Ingeborg Marie Jensdatter Wiseth, f. 24/6/1811

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj11024
Innlegg: 20
Registrert: 6. juli 2010 kl. 7.33
Sted: De Forente Stater

Ingeborg Marie Jensdatter Wiseth, f. 24/6/1811

Legg inn av gj11024 » 22. juli 2010 kl. 23.45

Lurer på om noen kan hjelpe meg med forslag for å løse et ”mysterium” jeg sliter med:

Det gjelder Ingeborg Marie Jensdatter Wiseth, datter av Jens Olsen Wiseth og Laurentse Olsdatter, født 24. juni 1811 i Ørskog. Ingeborg Marie giftet seg i 1832 med Halkjell Bernt Hanssen Furstrand Bjørnevig. Dette er nevnt i gardssogene for både Ørskog og Sykkylven.

Ifølge Gardssoga for Sykkylven (band 4, s. 390) fikk Halkjell Bernt og Ingeborg Marie to barn:
• Jens Peter, f. 1834. Jens Peter giftet seg på Skodje og havnet etterhvert i Ålesund.
• Lovise Bergitte, f. 1836. Bodde fortsatt hos foreldrene ved folketellingen i 1865.

MEN: I 1845 fikk Halkjell Bernt nok en sønn, kalt Hans Rasmus Bastian Berntsen Bjørnevig
Dette er min tipp-oldefar.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A07 (1843-1851), Fødte og døpte 1845, side 21.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-27
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030867.jpg

Hans Rasmus er ikke nevnt i Gardssoga for Sykkylven.
Mysteriet er imidlertid at morens navn er oppgitt som ”Eline Jensdatter”, ikke Ingeborg Marie Jensdatter.

Etter mye leting kan jeg ikke finne annen forklaring på dette enn at Ingeborg Marie kalte seg Eline i en periode av sitt liv. Det er et par sterke ”indisier” som taler for dette:
• Hans Rasmus er oppført som ektefødt.
• Både Ingeborg Marie og Eline heter Jensdatter.
• Ole Jensen Viset (bror til Ingeborg Marie) var fadder ved dåpen til Hans Rasmus.
• Ingeborg Marie hadde ingen søster som het Eline, og jeg kan ikke finne noen annen Eline Jensdatter med alder som stemmer i kirkebøkene eller ved folketellingen i 1865.
• Ingeborg Marie levde helt til 1903, og jeg har ikke funnet noen opplysinger om at Halkjell Bernt giftet seg på nytt.
• Larine Pedersdatter Furstrand (Hans Jonsen Furstrands andre kone) var gudmor ved dåpen. Dermed er det uten tvil Halkjell Bernt Hansen Furstrand som er far til Hans Rasmus Bastian (angitt som "Pladsmann Bernt Hansen" i kirkeboken).

Men dessverre er det er også indisier som peker motsatt vei:
• Ved konfirmasjonen av de eldre barna (Jens Peter og Lovise Bergitte) kalles moren ”Marie Jensdatter Bjørnevig”. Det er kun for Hans Rasmus at moren kalles ”Eline Jensdatter”.
• Ved folketellingene i 1865 og 1900 og ved hennes død i 1903 er navnet oppgitt som ”Ingeborg Marie” eller ”Marie”.

Er det noen som har synspunkter på dette, eventuelt forslag til annen informasjon jeg bør lete igjennom?

På forhånd takk,

/Rune

Kai Olger Løseth
Innlegg: 827
Registrert: 7. mars 2006 kl. 17.25
Sted: ÅLESUND

Re: Ingeborg Marie Jensdatter Wiseth, f. 24/6/1811

Legg inn av Kai Olger Løseth » 23. juli 2010 kl. 20.34

Ein ide kan vere å undersøkje om der er skifte etter Ingeborg Marie. Der skal arvingar etter henne vere nemnde. Du må nok sende mail til Statsarkivet i Tronheim for å få vite dette.

gj11024
Innlegg: 20
Registrert: 6. juli 2010 kl. 7.33
Sted: De Forente Stater

Re: Ingeborg Marie Jensdatter Wiseth, f. 24/6/1811

Legg inn av gj11024 » 23. juli 2010 kl. 23.19

Kai,

Takk for godt forslag. Dessverre døde Ingeborg Marie som gammel fattiglem på Valbø (Vold øvre), så det var vel neppe noe skifte etter henne. Alt ialt ser jeg ingen annen løsning enn at Ingeborg Marie og Eline er en og samme person – ved nærmere ettersyn viser det seg at ytterligere en av fadderne ved dåpen til Hans Rasmus var i slekt med Ingeborg Marie: Anne Pedersdatter Skarbøe var gift med Jens Severin Jensen, bror til Ingeborg Marie.
Kanskje det er mulig at en av prestene kjente henne ved kallenavnet Eline, eller fulgte en mer liberal praksis enn de andre med bruk av kallenavn?

/Rune

Svar

Gå tilbake til «Ørskog»