Lars Andreas Winter f. 1776

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21361
Innlegg: 10
Registrert: 10. september 2007 kl. 18.05
Sted: TRONDHEIM

Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av dn21361 » 10. september 2007 kl. 18.23

Ved folketellingen i 1801 bor en skredder Lars Andreas Winter i Kristiansund. Familien med barn flyttet så til Lofoten, til Hadsel og til Vågan, jeg vet ikke om noen ble igjen i Kristiansund.
Mitt problem er at jeg ikke har klart å linke denne Winther-greina til andre Winther i Norge. Jeg har heller ikke funnet noen forbindelse med kjøpmann Jacob Winther som er mye omtalt i Kristiansunds Historie.

Ved dåpen til ett av sine barn har Lars navnet Ejlerssøn Winther, så hans far het nok Ejler. Er det noen der ute som kjenner til denne Winther-greina så er jeg takknemlig for alle slags opplysninger.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. september 2007 kl. 13.55

I ETCs slektsregister som bl.a. finnes på mikrofilm står det bare dette om denne familien:

"Winther, Lars Andreas f. 1776. Skredder
Eier av m.no. 278, Ganger Rolfs gt., 26/11 1799-24/7 1816.
x Marit Hovliksdatter f. 1779

B. Laurina Magdalena Winther f. 28/8 1809 Kr.sund + 29/10 1885 Hamarøy.
Husholderske hos handelsmann Rener i Henningsvær.

x Henningsvær 19/5 1835 Joachim Andreas Angell Schøning f. 2/12 1811 Grøtøy +30/7 1882 Hamarøy. Handelsmann i Hadsel, senere i Vågan. Tilsutt bykselmann på Hillingen i Hamarøy."


For meg ser det ut som om ETC kan ha hentet opplysningene om Laurina og Joachim fra Brandts bok om Benkestok?

Den kjøpmann Jacob Winther som du nevner, ble født ca. 1761 og kan ikke ha vært far til skredderen.
---------------------------
I B1 i arkivet til ETC har han skrevet av pantebøkene og under matrikkelnummer 278 står det, og jeg har bare tatt med fram til 1816:

" M.no. 278 B.no. 209, nedrevet 1881 (Senere Nordlandets skole). Opført ca. 1790 av Hans Kaasbøll.
1797 Hans Kaasbøll Takst 100,-

26/11 1799. Skj. fra Nicolay Scmidt, Trondhjem til skredder Lars Winther på "et mig tilhørende og af Peder Heilmann beboet Huus under Brandforsikrings No. 209, beliggende paa Provst Bulls Grund paa Nordlandet mellem Jægtskipper Peder Berg paa øster og Isaac Holten på nordre Side" (Pb. I-458)

16/6 1800. Bykselseddel fra J. L. Bull til Lars Andreas Winther på den grund på Nordlandet "hvor Peter Heilmanns Huuse, som Winther skal have kjøbt ere staaende lige overfor Kjøbmand Clausens Gaard." (Pb I-710)

1807 Lars Winther Takst 300,-

24/7 1816 Auksj.skj. til Nicolay H. Knudtzon pa Lars Winthers gård."

---------------------
I Copulationsprotokollen for Kvernes prestegjeld 1784-1801 står det på side 307:
Julii 6. (1799) begiærede Ungekarl og Skrædder Lars Andreas Eilertsøn Winther at blive efeter foregaaende Tillysning ægteviet i Christianssund torsdagen d. 18. Julii med Pige Marith Haulichsdatter. For ægteskabets Lovlighed indestaae
Hans Hans. Løche Joe Jensøn Krog
Merknad i margen: ægt. Jul 21 s D ) p Tr 99 i X k á Comp. Bull.

-----------------------------------
I 1776 i Kristiansund er det en Lars Andreas som blir døpt med en far Ejler.

December 1 sc Dominica 1ma Adventus Hr Provst Bull holdt Prædiken og Guds Tieneste.
Døbt Ejler Peter Larssens og Ks Anna Dorthea Larsdtr Gulsteens Drengeb. Lars Andreas, fød d. 23 November p. Nl." Også alle fadderne var fra Nordlandet.

----------------------
Jeg har fått masse god hjelp av lokalhistoriker Tor Larsen i Kristiansund til å finne ut av dette. Han har også funnet ut at Hans Hansen Løche som var vitne ved trolovelsen i 1799, var gift med ei søster av Anna Dorthea Larsdtr Gullsten. Men hvorfor Lars Andreas kalles for Winther, har vi ikke funnet ut. Anna Dortheas andre ektemann het Thomas Ingebrigtsen Eikrem.

Marit Hovliksdtr/Haulischsdatter og hennes foreldre har lokalhistoriker Tor Larsen også en del om. :) Det er vel sannsynlig at Lars Andreas Winther er den samme som blir døpt i Kristiansund i 1776. Men hvor tok han etternavnet Winther fra? :?:

Lars Andreas Winter og kona i FT1801.

Faren til Marit sammen med sin andre kone et par hus bortenfor på Nordlandet i FT1801.
:) Tore

dn21361
Innlegg: 10
Registrert: 10. september 2007 kl. 18.05
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av dn21361 » 18. september 2007 kl. 21.37

Tusen takk for mange opplysninger! Jeg har slukt dem grådig her i kveld kan du tro. Spesielt artig var det å få opplysninger om datteren Larina Magdalena som var yngst og som var den eneste jeg ikke visste noe mer om annet enn at hun var født. (Eiler Benoni Holck 1803, Ane Dorthea 1804 og Hans Henrik 1806 var hennes søsken.)

Jeg hadde også Ejler Peter Larsen og Anne Dorthea som mulige foreldre, og det er jo svært sannsynlig også fordi et barnebarn ble oppkalt etter Anne Dorthea og et annet etter Ejler. Jeg hadde forøvrig tolket Anne Dortheas etternavn til Gielsteen, men hvis Gullsten er et kjent navn på de trakter så stemmer vel det. Jeg er ikke så kjempeflink til å tolke de gamle kirkebøkene enda. :?

Det var flott å få opplysningene om eiendom og sånnt, jeg liker å få litt "kjøtt på beinet" utover bare navn og datoer. Jeg gleder meg nå til å grave videre i Larinas videre levnetsløp og etterkommere.

Det vil nok bli en vanskelig og kanskje umulig nøtt å knekke hvor denne Winther-grenen kom fra. Det hendte visstnok at de brukte patronymikon både i to og tre generasjoner før slektsnavnet ble tatt opp igjen. Og da gjerne i forbindelse med at noen "gjorde det bra."

Jeg har vært borti dette blandt etterkommerne også men ikke over lang tid. De kunne bruke patronymikon fra de ble født og så kom Winthernavnet i godt voksen alder.

Når det gjelder foreldrene til Marit Hauliksdtr så kan jeg gjerne ta imot informasjon om dem også. Der har jeg ingenting annet enn at hennes far kanskje het Houlik Olsen.

Men takk igjen for all hjelp, det var enestående og gledelig! :D

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. september 2007 kl. 15.44

I en militærrulle for Sjøetaten i 1776 for Kristiansund står det heller ikke noe slektsnavn på Eilert. Det står:

Ejlert Larsen; Fødested: Christiansund; Alder: 29; Opholdssted: Christiansund; Forklaring hvormed de sig ernære, med videre: Dag-Arbejde

På neste linje står innført en Michel Larsen, 22 år som er daglønner og med føde- og oppholdssted i Kristiansund. Kanskje det er bror av Ejlert?

I et vedlegg til rullen står det ført enkelte tillegg, sønner som er glemt ført i den opprinnelige rullen. Vedlegget er datert 1777.
I 3die Rode står bl.a. dette:
"befaren Eiler Peter Larssøns Søn Lars Andreas Eilersøn 1 aar gl"
:) Tore

dn21361
Innlegg: 10
Registrert: 10. september 2007 kl. 18.05
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av dn21361 » 19. september 2007 kl. 21.41

Jeg har for tida litt av en jobb med å samle notater jeg har gjort over lengre tid, og ikke minst finne igjen og legge til kilder på alt. (Det som nesten alle slurver med i begynnelsen, ikke sant)
På et eller annet tidspunkt har jeg vært på statsarkivet og kikket i en kirkebok. For jeg har tittelen matros på Ejler Peter Larsen i 1776, antagelig da han giftet seg siden jeg har datoen på det også (15/11).

Jeg var forøvrig på biblioteket i dag og lånte "Slægten Benkestok", men jeg kan ikke finne noen av de opplysningene som du fant i ETC's slektregister om Larina og Joachim. Så han må ha funnet det et annet sted tror jeg.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. september 2007 kl. 13.41

Eiler Peter Larsen ble født i 1750 av foreldre Lars Andersen Sanden og kona Anne Rasmusdatter. Blant fadderne er tolleren på Nordmøre og presten i Kristiansund, Eiler Peter Holck, som gutten tydeligvis er oppkalt etter. Farfaren var også fadder.

Lars og Anne gifter seg i 1749 men i trolovelsen står det bare patronym på dem, ingen slektsnavn eller gardsnavn. I bygdeboka for Averøy, bind 3, står familien nevnt under Sanden. Der står det at de bosatte seg på Nordlandet i Kristiansund og fikk barna Eiler Peter og Ingeborg i 1752. I bygdeboka kalles kona til Lars for "Anne Rasmusdatter Sveggen". Sveggen var en av de mange andre husmannsplassene under Bremsnesgarden. Sanden var også husmannsplass.

I går kveld fant vi ikke Anne Rasmusdatter nevnt under Sveggen i samme bygdebok, eller noen andre plasser under Bremsnes. Jeg fikk hjelp på DISchat til å lete i bygdeboka.

Men hvorfor er tolleren og presten faddere for en husmannssønn og en, mulig, husmansdatter? Det var uvant å finne slike faddere for denne familien.

En av fadderne for Ingeborg i 1752 ble kalt "svogeren Hendrich Schmidt". Han var også et av vitnene ved trolovelsen til Eiler Peter i 1775. Alle de andre fadderne var andre beboere på Nordlandet, deriblant en av mine egne aner, Peternella Andersdatter Wærdal. :) Faren til Peternella, Anders Wærdal, var et av vitnene ved trolovelsen til Lars og Anne i 1749.

Jeg rakk ikke å notere kildehenvisninger på disse i går kveld, da jeg fant dette på mikrofilmene i den siste halvtimen før biblioteket stengte. Du skal få dem, når jeg får tid til et nytt biblioteksbesøk. Men det er tydeligvis litt mer sammenheng blant disse handverker- og høkerslektene på Nordlandet i Kristiansund enn vi tidligere har skjønt.
:) Tore

dn21361
Innlegg: 10
Registrert: 10. september 2007 kl. 18.05
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av dn21361 » 20. september 2007 kl. 21.34

Dette blir mer og mer spennende. Skulle ønske jeg kunne bidra med noe, men hva skulle det være nå? Den fadderen du nevner, Hendrich, har kanskje også fått barn oppkalt etter seg. En bror av tidligere nevnte Larina ble døpt Hans Henrik, og han igjen kalte en av SINE sønner for Hans Henrik Martin. Eiler Holck går også igjen i flere ledd.
Jeg er veldig takknemlig for at du/dere kikker inn i disse arkivene og finner nye ting. Litt artig at du fant en av dine egne blandt fadderne forresten!

dn21361
Innlegg: 10
Registrert: 10. september 2007 kl. 18.05
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av dn21361 » 20. september 2007 kl. 22.20

Etter landssøk i folketellingen 1801 kom jeg over 3 søsken Vinter som bor i Bamble. De heter Ejler, Hans og Anne og er født rundt 1750. Samme fornavn som går igjen i "min" gren. Tror jeg skal legge inn en forespørsel i DIS i dette området også.

dn21361
Innlegg: 10
Registrert: 10. september 2007 kl. 18.05
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av dn21361 » 25. september 2007 kl. 23.50

Jeg må spørre om noe: Du hadde skrevet av til meg hva som sto i panteboka for eiendommen Lars Andreas eide fram til 24/7 1816. Da er det Auksjons-skjøte til N.H. Knudtson på Lars Winthers gård.
Betyr dette at gården ble solgt på tvangsauksjon?

Mvh Lisbeth

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. september 2007 kl. 16.21

Det ser ikke slik ut. Det står at auksjonen ble holdt etter "Skræddermæster Lars Andreas Winthers forlangende og foregaaende Bekjentgjørelse".

Kopien fra panteboka ligger ved. Jeg har redusert kvaliteten på fila en del og det kan jo være at den har blitt vanskeligere å lese. I så fall gi beskjed.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
:) Tore

dn21361
Innlegg: 10
Registrert: 10. september 2007 kl. 18.05
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av dn21361 » 30. september 2007 kl. 13.36

Skriften var så svak at jeg ikke klarte å lese den, mulig den var litt dårlig i utgangspunktet? Men prøv å bedre kvaliteten noe så kanskje det hjelper.
Jeg tenker litt på den tida da dette skjedde, det var vel mye elendighet i forbindelse med Napoleonskrigene og uår generelt. De fikk det nok vanskelig som så mange andre og valgte å reise nordover for å satse på fiske. Jeg må prøve å finne ut om de kanskje hadde familie der oppe fra før.
Jeg er veldig glad for at du har funnet fram så mye for meg. :D Uten det hadde det gått både år og dag før jeg hadde kommet så langt.

Torill Karine Jensen Bjerkeseth
Innlegg: 25
Registrert: 2. februar 2022 kl. 14.50

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Torill Karine Jensen Bjerkeseth » 14. mars 2022 kl. 10.05

Hei!
Håper ikke dette innlegget er avsluttet.

Jeg forsker på familien til min tipp-oldefar Hans Henrik Winther f. 1806 i Kristiansund og som sammen med i alle fall to av sine søsken flyttet nordover omkring 1822. Kom over dette innlegget som var veldig interessant. Har du/dere kommet noe videre i forskningen på familien? 

Vil gjerne samarbeide videre om jeg kan. 

mvh Torill

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Astrid Mollan » 15. mars 2022 kl. 12.28

Vi burde ha søkt på Winther fra starten av søket. Glemte det selv. Fordelen med Slektsforum er at man kan ta opp tråden mange år etterpå. Det forsvinner ikke som på Facebook.
I innlegget lengre oppe er nevnt en svoger Heinrich Schmidt. Her er han far i Kristiansund i 1754, nederst venstre side. Kone Mette Maria Larsdatter. Barn Karen Maria. Faddere fra Kristiansunds øverste klasse. Lenken forsvant for meg. Skal lete den opp.  Her SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/572/L0839Ministerialbok nr. 572A02, 1739-1754, s. 180-181
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070913610253

 
Høyre side 1755 døpt Michael Andreas, bror av Eiler. SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/572/L0840Ministerialbok nr. 572A03, 1754-1784, s. 10-11
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070913610299
Foreldre: Lars Andersen Sanden og Anne Rasmussdatter.

Det står lengre oppe at Sanden er på Averøya.

Navnet Winther må ha kommet til senere.
 
 
 
 
 
 
Sist redigert av Astrid Mollan den 15. mars 2022 kl. 23.28, redigert 2 ganger totalt.
Astrid M

Torill Karine Jensen Bjerkeseth
Innlegg: 25
Registrert: 2. februar 2022 kl. 14.50

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Torill Karine Jensen Bjerkeseth » 15. mars 2022 kl. 23.06

Hei igjen!
Jeg har aldri brukt slektsforumet tidligere, så er ikke kjent med hvordan det fungerer. Og da jeg så anbefalt at en bare stilte spørsmål om en sak av gangen, så ville jeg ikke gå videre på Wintherslekten i emnet vedrørende Johanne Marie Michaels/Mikkelsdatter. Men da jeg funderer på begge sakene kom jeg på at jeg kanskje kunne sjekke på Kristiansund om noen kunne ha vært der og stilt spørsmål om denne familien. Og sånn fant jeg denne.

Dette blir bare mere og mere interessant. Har lett litt i bøkene av Johan Berge Dyrnes som jeg lånte av biblioteket, men fant ingen kjente navn der. Men likevel en interessant historie. Har derfor prøvd å søke videre hvor da Hans Henrik Winther`s familie stammer fra. Så igjen takk for hjelp. Dessverre har jeg problemer med å lese hva som står skrevet i de lenkene du henviser til. 

Samtidig søker jeg etterkommerne etter søskene Hans Henrik, Ejler Benoni Holch Winther og Laurine Magdalene Schønning. De fikk jo alle tre flere barn her nord etter hvert. Men disse er jo i senere tid og kanskje litt lettere å finne frem til.  
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Astrid Mollan » 16. mars 2022 kl. 0.05

Ejler Holch Winther. Han er spedalsk. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7463003910
 
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Astrid Mollan » 16. mars 2022 kl. 0.43

Fant dette. 24 mars 1750: (Ministerialbok Kvernes 1739-1754) Dåp: Eilert Petter. Foreldre: Lars Andersen Sanden og Anne Rasmusdatter. Faddere: ... Christian Friis, Eilert Petter Holck, Anders Larsen Sanden (farfar), Sephora Friis (gift med Eilert Petter Holck) og Margretha Maria Gran26 juli 1775 forlovelse mellom matros Ejler Peter Larsen og Anna Dorthea Larsdatter Gulsteen1776 Nevnt i manntall for Sjøinnrulleringen, Kristiansund (nr 96)15 november 1776: Ejler Peter Larsen gift med Anne Dorthea Larsdatter GulsteenI 1776 i Kristiansund er det en Lars Andreas som blir døpt med en far Ejler. December 1 sc Dominica 1ma Adventus Hr Provst Bull holdt Prædiken og Guds Tieneste. Døbt Ejler Peter Larssens og Ks Anna Dorthea Larsdtr Gulsteens Drengeb. Lars Andreas, fød d. 23 November p. Nl." Også alle fadderne var fra Nordlandet. Skal angivelig ha reist med kaprere fra England i krigen mot Frankrike. Ble siden innrullert og dro ut med et skip som han etter en tid forlot. Etter dette hørte ingen fra ham. Kilde: Randi Holden Hoff 1996: Avlet synd og ondskap, en rettshistorisk undersøkelse av fødsler utenfor ekteskap i Kristiansund 1742-1801. Tingbokprosjektet Oslo.

Jeg har boken/heftet. Skal sjekke i morgen.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Astrid Mollan » 16. mars 2022 kl. 12.47

Her er Magdalena Schøning død, nederst SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/859/L0846Ministerialbok nr. 859A06, 1878-1889, s. 263
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060828060308

Jeg bruker konsekvent bare fødenavn på alle kvinner i min slektsforskning og blander ikke inn evt ektefellers navn. Da kan jeg følge hennes slekt bakover. De aller fleste kvinner brukte sitt eget navn hele livet frem til ca 1900. Dette lærte jeg av erfarne slektsforskere som Tore som har svart tidligere i tråden. Bare et tips.


 
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Astrid Mollan » 16. mars 2022 kl. 15.18

Fant heftet som omtaler Anne Dorthea Larsdatter leiermål. Hun var gift med Eiler Peter Larsen. Han hadde vært borte i mange år , og Anne forsørger seg selv. Presten rapporterte at Eiler angivelig reiste med kaprere fra England under krigen mor Frankrike. Siden ble innrullert og dro ut med et skip som han etter en tid forlot. Anne fikk innvilges skilsmisse fire år etter leiermålet og giftet seg på nytt.

Fant også at skiftet skal ha skjedd i 1797. 
 
 
Astrid M

Torill Karine Jensen Bjerkeseth
Innlegg: 25
Registrert: 2. februar 2022 kl. 14.50

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Torill Karine Jensen Bjerkeseth » 18. mars 2022 kl. 13.09

22177 skrev: 16. mars 2022 kl. 0.05 Ejler Holch Winther. Han er spedalsk. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 7463003910
 

 
Dette er en av sønnene til Hans Henrik Winther og da også halvbror til min tippoldefar Carl Johan Winther

001 Hans Vinther - 0059 Bragø - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1866P Hadsel prestegjeld - Digitalarkivet

Torill Karine Jensen Bjerkeseth
Innlegg: 25
Registrert: 2. februar 2022 kl. 14.50

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Torill Karine Jensen Bjerkeseth » 19. mars 2022 kl. 10.26

22177 skrev: 16. mars 2022 kl. 12.47 Her er Magdalena Schøning død, nederst SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/859/L0846Ministerialbok nr. 859A06, 1878-1889, s. 263
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060828060308

Jeg bruker konsekvent bare fødenavn på alle kvinner i min slektsforskning og blander ikke inn evt ektefellers navn. Da kan jeg følge hennes slekt bakover. De aller fleste kvinner brukte sitt eget navn hele livet frem til ca 1900. Dette lærte jeg av erfarne slektsforskere som Tore som har svart tidligere i tråden. Bare et tips.


 

 
Jeg fant denne hvor Laurine Magdalene Schønning døde i 1881 i Hamarøy. Dette må vel være datter av Lars Andreas Ejlertsen Winther og Marit Houliksdatter som flyttet nordover? Er i alle fall hele navnet hennes.
Laurine Magdalene Schøning - Klokkerbok for Hamarøy prestegjeld 1873-1886 (1849P) - Digitalarkivet
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Astrid Mollan » 19. mars 2022 kl. 10.45

Hun må være datter av en som het Schønning. Kun ett år.
nr 27 SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/859/L0858Klokkerbok nr. 859C04, 1873-1886, s. 59
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071102620433

Far Karl Schønning og mor Mathilde Olsdatter.
 Sønnedatter til Larina Mathilde Winter?
 
 
 
 
Astrid M

Torill Karine Jensen Bjerkeseth
Innlegg: 25
Registrert: 2. februar 2022 kl. 14.50

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Torill Karine Jensen Bjerkeseth » 20. mars 2022 kl. 15.05

Ja, du har selvfølgelig rett. Så det etterpå.
 
Laurine Marie Schøning f 1881/1882 er datter av Karl Ludvig Schøning og Mathilde Olsdatter Schøning. Karl Ludvig er sønn av Laurine Magdalene Winther og Joakim (Jochum) Andreas Schøning

Magdalene Vinther - Ministerialbok for Hadsel prestegjeld, Hadsel sokn 1837-1849 (1866P) - Digitalarkivet

001 Karl Ludvig Schøning - 024 - 006 Tellingskrets 6: Sagfjorden - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 1849 Hamarøy herred - Digitalarkivet

Laurine Magdalene Winther er søster av Hans Henrik og Ejler Benoni Holch Winther og kom til Henningsvær hvor hun giftet seg med Joakim Andreas Schøning. De flyttet senere til Svartsund i Hadsel hvor de fleste barna ble født. Senere igjen har de flyttet til Hamarøy. 

Dette er etter hva jeg har funnet ut, men som du ser så får en ikke med seg alle detaljer. Flere av navnene går igjen i flere av familien og generasjonene, så jeg blir litt forvirret av og til. Datoer og årstall fremkommer ikke alle steder så da er det vanskelig å se forskjeller.
 
 

Torill Karine Jensen Bjerkeseth
Innlegg: 25
Registrert: 2. februar 2022 kl. 14.50

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Torill Karine Jensen Bjerkeseth » 21. mars 2022 kl. 11.02

11270 skrev: 29. september 2007 kl. 16.21 Det ser ikke slik ut. Det står at auksjonen ble holdt etter "Skræddermæster Lars Andreas Winthers forlangende og foregaaende Bekjentgjørelse".

Kopien fra panteboka ligger ved. Jeg har redusert kvaliteten på fila en del og det kan jo være at den har blitt vanskeligere å lese. I så fall gi beskjed.

 
Vedlegget fra panteboka som ligger her i dette innlegget er det det samme som ble sendt kopi av til meg i innlegget for Johanne Marie Michelsdatter (Vestvågøy) vedr Lars Andreas Ejlertsen Winther skifte? Ser at dette kan være tydet tidligere. Er det mulig å få tak på? Klarer ikke å tyde teksten i innlegget her. 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Astrid Mollan » 21. mars 2022 kl. 11.23

4. kolonne. https://media.digitalarkivet.no/view/24674/335

Jeg tror ikke dette er transkribert. For meg ser det ut som om skiftet ikke har noe med dødsfall og gjøre, men oppgjør til kreditorer. Men andre er nok flinkere å tyde enn meg.
Astrid M

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Andreas Winter f. 1776

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. mars 2022 kl. 19.18

Det var ikke noe skifte. Det var et oppbudsbo, og slik som Astrid skriver, et oppgjør med kreditorene.
 

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»