jannike Andersdatter Søvik, og giftet seg på nytt i 1880 med Johanne Jonsdatter Slotsvik. Han ble plassemann på Store Årset på Ellingsøy. Takk til de som har bidratt til at saken ble løst.


Jeg mener at konklusjonen din må være rett.
Ja det vart litt feil i innlegget mitt ser jeg. Det stemmer at bygdeboka oppgir en Iver Johan gifter seg med Anne Iversdtr. Og videre så stemmer det at jeg har feilskrevet Ole Larsen som Lars Olsen :(
Bygdeboka for Vatne har at Anne Sivertsdatter gifter seg med Lars Jørgensen Ytre Beite. Det er også feil. jfr vielsen som nok har rett: Lars Jørgen Olsen
Møre og Romsdal fylke, Skodje, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 524A05 (1848-1856), Viede 1851, Side 71
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050727020516

Når det gjelder påstanden fra Skodje at to av brødrene giftet seg med hver sin jente fra Vestre, Vatne. Så tror jeg kort og godt at det er feil. Bygdebokforfatteren må ha blandet sammen noe her. Det finnes ingen Iver Vestre eller noen Anne Iversdtr Vestre i riktig alder hverken blant gardbrukere eller plassfolk i Vestre. Og mer enn ett bryllup med gutt fra Ytre Braute som gifter seg i 1851 kan jeg ikke finne. Hverken i Vatne/Skodje eller i Borgund.
Tviler på at denne b) Iver Johan f. 1826 gift 1851 med Anne Iversdtr Vestre i det hele tatt skulle ha vært der.
Det burde nok være b) Lars Jørgen døpt 1826 i Ørskog, gift med Anne Sivertsdatter Vestre, f. 1827, Sjurgarden br. nr. 2 Vestre. Datter til Sjur (Sivert) Larsen og Johanne Christendatter. Lars Jørgen ble senere bruker.

Bygdebøkene for Skodje har dessverre mye feil har jeg erfart.

Harald Arnt Tronstad
Innlegg: 56
Registrert: 10. februar 2012 kl. 18.33
Sted: ÅLESUND

Re: Lars Bernt Olsen fra Skodje

Legg inn av Harald Arnt Tronstad » 19. januar 2017 kl. 18.06

Jeg har lest ditt innlegg :
Når det gjelder påstanden fra Skodje at to av brødrene giftet seg med hver sin jente fra Vestre, Vatne. Så tror jeg kort og godt at det er feil. Bygdebokforfatteren må ha blandet sammen noe her. Det finnes ingen Iver Vestre eller noen Anne Iversdtr Vestre i riktig alder hverken blant gardbrukere eller plassfolk i Vestre. Og mer enn ett bryllup med gutt fra Ytre Braute som gifter seg i 1851 kan jeg ikke finne. Hverken i Vatne/Skodje eller i Borgund.
Tviler på at denne b) Iver Johan f. 1826 gift 1851 med Anne Iversdtr Vestre i det hele tatt skulle ha vært der.
Det burde nok være b) Lars Jørgen døpt 1826 i Ørskog, gift med Anne Sivertsdatter Vestre, f. 1827, Sjurgarden br. nr. 2 Vestre. Datter til Sjur (Sivert) Larsen og Johanne Christendatter. Lars Jørgen ble senere bruker.
XXXX
Jeg har vært i gjennom flere kirkebøker, og jeg heller til at min tidligere konklusjon er feil. Jeg slutter meg til din konklusjon om at som du skriver at b, Iver Johan ikke skulle være der. Jeg tror som du at navnet på denne B skal være Lars Jørgen. Antageligvis har personen i Beitefamilien holdt seg til Bygdeboken når vi snakket om dette. Jeg har heller ikke funnet noen Iver på Vestre. Takk for oppklaringen.

Svar

Gå tilbake til «Skodje»