Utvandring

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21530
Innlegg: 59
Registrert: 30. august 2007 kl. 17.58
Sted: MOLDTUSTRANDA

Utvandring

Legg inn av dn21530 » 8. november 2007 kl. 11.05

Hei :)

er det noen som vet om det finnes bøker som tar for seg de som utvandra til Amerika frå Herøy,Volda,Ålesund?
vet at Ragnar Standal har gitt ut en bok "mot nye heimland"men den tar for seg de frå Hjørundfjord,Vartdal,Ørsta.
Wenche O Abeltun Tarberg

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvandring

Legg inn av 6820 » 10. november 2007 kl. 19.24

Nei, det er ikke en slik bok for Herøy. Den beste kilden er utflyttingslistene i kirkebøkene. Kan ofte fortelle endel om folk.
Hilsen fra Marianne

dn17420
Innlegg: 16
Registrert: 13. juni 2007 kl. 16.28
Sted: KOLBOTN

Re: Utvandring

Legg inn av dn17420 » 1. mars 2008 kl. 12.24

Hei.
I følge Richard Bergh, tidligere rektor ved Tjørvåg skole i hans bok "Ut mot havet i nordvest" hvor han lar folk frå Hareidlandet og Herøy fortelle, så var der få som dro til Amerika fra den delen av landet. Fra Brandal var der en person, Syver Brandal, sønn av gamle Rasmus som emigrerte til Alaska. Videre var der en dame som giftet seg med en fra Ulstein som begge dro til Amerika. (les s. 54) Det var det som folket der kunne minnes.
Om det er riktig kan jeg ikke stå inne for.
Dette er et interessant aspekt i seg selv, som det kunne være vell verdt å forske i. At det er så få er vel også årsaken til at det ikke er skrevet bok om emnet.
Mvh L. A. Emeblemsvåg

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Utvandring

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. mars 2008 kl. 13.38

Leif Ask Emblemsvåg skrev:Hei.
I følge Richard Bergh, tidligere rektor ved Tjørvåg skole i hans bok "Ut mot havet i nordvest" hvor han lar folk frå Hareidlandet og Herøy fortelle, så var der få som dro til Amerika fra den delen av landet. Fra Brandal var der en person, Syver Brandal, sønn av gamle Rasmus som emigrerte til Alaska. Videre var der en dame som giftet seg med en fra Ulstein som begge dro til Amerika. (les s. 54) Det var det som folket der kunne minnes.
Om det er riktig kan jeg ikke stå inne for.


Det er bra du tek atterhald. Dersom Bergh skriv noko slikt, er det tull og tøys. For Ulstein og Hareid finst det ei slik bok som Wenche spør etter - og det vert litt meir enn "få". Det spørs litt kva ein legg i "få"; det var ikkje snakk om ein stor prosent av årskulla - men like fullt ein stor flokk om dei vert samla.

Om ein gjer som Marianne foreslår, ser i utflyttarlistene for t.d. Herøy, finn ein mange. Ein del av dei kom attende etter kortare eller lengre tid. Andre reiste omvegen om Ålesund, og budde der nokre år først før dei utvandra.

så til Wenche: nei det finst ikkje ei slik bok for Herøy, og eg har ikkje sett nokon planlegge ei slik bok. (Sogelaget har andre prosjekt dei prioriterer.) ... så kanskje du kan skrive ei slik bok?

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvandring

Legg inn av 6820 » 1. mars 2008 kl. 16.51

Hei, utflyttingslistene er en ting. Nå gjorde jeg et søk i emigrantlistene over Bergen, - født i Møre og Romsdal. Deretter snevret inn til Fødestad: innheld 'herø'. Da kom 159 personer opp. Mange av disse hadde jo også familie - så antall herøyværinger som emigrerte var nok ganske stort.

Denne boken som nevnes vet jeg ikke hva var tuftet på, men fra Hareid/Ulstein var der også mange som reiste, inklusive egen slekt.

Ved å foreta et 'global søk' i DA så vil du kunne søke opp alle som nevnes født i Herø i hele DA-arkivet. Det som er digitalisert selvfølgelig.

Da får du opp de som reiste fra Oslo (Christiania), Stavanger etc etc. Mange å finne der! :D

Jeg fant dette søket ved å trykke på forstørrelsesglass ved siden av et navn i en folketelling. Vet ikke om det er et nytt tilbud eller om jeg ikke har oppdaget det tidligere?
Global søk i Digitalarkivet. Så kan du snevre inn etter ønske. Du må ha logget deg på DA først.
Hilsen fra Marianne

dn17420
Innlegg: 16
Registrert: 13. juni 2007 kl. 16.28
Sted: KOLBOTN

Re: Utvandring

Legg inn av dn17420 » 2. mars 2008 kl. 16.28

Richard Bergh`s bok er tuftet på det som folket der fortalte ham gjennom intervjuer og samtaler. I bokens forord fortelles at i denne boken lar han hver enkelt informant komme til orde. Samtalene ble spilt inn på bånd og senere nøyaktig gjengitt i boken. Dette var femte bok som Bergh utga i Norsk Folkeminnelags skriftserie. Så mye sagt for å rettferdiggjøre forfatteren. Lykke til videre i søket.
Mvh L. A. E.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvandring

Legg inn av 6820 » 3. mars 2008 kl. 22.53

Hei, ingenting er som de gamle erindringene som ble skrevet ned, jeg er stor tilhenger og har veldig stor respekt for det som ble innsamlet. Dette på en adskillig mer vanskelig måte enn vi som sitter hjemme med en PC. Og de formidler informasjon man aldri kan få ved å lese kirkebøker, om de er aldri så mye primækilder. Så disse lokale bøkene er de som gir 'kjøtt på beina', og dermed blir det til slekts-historie. :) Et skjelett med navn blir det lite historie av.

Det blir så viktig å lese slikt som forord, se hvilke kilder og intensjoner forfatteren hadde med sitt åndsverk.
Takk for informasjonen, Leif.

Ang. Globalt søk, det er bosted man søker etter, OG der er flere steder i Norge som heter Herøy.
Hilsen fra Marianne

Heidi Elin Goksøyr
Innlegg: 20
Registrert: 7. januar 2009 kl. 21.51
Sted: SKODJE

Re: Utvandring

Legg inn av Heidi Elin Goksøyr » 16. desember 2010 kl. 1.17

I Herøyboka, Bygdesoga II har Bjarne Rabben laga eit vedlegg nr.3 der ein kan finne utvandra herøyværingar i tidsrommet 1851-1940. Dei er sortert etter utvandring til land :roll:
Veldig klart formulert det der :D
Altså: Utvandrarar til Afrika for seg, til Sambandsstatane og Canada for seg, og ei samlegruppe til andre land.
Dei er oppgitt med namn, fødsels og evt dødsår, år for utvandring, evt heimreise og "Busett".
Håper dette kan hjelpe.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Utvandring

Legg inn av 6820 » 2. juli 2011 kl. 13.22

Kom på at i endel kirkebøker har jeg funnet endel om familier som kom hjem igjen. Det er i konfirmantlister der man finner at konfirmanten er født i eks. Amerika, Natal SA osv. Det kan nok fortelle om noen. Om det gjelder for Herøy vet jeg ikke, kb derfra kjenner jeg ikke så godt.
Hilsen fra Marianne

gj18193
Innlegg: 24
Registrert: 29. januar 2013 kl. 12.13
Sted: Gurskøy

Re: Utvandring

Legg inn av gj18193 » 29. januar 2013 kl. 12.26

Etter søk på http://www.digitalarkivet.no fekk eg opp min oldefar som reiste til canada 14feb.1924. Dette var opplysninger fra Emiganter Ålesund.
Meiner det skal vere ei bok der.

Svar

Gå tilbake til «Herøy i Møre og Romsdal»