Gjertrud Larsdt. Thue, f. ca. 1818

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Gjertrud Larsdt. Thue, f. ca. 1818

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 11. juni 2018 kl. 14.44

Er det noen som har noe informasjon om Gjertrud Larsdt.'s opphav og skjebne? Kan hun ha noen forbindelse til Kriken?
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =1061#ovre

Her er innflyttingen deres til Vannylven (pos. 4):
https://www.digitalarkivet.no/kb20050728010526

Fant også dette på MyHeritage, men kommer ikke inn for videre opplysninger:
Anders Ingebrigts. Kirkeide, født 1816



Anders Ingebrigts. Kirkeide ble født i 1816, i fødested, til Ingebrigt Rasmuss. Kirkeide og Johanne Ivarsd. Kirkeide (født Sætre).

Ingebrigt ble født i 1765, i Ingebrigtbruket, br.nr.10, Kirke-Eide, Nedstryn.

Johanne ble født i 1770, i Knutbruket, br.nr.1, Sætre, Nedstryn.


Anders hadde 2 søsken: Ivar Ingebrigts. Kirkeide og ett søsken i tillegg.


Anders giftet seg med Gjertrud Larsd. Kirkeide (født Ytreeide) på dag måned 1851, i en alder av 35 i giftemål tok sted.

Gjertrud ble født i 1819, i Ytre Eide, Stryn.


Anders avgikk med døden.

Grunnen til spørsmålet er et innlegg på Facebook med bilde av ei kiste med inskripsjon: Gjertrud Larsd. Kriken 1832
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 635&type=3

Kan noen hjelpe?

Besge hilsen Inger Bjørnaas

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Gjertrud Larsdt. Thue, f. ca. 1818

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 11. juni 2018 kl. 18.19

Det er litt uklart kva du meiner er uklart.

Ved innflyttinga er dei kalla Kirkeeide og kjem frå "Stryens Prestgj. hvor begge ere født".
I FT1865 er begge førte med "Styens Præstegjeld" (det manglar nok ein r i avskrifta) som fødestad.

Vidare har du tydelegvis nok informasjon til å finne fødsel og giftarmål i Stryn, rimelegvis konfirmasjon med.

Facebook-innlegget krev innlogging.

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Gjertrud Larsdt. Thue, f. ca. 1818

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 12. juni 2018 kl. 10.53

Jeg har dessverre ikke funnet dem i kirkebøkene for Stryn. Det var det som fikk meg til å søke hjelp her.
På Facebook var det lagt ut bilde av ei kiste som noen hadde kjøpt i Amerika hvor følgende inskripsjon var å finne: Gjertrud Larsdatter Kriken 1832.
Nå er det jo mange steder i Norge det heter Kriken, men fant en Kriken i Amerika som var født i Aahjem og havnet borti disse opplysningene og lurte derfor på om dette kunne være den riktige Gjertrud.

Venter ikke at noen skal forske på dette for meg, men tenkte kanskje at noen i dette forumet tilfeldigvis kjente til denne familien, eller kunne gi meg noen tips. Det er alltid vanskeligere å lete i et område hvor man ikke er kjent.

Inger

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Gjertrud Larsdt. Thue, f. ca. 1818

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 12. juni 2018 kl. 15.26

Bildet av kista er visst ikke mulig å se, heller ikke om jeg er innlogget. Men det spiller jo ikke så stor en rolle når du har gjengitt inskripsjonen.

Den Gjertrud Larsdatter fra Ytre Eide Stryn er vel ho som er konfirmert som nr 31 her:

Sogn og Fjordane fylke, Nedstryn i Stryn, Innvik, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1844), Konfirmerte 1835, Side 484-485
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10081106230068

En kan vel tenke seg at det var en kiste brukt som reisekiste som en fikk når en skulle ut i tjeneste. Alder i 1932 skulle vel kunne passe for Gjertrud på Ytre Eide når hun skulle hjemmefra i tjeneste første gang. Men så var det dette med Kriken. Gjertrud er altså ført under Ytre Eide i 1833 og om det ikke var noen plass der som hette Kriken så er det vel neppe denne kista laga til din Gjertrud?

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Gjertrud Larsdt. Thue, f. ca. 1818

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. juni 2018 kl. 19.43

Kriken finst fleire stadar: Vanylven, Volda, Borgund/Sula, Sykkylven, Norddal på Sunnmøre,
og elles Lom, Vestfold, Hordaland så langt eg kan finne.

Det er nokre gardar - men det er stort sett små gardar eller plassar; altså ikkje så mange husstandar å undersøkje på kvar stad. Dersom ein er interessert, er det mogeleg og overkomeleg å granske alle desse gardane for å finne Gjertruder i passande alder.

Iallfall seinare i hundreåret var det vanleg at ungjenter fekk kiste når dei skulle ut i teneste. Eg har oldemor si kiste ståande her. Etter årstalet å døme, var ho 13 år då ho fekk kista.
Men det kunne skje til andre tidspunkt også. Eigaren kan ha hatt uhell med den første kista si og fått/skaffa seg ei ny.

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Gjertrud Larsdt. Thue, f. ca. 1818

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 12. juni 2018 kl. 20.04

Tusen takk for hjelpa, begge to. Det er nok sikkert ikke den riktige Gjertrud, nei. Det var mer som et skudd i blinde.
Skal se om jeg kan finne henne på de stedene der Kriken-navnet forekommer. Så få jeg håpe at hun skrev seg for Kriken ved dåpen også.

Igjen, tusen takk.

Inger

Svar

Gå tilbake til «Vanylven»