Erik Sørensen Mauset ytre, f. ca. 1671

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Erik Sørensen Mauset ytre, f. ca. 1671

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. mai 2014 kl. 12.31

Er det noen som har kjennskap til opphavet til Erik Sørensen ytre Mauset?

I manntallet 1701, side 191 var Erik, 30 år, bruker av 1 våg på Ytter Mauset, (Møiset) og han hadde en sønn Zefrie som var 3 år gammel.
I et skifte i 1774, se dette innlegget i en Kleivedebatt, er det nok kona hans som står Eli Olsdtr Mauset, med sønnen Severin Eriksen. Severin er nok han som kalles Zefrie i 1701.

På høsttinget i Fanne otting 15. oktober 1703 fant jeg farsnavnet hans: Erik Sørensen Mauset ble oppnevnt som lagrettemann for året 1705. Romsdal sorenskriveri, Tingbok 4, 1700-1705, folio 84b, Efter Welbaarne Hr. Stiftbefalingsmands andordning blef til Laugrettismend, opnevnt Retten det aar 1705 at betiene Nemlig: Iver Iversøn Ulleland, Peder Larsen Ulleland, Tosten Lassesen Nachen, Erich Nachen, Olle Olsøn Myhren, Olle Olsøn Risen, Hendrich Olsøn Møjset oc Erich Sørensøn Møjset.
Erik Sørensen Mauset ble lagrettesmann på vårtinget i Fanne otting 19. januar 1705.
Romsdal sorenskriveri, Tingbok 4, 1700-1705, folio 117b.

Jeg finner ham nevnt i matriklene framover, og prøvematrikkelen fra 1723, for Romsdal fogderi ble den datert 31. januar 1724 i Molde, viser at Erik fortsatt var brukar på gardsnr. 84 ytre Mauset, matrikkelprotokoll folio 14b-15a.
Der var det brukere som het Søren både på Indre og ytre Mauset, så det er vel sannsynlig at det er slekt med Erik.

I Prestemanntallet 1666 gardsnr. 24, var det ingen Søren på Mauset.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Erik Sørensen Mauset ytre, f. ca. 1671

Legg inn av Kjell Farstad » 11. mai 2014 kl. 15.23

Tore skrev:Der var det brukere som het Søren både på Indre og ytre Mauset, så det er vel sannsynlig at det er slekt med Erik.

I matrikkelen står det Søvren på Inder Mauset og "fornefte" Søvren på ytter Mauset.
Så da er vel det samme Severin på begge gårder?

Kjekt at fadernavnet på Erich dukket opp.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Erik Sørensen Mauset ytre, f. ca. 1671

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. mai 2014 kl. 16.20

Ja, du har helt rett i at det var samme Søren på Indre Mauset og en av Ytre Mauset-gardene også, Kjell. Jeg var litt for rask på labben der. Jeg hadde ikke lenke til 1723-prøvematrikkelen før jeg skrev innlegget, og ville ha det med før jeg la ut emnet.

Jeg har ikke funnet skifte etter Erik Mauset eller kona hans.
Kjell skrev:Så da er vel det samme Severin på begge gårder?
Mener du med dette at Severinnavnet kan ha sitt opphav i Søvren? Jeg har sett ham som Sæfri og Sevri, og det virker som det er først nærmere midten av 1700-tallet at navnet blir skrevet som Severin. Forbindelsen Severin - Søvren har jeg ikke tenkt på før.

----------------
Dette har ikke noe med opphavet til Erik å gjøre, men sønnen Severin ble gift i 1723 som Sevri.
I høyre kolonne på venstresida står det Fer. 3 Paschat Copul. soldat Sevri Erichsøn Møiset oc Pige Inger Olsd Giermenæs, Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1723, side 32-33.

Severin var på Hungnes i 1734 ved dåpen til dattera Ingeborg, nesten helt nederst på høyresida i Veøy ministerialbok 1721-1764, Kronologisk liste 1734, side 143.
Seinere havnet han på Talsethagen, for der står han i legdsrulla i 1749 som brukar av 12 merker. Dattera Eli og mannen hennes overtok den garden, og i 1755 var Severin og hans daværende kone, Anne Knutsdatter, på en husmannsplass under Haugen indre, og det var skifte der etter ham 18. april 1761, folio 4b i Romsdal skifteprotokoll 1761-1773

Dattera Ingeborg Severinsdatter, f. 1734, (Anne Knutsdatter står omtalt som stemor) fødte et barn i dølgsmål som døde, og det ble holdt en ekstrarett på Fuglset 26. februar 1755, Romsdal sorenskriveri, Tingbok 13, 1749-1757, side 350-357, der hun ble dømt til døden. 22, juli 1755 ble saken tatt opp i lagtinget i Trondhjem, og søndag 23. juli ble dommene opprettholdt, Trondheim lagting, Tingbok, 1747-1762. Dødsdom for Ingeborg og 6 års straffearbeid for Just Jonsen Grønnesset (faren til barnet). Ingeborg appellerte ikke saken og ba kongen om å avgjøre den.
Ingeborg fikk nok omgjort dommen til livsvarig i Tukthuset i Trondhjem siden hun arver faren sin i 1761, og står også nevnt som arving i Øygardsskiftet i 1774. Der står det at hun er i Trondhjem, og det menes kanskje da Tukthuset?

Eli Severinsdatter som sammen med mannen, Jon Olsen (som jeg mener var fra Barstein i Nesset), overtok Talsethagen etter faren og stemora flyttet med hele familien til Folland på Averøya på Nordmøre etter 1764 og før 1777.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Erik Sørensen Mauset ytre, f. ca. 1671

Legg inn av Kjell Farstad » 11. mai 2014 kl. 16.37

I Ødegårdskiftet så er det opplyst at Ingeborg Severinsdatter er gift og boende i Tronhiem.
Det kan være hun som trolover seg i Domkirken.
Trolovet 10.07.1764 Domkirken i Trondheim. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-384
...begierede Guarnisons Soldat Ole Arnesøn trolovelse med Pigen Jngebor Severins Datter anvisede Chefens tilladelse af dato 30 Juny 1764 og Auditeur Molbergs bevis at han har aflagt Eed ey at være trolovet eller ægteviet til nogen anden qvindes Person og ey i noget andet ægteskabs Løffte forbunden, for ald videre ægteskab Lovlig Caverer som forløfftings Mænd Nathan Surland, O. A. Boch. (Tydehjelpen Else B. Rustad)

Soldat Ole Arnesen kan jo godt være en fra Fanne det også.
--------------
Det kan jo være slik at Severin er et navn som er utledet av de lignende navnene som vi ser i dette tilfellet, men sikker på det er jeg ikke.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Erik Sørensen Mauset ytre, f. ca. 1671

Legg inn av Roy Martin Istad » 6. februar 2021 kl. 16.23

Det er lenge siden det har vært aktivitet på denne tråden og muligens har det skjedd avklaringer utenom, men for komplettheten her så tar jeg med en innføring i Veøy kirkebok for Kleive kirke søndag 03 Nov 1726 (innføring under «September! October!», helt nederst til venstre):

 «Item (Trolovet) Erich Sæfrisön Moiset og Ingeborg Jensdatter Toldaas, spons: Sæfri Moiset(?) oc Ole Talset.»

De gifter seg i Kleivekirka juni 1727, og da står det «Joensdatter» på henne. Eriks tidligere kone, Eli Olsdatter Lien, er altså død i 1726 (eller tidligere – jeg har ikke funnet dødmelding på Eli). Den 55 år gamle Erik trenger nok hjelp på gården og finner seg ny kone på nabogården Tollås. Det er mye «blekkflekker» og vanskelig å lese, men det ser ut til at Erik og Eli sin sønn Severin er den ene forloveren (ca. 28 år gammel).

Det ser altså ut som Eriks patronym er Severin (Sæfvri-Sæfri) og ikke Søren, særlig siden det er Severin-navnet som brukes på sønnen og igjen på hans yngste datter Ingeborg (døsdømt i 1755). At ulike skrivekarer i kildene blander Severin og Søren vil jeg vel tillegge mindre vekt - men jeg vet jo ikke.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Erik Sørensen Mauset ytre, f. ca. 1671

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. februar 2021 kl. 15.04

Takk for opplysninga, Roy.

Nå husker jeg ikke hvorfor jeg var så interessert i farsnavnet hans. Det kan være at jeg begynte å sjekke alle som sto i det store skiftet i 1774 etter Ole Olsen Ødegaard. Lenke til ei transkribering av arvingene
Eller så var det at ei sønnedatter av ham, Eli Severinsdatter gift med Jon Olsen fra kanskje Barstein, havnet på Folland på Averøya på Nordmøre, og jeg har holdt på med noen greiner derifra.

Jeg husker ikke, men dette fornavnet er jo interessant. Jeg tror det har blitt skrevet både som Søren, Sefri og Severin av de forskjellige skriverne. Det virker sånn utfra kildene.
 
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Molde»