Siri Pedersdtr Korsedal, f ca 1747, opphav?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Siri Pedersdtr Korsedal, f ca 1747, opphav?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. januar 2011 kl. 14.57

Har valgt å legge dette under Stordal, selv om det også berører nabokommunen Stranda.

Siri Pedersdtr Korsedal hadde oppgitt alder 54 år i 1801. Altså fødd ca 1747.
Siri var bestemor til tippoldefar :)
Siri var gift med Elling Olsen Korsedal og de hadde barna:
Guri 27/3 1780, Marta 22/9 1782, Hans 2/10 1785, Peder 31/5 1789, Anne Petrine 21/11 1790 og Else 3/11 1793

Ser vi på døpte i Ørskog som skulle passe inn så finner vi 2 stk Siri Pedersdtr f 1745 og 1 Siri Pedersdtr f 1747. Dette er de 3 nærmeste jeg finner om Siri ikke kom utenfra.
Mest nærliggende er da å se på og stadfeste eller eliminere Siri Pedersdtr f 1747, uekte fødd med foreldre Anna Jacobsdtr Andsoch og Peder Ebbesen Øvrebust. Dåp
Ministral Ørskog, Siri døpt 1747

En Peder Ebbesen Lien er gift i 1760 med en (annen) Siri Pedersdtr, Ministral Stranda 1.jan 1760 side 411. Mest sannsynlig er dette da den samme Peder som får uekte barn 1747?
Peder Lien får 4 barn, Ole 1760, Peder 1762, Berte 1767 og Marit 1770. Alle barn med Siri. Siri er begravet i 1772, 35 år.

Jeg finner Peder Ebbesen Lien begravet 10/8 1788 65 år, altså f ca 1723.
En Ebbe Øvrebust er begravet 1767 i sitt 70. år (f ca 1697) kan vel være faren?
Ebbe er et forholdsvis skjelden navn i området. Ved ekstraskatten i 1762 for Stranda og Stordal finnes det foruten på Øvrebust en Ebbe Povelsen på Overøye Stranda.

Det er skifte etter Peder Ebbesen og Agnete Agslensdtr?
Skifte Lien i Dahle

Skifte Lien i Dahle
Agnete er vel da en ny hustru?
Om mine antakelser er rett burde vel Siri fra 1747 være nevnt i skiftet. Ho hadde vel arverett om ho var halvsøster til de andre barna? Kunne hennes arv være delt ut tidligere?

Jeg ser at Elling Korsedal er nevnt i skiftet men klarer ikke å tyde hva som er skrevet i forbindelse med det. Elling var altså mann til Siri Pedersdtr. Korsedal.

Noen som har meninger om Siri Pedersdtr Korsedals opphav?
Nevner bygdebøker for Stranda Anne Jacobsdtr på Andsock og hennes uekte barn fra 1747?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Siri Pedersdtr Korsedal, f ca 1747, opphav?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. januar 2011 kl. 11.33

Har sett litt mer på skiftet og faddere ved dåpen til Siris barn.

Ved skiftet etter Peder Ebbesen Lien i 1788 er arvingene:
Ole Pedersen myndig sønn.
Brit Pedersdtr 22 år, datter
Maret Pederdtr 19 år datter

Verger for døtrene er Lars Ebbesen Øvrebust og Peder Olsen fra Dyrkorn.
Lars på Øvrebust kan vi nok med stor sikkerhet fastslå er bror til Peder Ebbesen Lien (Peder Ebbesen Øvrebust ved Siris dåp i 1747)
Den andre er Peder Olsen fra Almås som kom til Øvre Dyrkorn.
Lars Olsen Almås (bror til Peder?) var gift med Berte Knudsdtr Kvammen. Da Lars døde giftet Berte seg med Ebbe Ebbesen Øvrebust.

Ser vi på faddere ved dåp til Elling og Siris barn så merker jeg meg følgende.

Guris dåp 1780:
Ole Pedersen Lien er fadder.
Martas dåp 1782:Ebbe Jensen af Quamen er fadder. Dette må være den Ebbe som er fødd 1762 med far Jens Ebbesen fra Øvrebust.
Anne Knudsdtr Erik Øvrebusts kvinne.
Peders dåp 1789:
Brit Pedersen af Lien
Elses dåp 1793:
Ole Pedersen Lien
Ole Jensen Quamen
Marte Pedersdtr Lien.

Av dette er det vel nærliggende å trekke den slutning at Siri Pedersdtr f. 1747 med far Peder Ebbesen Øvrebust ble gift med Elling Olsen Korsedal. Halvbroren Ole ble fadder på 2 av barna til Siri, og de to halvsøstrene ble fadder på hvert sitt barn etter at de ble gamle nok til dette.
Også andre brukte faddere styrker denne teorien.
Andre brukte faddere er Ole Pedersen af Brune og Iver Pedersen af Brune (gard i Stranda) Knut Olsen Kølås (Stranda) tyder på at Siri kunne være fra Stranda og at det kanskje er en forbindelse mellom gardene Andsok og Brune?
På Andsok i 1701 har vi:
Jacok Andesoch 25, Olle Jacobsen 1 år.
Denne Jacob kan være far til Anne Jacobsdtr Andsok som får Siri i 1747.

Spørsmål av mer generell karakter:
Kunne Siri være datter til Peder Ebbesen Lien uten å være nevnt i skiftet etter ham
Noen som har gjort erfaringer angående slike forhold med uektefødte barn?

Omtaler bygdebøker for Stranda gardene som er nevnt her :?:

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Siri Pedersdtr Korsedal, f ca 1747, opphav?

Legg inn av Kai Olger Løseth » 18. januar 2011 kl. 22.41

Eg har rimeleg god oversikt over slekta på Brune (Stranda), og ser ikkje samband med Ansok (i alle fall nært). Ole Pedersen Brune (min tipptippoldefar) og Iver Pedersen Brune er brør. Foreldra deira var Peder Pedersen Brune og Gjertrud Iversd. Opsvik (Stranda).
Korsedal og Brune ligg nær kvarandre på same side av Storfjorden. Vil tru at desse gardane hadde mykje samkvem med kvarandre. Begge gardane er no fråflytta.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Siri Pedersdtr Korsedal, f ca 1747, opphav?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 19. januar 2011 kl. 19.53

Takk for oppklarende svar.

Ja om en tar seg umaken i å sjå på kartet så er det jo opplagt at det var naturlig å bruke faddere fra nabogarden Brune. Så noen slektsforbindelser dit kan en ikke regne med basert på fadrer.

Har forøvrig studert litt arveloven og det er nok opplagt at Siri ikke hadde arverett etter faren om ho var uekte eller "slegfredsbarn" som det står i Chr. 5. Norske Lov.
Unntak er om det var lyst i "Kiøn og Kuld".

Og det styrker jo troa på at Siri var Peder Ebbesen Liens uekte barn.

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Siri Pedersdtr Korsedal, f ca 1747, opphav?

Legg inn av Kai Olger Løseth » 19. januar 2011 kl. 20.08

Ja, også eg trur det er meir truleg med slektskap i Lien enn Brune. Lien ligg trass alt mykje lengre unna, på andre sida av fjorden.
Men så er det å finne beviset!
(Jfr. denne lange debatten som til slutt enda med løysing) https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=71321

Helsing Kai

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Siri Pedersdtr Korsedal, f ca 1747, opphav?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 19. januar 2011 kl. 22.07

Ja det var dette med det endelige bevis.

Men en må ha god tid og forstå det meste av skrifta skal en finne frem i de gamle protokollene uten register eller søkemuligheter :(

Men gi helt opp kan en jo ikke gjøre :)

Svar

Gå tilbake til «Stordal»