Bygdebøker Vartdal.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Bygdebøker Vartdal.

Legg inn av 6820 » 6. oktober 2006 kl. 3.13

Noen som kan gjøre oppslag for meg på Masdal, Vartdal?

Det er Iver Iversson på Masdal. Er der noen datter Ragnhild f. rundt 1800? I 1801- tellinngen er der ingen Ragnhild Iversdtr. Men tellingen var 1. februar det året, men kan jo ha blitt født senere det året ettersom hun var 39 da hun giftet seg i 1840.

Men der er en Iver Olsen som er tjenestegutt, noen som kjenner til om han fikk en datter, Ragnhild, som giftet seg med Jahn Paulsen Aarsnes, og bodde på Flesjesund (Sulesund), Hareid/Sula senere?

Iver Masdal er oppgitt som far da Ragnhild giftet seg i 1840 . Men hvilken Iver Masdal? :(
og hva står der på forlovere og i kommentaren :?: Vielse 1840 Klarer ikke å tyde det.
Hilsen fra Marianne

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Bygdebøker Vartdal.

Legg inn av 6722 » 6. oktober 2006 kl. 15.17

Hei Marianne. Jeg har ikke Vartdalsbøkene. Tydinga av Ministralboka som du spør om får jeg til å bli:

5. juli: Ungkarl John Paulssen Aarsnæs 31 år og pigen Ragnhild Iversdatter Masdahl 39 år. Fødested: Aarsnæs (i Hjørundfjorden) og Masdahl. Fedrene er: Paul Aarsnæs og Iver Masdal (uten h). Forloverne: Johanes Iversen (Ørstens)vig (usikker på første delen av stedsnavnet) og Semon Iversen Aarsnæs. Kommentaren er at barnet: har fått de naturlige kopper (vaksine) i barndommen.

Mvh Randi Ingunn

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Bygdebøker Vartdal.

Legg inn av 6722 » 6. oktober 2006 kl. 15.33

Ser at det går debatt i Digitalarkivets slektsforum, og at det der er brukt andre stedsnavn enn det jeg forstår her. Jeg synes at fadderen Johanes Iversen sitt bosted slutter med vig eller vaag.

Mvh Randi Ingunn

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Bygdebøker Vartdal.

Legg inn av 6820 » 6. oktober 2006 kl. 16.33

Tusen takk Randi.
Ja, det ble litt uventet mange som søkte for meg i Brukerforum, DA, kjekt :)

Primært var jeg ute etter kilder å finne på Statsarkivet. visste ikke helt hvilken ende jeg skulle begynne i - og flere hoder tenker bedre enn ett!! Har holdt på i mange år med denne dama, fra og til.

Andre stedsnavn, ja, og det er jo et gode!
Jeg leste jo selv navnene i kirkeboken, men ettersom jeg har noen ideer om hvilke navn som står der var jeg redd jeg kunne komme til å tolke feil. Interessant at du leser annet, verdt å sjekke, og navnene er jo helt relevante for området og gårder som jeg allerede har registrert i denne del av slekta! :)

Primært var det for å få sjekket i Vartdalsbøkene at jeg spurte i dette forum, har lånt dem noen ganger, og synes jeg har 'tygd dem', håpet noen leste dem bedre enn meg - mer lokalkjent.

Samme tema er
Diskusjonen i DA er i Brukerforum # 42709.
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Bygdebøker Vartdal.

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 7. oktober 2006 kl. 0.35

Marianne Sulesund skrev:Noen som kan gjøre oppslag for meg på Masdal, Vartdal?

Det er Iver Iversson på Masdal. Er der noen datter Ragnhild f. rundt 1800? .


b.1 s.325: Nei.. . ingen barn f. etter Asbjørn f. 1798 (til Kyrkjebø, Sula).
Kona Anne skal vere f. 1761, og dermed kunne vere "produktiv" etter 1801. Sidan kyrkjeboka er tapt, vil ikkje bygdebokskrivaren ha hatt (enkelt) tilgjengelege kjelder for born f. etter FT1801. Det er ikkje sagt noko om skifte etter Ivar eller Anne.

Til vigsla: Trulovarane: Johannes Iversen Rotenæs, Simon Iversen Aarenæs

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Bygdebøker Vartdal.

Legg inn av 6820 » 7. oktober 2006 kl. 1.45

Takk skal du ha. Må fortsatt holde døren åpen for en mulighet der ang. Ragnhild da.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ørsta»