Jørgen Iversen Røysen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 5. oktober 2010 kl. 22.16

I åra 1767 - 1787 bur det ein Jørgen Iversen på Reknes Røysen. Huset han bur er i branntakstene sett til 10 Rd. I branntaksten for 1797 er han borte.

24/6 1783 underskriver Jørgen Floor ein panteobligasjon til Peter Fredrik Koren (eigar av Reknes gård) for å " være, dels ved Laan og dels ved andre tilfælde at være bleven skyldig 17 Rd."

Jørgen pantsetter sitt eiende hus på Røysen til Koren. Aflyst 4de Aug: 1800.

Molde skifteprt. 2 p. 182 : Jørgen Flor var skyldig til Generalauditør Korens Bo i Molde (begyndt 1793) efter Panteobligation af 24/6 1783 - 17 Rdlr.
Død mellom 1793 og 1797?

Kan Jørgen Iversen vere den same som Jørgen Floor. Har nokon kjennskap til Jørgen Floor eller Jørgen Iversen.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. oktober 2010 kl. 10.51

Vet du om han hadde noen sønner?

I ei sjørulle for Molde som ligger i Statsarkivet, udatert, står det Soldat Jørgen Iversen med sønner Niels Jørgensen 12 år og Jens Jørgensen 2 år gammel.

Jeg tror at denne rullen som var merket Copie, kan ha vært fra årene rundt 1770. Jeg fotograferte ikke hele denne rullen men bare den første sida med navn slik at det kan være mulig å datere den. Det ser også ut til å være ei ungdomsrulle, siden det er ungdommene som er nummerert men de er ført med fedre/stefedre.

Hvis dette er den samme Jørgen Iversen, vil betegnelsen soldat bety at han ikke var født i Molde og at han kan finnes igjen i ei landrulle.
:) Tore

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 9. oktober 2010 kl. 12.57

Takk for svar Tore. Skulle gjerne ha fått lese desse sjørullene/landrullene! Skal tru om det er råd å tinge dei frå Statsarkivet?

Eg veit diverre ikkje om han hadde barn. Alt eg veit om han tok eg med i 1. innlegget - har ikkje sett ham i kjeldene her i Molde før 1767 og heller ikkje etter 1787. Men slektsnamnet er jo i bruk her i Molde i dag også.

Men no har eg fått to namn å leite etter - Niels og Jens Jørgensen.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 11. juli 2011 kl. 20.50

20/10 1793 vert Ole Jørgensen Floer konfirmert 16 år. Han står nevnt som nr. 1 blant Drenger.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Roy Martin Istad » 12. juli 2011 kl. 0.48

Hei John, kan dette være din Jens tro? Alderen hans passer med det Tore oppga, og Flor-navnet er vel ikke så vanlig.

Jens Flohr, Hsbond, 35, 1ste ægtskab, Secund lieutent. og gaardbruger i følge FT-1801 for Løvold i Tingvoll/Øre. Han er oppført med kone Chatrina Paulina Lykke Surland, 36 år, og de to barna: Martha Maria 4 år og Jensina Margrethe 1 år. Litt lengre ned står også hans mor oppført: Martha Flohr, 56 år, enke 1. gang, "Ophold hos sønnen".

Vi finner følgende innføring i Vår Frues kirke i Trondheim fra 1797: Tirsdagen d. 21 November Copuleret Fendrik ved det andet Trondhiemske Grenader Regiment Hr Jens von Floer og Jomfru Catharina Pauline Surland. Cautionister: Dons og Finne.

I kirkeboka for Tingvold/Øre 1798, s.64 nederst, leser vi en pussig innføring: Døbt 1. Hr(?) Hendrich v: Flohr og (?) Pigebarn Martha Maria fød d. 6te Januar. Alle fadderne er lokale, fra Løvold, Naastad og Øre. Farens navn her må være feil i flg. FT-1801.

Dessverre ikke så mye om Jørgen Iversen. . .

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 12. juli 2011 kl. 11.09

Hei Roy!J
Jo - det er jo ein god kandidat til Jens! Det er lettare å leite til meir informasjon ein får. Takk for det.

Eg finn eg no nokre med namn Flohr/Floer både i Ovenstads militærbiografier og Gløersens dødsfall - men ingen som eg greier å knytte til Jørgen.

Ellers er ein Ole Jørgensen nemnt under Elvsaas FT1801

Alderen stemmer bra ut i frå alder ved konfirmasjon - og han er einaste kandidaten eg kan finne i Bolsøy,

I 1782 vert Anna Maria Flohr konfirmert

Dette kan vere den Anne Maria Jørgensdatter 36 år Opvarterske hos de syge ved Rechnes hospital i 1801.

Det er også ei Anna Jørgensdatter som i 1802 giftar seg med Anders Olsen svenske.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 14. juli 2011 kl. 22.10

No har eg endeleg funne i pantebok for Molde 1775 at Jørgen Iversen må vere den same som Jørgen Flor. Da vert Jørgen Flor nemnt som buande på Røysen i eit oversyn frå P. F. Koren. Han budde på festet tomt, betalte 1 rd. 1 ort i kjendelse og 2 dager pliktarbeid årlig.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Roy Martin Istad » 11. august 2011 kl. 22.56

Jeg er litt nervøs for muligens å ha ført John på villspor i mitt forrige innlegg...

I kirkeboka for Tingvoll ser vi at det er konfirmasjon i Ørekirka søndag 02 Nov 1783, og konfirmant nr 1 fra Øre sogn er Jens Jensen Flor.
Det kan jo bare være en skrivefeil, Jensen for Jørgensen, eller det kan være to ulike personer. Aldersmessig er den Jens Flor jeg kom med tidligere, 35 år ved FT-1801 og da født ca 1766. Konfirmant som 17-åring i 1783 passer jo bra også.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 14. august 2011 kl. 18.10

Ingen fare Roy - eg er på villspor rett som det er eg. Så det var jo interessant å sjå at Flor-namnet også var på Nordmøre.

Ingen grunn til å vere nervøs Roy.

Når du har funne at Jens er konfirmert i 1783 - Øre kirke - så kan det tydedet på at dette ikkje er son til Jørgen. Jørgen budde nesten heilt sikkert på Rechnes Røisen i 1783. Men ein veit jo aldri - Jens kunne jo vere reist heimanfrå.

Dei einaste barna eg har funne med etternamnet Flor i Boldøy kirkebok er Ole og Anna Maria.

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Kjell Farstad » 15. august 2011 kl. 0.05

Det finnes en Jørgen i Halden som kan være kandidat til Jørgen Flor, uten at jeg har belegg for det.

Far: Tolder Floer Florsen.
Jørgen Friderich Flor døpt 29.06.1762 Halden
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17

Og en søster Dortea Helena døpt 19.05.1764 Halden
Far: Tolder ?lør ?lørsen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Else Berit Rustad » 15. august 2011 kl. 0.10

Far til Jørgen Friderich og Dortea Helena er begge steder skrevet som Gløer Gløersen. Jørgen Friderich er ikke døpt med navnet Flor.

Mvh
Else B.

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Kjell Farstad » 15. august 2011 kl. 18.36

Ja når jeg ser navnet Gunild lengere opp på siden med dåpen til Jørgen så ser jeg at det må være slik. Jeg har latt meg forlede av opplysningene på FS.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Roy Martin Istad » 19. september 2011 kl. 1.09

John skrev
Dei einaste barna eg har funne med etternamnet Flor i Boldøy kirkebok er Ole og Anna Maria.

Jeg snublet over en Flor til (slik jeg leser det) så da kan det vel være greit å samle info her selv om det muligens ikke har noen relevans for trådens hovedperson?

Dette gjelder forlovelsen i Bolsøy av 07 Des 1769 (viet 22 Feb 1770) mellom Elisabeth Johanesdatter Flor og Bersvend Pedersen fra Qvechne (Kvikne?).

Allerede i 1769 fikk de sønnen Johanes som ble døbt i Bolsøy 31 Okt 1769. Her kalles faren Bersvend Ped: Olsberg (etternavnet er lettere å lese i lista over uægte barn). Fadderne: "Birrith Surendalen, Oliva ArnesD:, Ole Surendalen, Niels Hauen, Ole Olsen Lønset."

Jeg har dessverre ikke funnet straffesak mot dem i tingboka.

--------------------------------
Følgende info er lagt til 24.09.11.

Da er det bare å slå fast at mitt innspill om Jens Flor fra Batnfjorden ikke hadde noe direkte med Jørgen Iversen å gjøre. I følge Gløersens dødsfall 1763-1825, er Jens Flor dødmeldt på Løvold 24 Jul 1799, 67 år gammel. Det er løytnant Jens Flor som har varslet dødsfallet på egne og sin mors vegne.

Gamle Jens Flor er begravet i Øre kirke den 04 Aug 1799: "Øre 11te Sdg eft: Trinit af Hr Schjøtz Begravet Sergeant Jens Jensen Flohr, død d 25de July, 62 Aar gl."

Det er dog ikke helt samsvar mellom opplysningene som vi ser.

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 26. september 2011 kl. 14.07

Takk for det Roy!
Eg hadde oversett henne.

Terje Sæterli
Innlegg: 47
Registrert: 23. januar 2013 kl. 21.19
Sted: FREI

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Terje Sæterli » 18. desember 2014 kl. 20.42

Hei! Her er litt mer Flo(o)r relatert til Nordmøre og Romsdal (og også Jens!).
Kilden er Knut Toven «Toven i Nesset – Gards- og ættehistorie frå 1590» Bettens Trykkeri 1972.

Oppsummert i stikkordsform nevnes dette om Floor:

Ola / Olluf Floor – sjef for Eritfjordske kompani fra 1719.
Før det hadde han vært Kpt for skiløperne N.fjelds og sjef for Holtålske skiløperkompani.
Kjøpte Toven i 1722 av Baard Bjørnson Fredsvik.
Bodde på Toven til han døde 9. juni i 1735. Gravlagt i Vistdal.
Kona Elisabeth bodde på Toven til hun døde i 1752.

Arvingene til Ola Floor overdrar garden til kaptein, seinare major Conrad Henrich Echlef i 1752. Arvinger som i skjøtet nevnes er:

Jens Floor – skjøte Trondheim 19. april 1754
Grenader Andreas Floor – skjøte Kbh 5. mai 1752 / 12. oktober 1753
Andreas Ingebrigtsen Berg, gift med Elisabeth Floor – skjøte 2. januar 1758
Casper Olsen Floor – skjøte 2. januar 1758
Thore Arntsen, Kristiansund, gift med Johanne Marie Floor – skjøte 22. mai 1758.

----
Denne Ole /Olluf er nevnt i Ovenstad.
Garden Toven (Tovan) da Tingvoll, nå Nesset, ligger mellom Eidsøra og Eidsvåg og var "grensegard" mellom Nordmøre og Romsdal.
Om det er noe forbindelse her til de personene du leter etter vet jeg ikke, men siden det nevnes en Jens her, og det tidsmessig ellers skulle stemme bra, poster jeg det.

Mvh Terje

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av John Harry Aarønes » 19. desember 2014 kl. 17.29

Takk Terje!

All informasjon om disse folka kan komme til nytte i leitinga mi etter opphavet til denne personen.

Soldat Jørgen Iversen Flor var gift med Marit Olsdatter og de budde på Moldenesset i 1762. Har prøvd å finne ham i Nesset uten hell.

I sjørullen for Molde 1775 står han dessverre uten alder men 2 sønner er nevnt Niels 12 år og Jens 2 år.

Erlend Eriksen Mæhlum
Innlegg: 175
Registrert: 22. september 2009 kl. 20.10
Sted: VETTRE

Re: Jørgen Iversen Røysen

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 16. juli 2020 kl. 21.36

Hei.
Ser dette er et gammelt tema, men prøver likevel.
Jeg misstenker at kanskje Jørgen og kona kan være foreldrene til Ole Jørgensen Røvig f.ca 1777 som senere er i Trondheim. Finner ikke noe om bakgrunnen til han forruten at han er å finne i rullen til det fannotingske kompani, men ikke noe info om fødested der. Ellers giftet han seg i Trondheim i 1803 med Ingeborg Andersdatter Mork.

Svar

Gå tilbake til «Molde»