Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter på Røysen 1801

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter på Røysen 1801

Legg inn av Osvald Rydjord » 23. april 2013 kl. 17.51

Er det noen som har kjennskap til aner til Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter bruker på Røysen i 1801? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8413001773

Hilsen
Osvald

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter på Røysen 1801

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 23. april 2013 kl. 22.26

kanskje litt innvikla, men fram til 1959 låg Røysa i Hareid sokn og kommune; så overført til Borgund, innlemma i Ålesund, og skilt ut med Sula - der garden ligg i dag.

Bygdeboka for Ulstein og Hareid (b.6 s. 561 og 565) fortel at Anne var dotter til Knut Olsson og Anne Pedersd. på Røysa (skifte etter Anne P. 1791).
Opphavet til Sivert (Sjur) veit boka ikkje noko om.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter på Røysen 1801

Legg inn av Osvald Rydjord » 24. april 2013 kl. 8.57

Takk for henvisningen Ivar, da skal jeg se på det senere i dag.

Mvh
Osvald

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter på Røysen 1801

Legg inn av 6820 » 24. april 2013 kl. 15.17

Hareid ligger rett over fjorden for gårdene Nøringset, Sulebust, Sulebakk, Sulesund, Røysen, Sulesund og Kyrkjebøen. Gårdene ligger vest for fergeleiet, Kyrkjebøen like øst for det. Der var stort hopehav mellom disse gårdene. Ytterst ligger Nøringset litt for seg selv. Der er ganske mye gifte og dermed slekt mellom folk på disse gårdene.

Om hele området her sier vi ofte "på Sulesund". Gårdene Sulesund, Røysen og Ødegaarden ligger tett sammen ned mot fjorden, Sulabakkane ovenfor.

Folk som slo seg ned her kom stort sett fra Hjørundfjord eller Hareid/Ulstein (inklusive Vartdalsstranda). Det var fjorden som bandt sammen.

Beklageligvis er kirkebøkene for Ulstein brent for perioden frem til 1832. Men der ligger konstruerte lister under http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2659

Jeg har i et notat skrevet at både Sjur Sjursen (Sivert Sivertsen) og Anne Knudsdatter kom fra området på Sulesund, men har ikke fått forsket videre om slektsskap.

Legger ved gårdsnavn matrikkel 1886 disse navnene er det greit å ha i mente når man leter etter folk i området.

Glemte å nevne at tildels ble etternavn brukt om hverandre, så som Sulesund/Røysen (Røisen - Røysa) og folk på Ødegaarden ser jeg nevnt også Sulesund. Og Ødegaard nevnes Suløydegard.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter på Røysen 1801

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 24. april 2013 kl. 20.28

Sivert/Sjur skal vere f. ca. 1752 (49 år i 1801).
Bakarst i ekstraskattemanntalet 1762 for Ulstein (skanna på DA) er det nokre innførsler med barn som passerer den nedre aldersgrensa for å verte skattlagde (12 år) for nokre få år etter 1762.
Er du svinheldig, så står han der....

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Sivert Sivertsen og Ane Knudsdatter på Røysen 1801

Legg inn av Osvald Rydjord » 25. april 2013 kl. 21.20

Takk til dere begge, Jeg svarte i en annen tråd at jeg må sette meg bedre inn i Sunnmørsgeografien, det er mange kommuner og enda flere kirkesogn. I Romsdal kan jeg stort sett plassere gårdene i riktig kommune når jeg ser navnene, men det har jeg store problemer med der l'en ikke er l. Jeg driver med siste innspurt i anetavla til et par jeg er grandonkel til, men det ser ut til at jeg må ta en oppdatering senere - men jeg har ca 2000 av dem så langt, og er ganske fornøyd med det.

Hilsen
Osvald

Svar

Gå tilbake til «Ulstein»