Far til Fredrik C. Hansen Myklebust (1833-1892)

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Harald Sørgaard Djupvik
Innlegg: 37
Registrert: 4. september 2006 kl. 23.27
Sted: HVALSTAD
Kontakt:

Far til Fredrik C. Hansen Myklebust (1833-1892)

Legg inn av Harald Sørgaard Djupvik » 4. september 2006 kl. 23.57

Fredrik C. Hansen Myklebust (1833-1892) var gift med Hilda J. Paulsdotter Myklebust (1828-1896) og er registrert i Digitalarkivet på gården Moklebust [Gnr 147 bnr 2?] i Vanylven i 1865 trykk her med barna Johannes og Serine. Problemet er at jeg ikke finner ut hvem som er faren til Fredrik. Noen (for meg ukjente) kilder mener at han heter Hans Snipsøyr fra Hareid, men jeg finner ingen Hans Snipsøyr (med riktig alder) i Bygdeboka for Ulstein og Hareid under de gårdene. Mye tyder jo på at han levde under folketellingen i 1865 (dvs. at han da må ha vært mellom 50 og 60 år), men finner heller ingen opplagte kandidater i området. Noen som vet noe mer, eller som vet om jeg vil finne opplysninger i Bygdeboka for Vanylven?

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3421
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Far til Fredrik C. Hansen Myklebust (1833-1892)

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 6. september 2006 kl. 17.51

Her er vielsen til Fredrik og Hilda 21-6-1857 i Syvde. Far Hans Olsen

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010783.jpg

Brukeravatar
Harald Sørgaard Djupvik
Innlegg: 37
Registrert: 4. september 2006 kl. 23.27
Sted: HVALSTAD
Kontakt:

Re: Far til Fredrik C. Hansen Myklebust (1833-1892)

Legg inn av Harald Sørgaard Djupvik » 6. september 2006 kl. 19.08

Tusen takk for god og ikke minst raskt svar (er helt i overkant av jeg forventet) - dette hjelper meg nok et godt stykke videre. Jeg ser at jeg absolutt bør skaffe meg bygdeboka for Vanylven.

Brukeravatar
Harald Sørgaard Djupvik
Innlegg: 37
Registrert: 4. september 2006 kl. 23.27
Sted: HVALSTAD
Kontakt:

Re: Far til Fredrik C. Hansen Myklebust (1833-1892)

Legg inn av Harald Sørgaard Djupvik » 9. september 2006 kl. 20.54

Her er hva jeg fant ut:

Grunnen til at Fredrik har blitt assosiert med Snipsøyr, er at bestefar hans, Ole Ellingsson Haram - byksla Kvamen gården på Hareid i 1781, som ligger rett ved siden av Snipsøyr i enden av Snispøyrvannet. Men han holdt ikke gården i stand, og flyttet senere frivillig (med kone og barn). Ett av barna var far til Fredrik, Hans Olson Kvamen - men han likte vel ikke å assosieres med Kvamen - og brukte muligens derfor Snipsøyr i stedet.

Hans giftet seg senere med; Anne Serine Jonsdotter Eiksund (ca. 1780 - 1842), som var mye eldre enn Hans da de ble gift. Han var jo kun 24 og hun var godt over 40. Nå var det slik at Serine faktisk hadde vært gift før i ungdommen, nemlig med Sjur Jonson Årskog (1767-1802) (og her må det vel være Ørskog navnet kommer fra). Sjur døde mao omtrent samtidig som Hans ble født. Sjur hadde også vært gift før, nemlig med Berte Jonsdotter Sundsnes (1775-1802). Det ser ut somom Sjur har giftet seg rett før han døde - (litt rart at første kona også døde samme året). Men poenget må være at Sjur dør barnløs, og at Anne Serine muligens kan ha blitt sittende med Årskog gården.

Når hun da senere gifter seg med Hans .., kan gården fremdeles vært i hennes besittelse (eller hun kan ha nære bånd til den) - selv om Hans hadde skaffet seg Syvdsnes gården. Når da mora dør i 1842 er Fredrik 9 år.., faren gifter seg på nytt med Ragnhild Knutsdotter Litleeide (ca 1800-1869) - som er på farens alder, og Fredrik får en lillesøster et par år etterpå. Kanskje ikke usannsynlig at Fredrik da velger å holde seg til Årskog i tenårene og tidlig ungdom. I Bygdebok for Syvde står det derfor at Fredrik Hansen Snibsøyr er fra Ørskog (les: Årskog).

Dette gjør med andre ord at Fredrik både har blitt assosiert med Snipsøyr og med Årskog, uten at det er riktig å knytte ham direkte til disse to gårdene.

Svar

Gå tilbake til «Vanylven»