Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av 6722 » 8. august 2014 kl. 10.16

Er det noen med tilgang til Hjørundfjordbøkene som kan slå opp på Synnøve Andersdtr. Øren. Hun gifta seg i Borgund kirke i 1757 m. Ole Johanneson, f. 1737. Jeg skulle hatt nøyaktig årstall på når hun var født og hvem foreldrene hennes var.

Mvh. Randi Ingunn Selnes

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av 6722 » 8. august 2014 kl. 11.28

Har nettopp slått opp i kirkeboka i Borgund i 1770 på Synnøve da hun døde. Der står det Synnøve Olsdtr. 40 år, men det er trolig Andersdtr. som er rett.

Mvh. Randi Ingunn Selnes

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. august 2014 kl. 12.30

Det lønner seg å legge ut lenker til det som er funnet før. Det kan finnes "spor" man ikke tenker over!

Lenke til dødsfallet:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A04 (1762-1800), Døde og begravede 1770, side 357.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610450.jpg

Lenke til vielsen:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A02 (1739-1761), Ekteviede 1757, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-61
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640636.jpg

Mvh
Else B.

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av 6722 » 8. august 2014 kl. 21.32

Ja, jeg er enig i at det er fint å se originalen i lenkene. Men akkurat disse lenkene viser ikke mye. Det hadde vært noe annet om en kunne vise til dåpen i Hjørundfjorden, men de skannede kirkebøkene der går dessverre ikke så langt tilbake. Vielsen viser dessuten en feil på ektemannen.

Ellers takk for at du brydde deg. Jeg mener at jeg for en tid siden kunne slå opp i digitaliserte bygdebøker for Hjørundfjorden, men ved forsøk nå ender det opp på Nasjonalbiblioteket med melding om at objektet eksisterer ikke. Håpet er derfor at noen som har bøkene kan slå opp.

Mvh. Randi Ingunn Selnes.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. august 2014 kl. 22.07

Randi skrev:Vielsen viser dessuten en feil på ektemannen.


Han har vel riktig navn, etter det jeg kan se? Eller er det noe annet som er feil her?

Mvh
Else B.

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av 6722 » 9. august 2014 kl. 14.24

Han har riktig navn, men er ikke fra Gamlemshagen.

Mvh. Randi Ingunn

Randi Viddal
Innlegg: 54
Registrert: 7. desember 2004 kl. 19.43
Sted: ÅLESUND

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av Randi Viddal » 12. august 2014 kl. 13.45

Hei Randi Ingunn,
Har leita gjennom gardssoga for Ytre- og Indre Øyra, Saltre, Skarbøen, Brattheim,Årsneset og Klubbeneset uten å finne henne nevnt der. Kan hun høre til på Øye i Norangsfjorden, det er jo også Hjørundfjorden? Hun kan kanskje også finnes under Standal. Har dessverre ikke tid til mere leting nå, skal se senere i kveld muligens. Lenge siden sist. Håper du har det bra.
Hilsen Randi Viddal

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av 6722 » 12. august 2014 kl. 21.48

Hei Randi!

Ja, det er ei stund siden nå. Her er alt på det gamle, står på for å få ferdig b. 2 i Haram (Borgund). Håper du har det bra også. Jeg visste du hadde Hjørundfjordbøkene, og håpet du ville se dette. Det eneste jeg vet om dama, er det som vart skrevet da hun giftet seg i Borgund i 1757 med Ole Johannesson: "Synnøve Andersdtr. Øren, fød i Jørgenfiorden". Så ut fra det, er det lite trolig at det er på Øye. Ser du om det har vært noen bruker med navnet Anders på de Øyra-gardene du nevner? Ingen fedre eller forlovere er nevnt i kirkeboka i Borgund på denne tida, så det er tynne saker en har å holde seg til.

Ellers kan hun jo ha vært tjenestejente, blitt oppfostra eller kanskje født utenom ekteskap av ei datter på en av disse Øyra-gardene. Det er alltid mange muligheter.

Takk for at du har slått opp, og om du kommer over noe videre, er det fint.

Mvh. Randi Ingunn

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. august 2014 kl. 10.14

Randi skrev:Han har riktig navn, men er ikke fra Gamlemshagen.


Teksten ved vielsen er slik:

Mandagen d 26 Septembr. Copulatus Ungkarl Ole JohannisSøn GamlemsHagen, som skal boe paa Hansundholm, med Pigen Synneve Andersdatter Øren, fød i Jørgenfiorden.

Den Synnøve du fant blant de begravede, var jo gift med en Ole Johannissen Hansund-Holmen, så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være riktig par.
Gårdsnavn ved vielsen sier bare noe om hvor de bodde nettopp da - ikke nødvendigvis hvor de var født.

Mvh
Else B.

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av 6722 » 13. august 2014 kl. 11.35

Hei Else!

Jeg er ikke i tvil om at dette er riktig par. Og jeg vet at gardsnavn ved vielsen kan være noe annet enn fødselssted, selv om kirkebøkene i Borgund ser ut til vanligvis å bruke fødselsstedet. Ole Johannesson har jeg funnet.

Siden dette skal i ei bygdebok, bruker jeg å skrive når folkene ble født (ca. om det ikke
kan finnes i kirkebøker), hvor de var fra og hvem foreldra var. Noen ganger kan dette være uråd å finne. Men jeg håper på et svar fra Hjørundfjordbøkene.

En annen ting er at når Synnøve var gift står det Synnøve Andersdtr., og når hun døde står det Synnøve Olsdatter. Det er samme dama, men et sted har borgundpresten skrevet feil farsnavn.

Randi Viddal: Kanskje det kunne være en bruker med navn Ole på disse Øyra-gardene?
Jeg har festa meg mest med Anders, som jeg fant først. Paret fikk 5 barn før Synnøve døde, 4 jenter og 1 gutt.
Gutten ble døpt Ole.

Kan også nevne, uten at det har noen betydning, at Hansunholmen har hatt mange navn, mellom anna Uggedalsholmen, Buholmen og Torholmen. Hansund var det same som Hamnsund. Denne holmen var beiteområde for gardene Hamnsund og Uggedal før den ble befolket. Første brukeren hette Tore, og hans navn har gått igjen. De 2 første navna er ute av bildet for lengst. Gamlemshagen hvor det står at Ole Johannesen kom fra, var ikke bebodd ennå på denne tida. Det var havnehage for Gamlembruka, senere 3 plasser/bruk, nå tettbygt.

Mvh. Randi Ingunn Selnes

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5509
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 13. august 2014 kl. 16.48

Det eneste jeg vet om dama, er det som vart skrevet da hun giftet seg i Borgund i 1757 med Ole Johannesson: "Synnøve Andersdtr. Øren, fød i Jørgenfiorden". Så ut fra det, er det lite trolig at det er på Øye. Ser du om det har vært noen bruker med navnet Anders på de Øyra-gardene du nevner? Ingen fedre eller forlovere er nevnt i kirkeboka i Borgund på denne tida, så det er tynne saker en har å holde seg til.


Det stemmer ikkje heilt: "Sponsores" står ved trulovinga, som er ein eigen bolk i kyrkjeboka.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36 (14.s.e.tr/11. sept.)

Ikkje at det kjem så mykje nytt.... og opplysningane elles er dei same.


I 1762 (ekstraskatten http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49637/277/ ) er det ein Ole Andersson på "Øren" i Hjørundfjord. Det kan vere ein samanheng.
Dette er vel kanskje Ytre Øyra, og "Øren" på sida framom er Indre, sidan protokollen følgjer stranda utover mot grensa til Vartdal.

6722
Innlegg: 204
Registrert: 28. august 2005 kl. 22.17
Sted: AUKRA

Re: Synnøve Andersdtr. Øren, f. ca. 1725 i Hjørundfjorden

Legg inn av 6722 » 14. august 2014 kl. 0.17

Hei!

Ja, her tror jeg du er inne på noe, Ivar! Etter det som står i ekstraskatten i 1762, kan det tenkes at Ole Andersson er bror til Synnøve Andersdtr. som skulle være 40 år i 1770.

I tilfelle Ole har tatt over en farsgard, har det vært en Anders på denne Øyra-garden. Er spent på om Hjørundfjordboka sier noe om det.

Mange takk!

Mvh. Randi Ingunn

Svar

Gå tilbake til «Ørsta»