Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 7. mars 2021 kl. 13.37

Hei!

Jeg har møtt et merkelig problem - med mindre det er jeg som er blitt blind på begge øynene samtidig  :)

Min datter har jobbet en del med sine aner på morssiden fra Stryn, bla.a. Anders Mathiassen, født 1760 på Lunde og Malene Iversdatter, født 1765 på Sætre.

De ble trolovet og copuleret i 1787 og fikk minst 11 barn ifølge min datters notater.

Jeg har gått gjennom disse 8:
Ole, født i 1788
Eli, født i 1789
Matthis, født i 1791
Malene, født i 1793
Iver, født i 1794
Knud, født i 1796
Malene, født i 1798
Mari, født i 1800
og har funnet alle i den skannede kirkebog fra Innvik prestegjeld fra perioden 1750 - 1816

Så har min datter notert, at parret i 1803 fikk trillinger: Anders, Iver og Jon.
Og her begynner det merkverdige!

Jeg finner kun Anders og Iver i den skannede kirkebok på denne linken:
SAB, Innvik sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1750-1816, s. 167Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070509640450
Barnedåp nummer 54 og 55 blant drengebørn

Min datter har ikke brukt den skannede kirkebok, men kun de transkriberte sidene, og her finner vi alle tre gutter født i 1803 og barnedøpt 29.10.1803
https://www.digitalarkivet.no/search/76/11506?page=2&forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=1803&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

Anders og Iver står øverst på denne listen, og et godt stykke nedover kommer så Jon - alle tre døpt 29.10.1803 og med de samme foreldrene!

Jeg har sjekket den skannede klokkerboken fra Opp-Stryn sogn i 1803 og har der funnet både Anders og Iver med foreldrene Anders Mathiassen og Malene Iversdatter på Tonning - guttene er dog her notert å være døpt 29. September - ikke oktober som det sto i ministerialboken!

Og heller ikke her finner jeg Jon sammen med sine brødre.

Så har jeg tenkt, at han kanskje var svakelig og derfor kanskje var blitt hjemmedøpt - kanskje 29.10.1803 - og fremstillet i kirken senere, men det har jeg heller ikke funnet.
Jeg har for sikkerhets grunn også sjekket blant jentene for å se om han var blitt ført inn feil - også det uten resultat!

Vi har sjekket guttenes konfirmasjon og Anders og Iver ble konfirmert samtidig i 1819, men heller ikke her finner jeg Jon:
SAB, Innvik sokneprestembete, Klokkerbok nr. A 1, 1816-1820, s. 480-481
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070509660128

Da har jeg tenkt at han kanskje var død før han ble konfirmert og har sjekket dødsfall fra 1803 til 1819 - også det uten å finne Jon!

Jon har ganske enkelt ikke vært at finne i den skannede kirkebok og så undres jeg veldig over hvor de funnet denne Jon som de har klaret at transkribere.

Vennligst
Ivan Kristensen



 
 
 
 
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 8. mars 2021 kl. 11.35

Er det ingen som har en god forklaring på hvor transkriptøren kan have funnet Jon?
For det kan da ikke være en som er diktet opp  :oops:
 
Ivan

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. mars 2021 kl. 23.25

Har ingen god forklaring på spørsmålet ditt. En transkribasjon av kirkeboka skal jo gjengi nøyaktig det som står der og en kan jo ikke føre inn noe fra andre kilder. 



Det står jo hvem som har transkribert og med mailadresse, kanskje kan de gi et svar?    https://www.digitalarkivet.no/actors/95 ... og-stensen
 
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 9. mars 2021 kl. 10.40

Takk skal du ha for å gi meg det tipset.
Jeg skal spørre de hvor de har funnet Jon.

Ivan

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 11. mars 2021 kl. 20.25

Jeg har fått svar tilbake fra transkriptøren!
Og tro det eller ei! Denne transkribering er hentet fra digitalpensjonatet og der har kanskje ikke Digitalarkivet samme strenge krav som ellers, for svaret jeg fikk var at der var blitt "rekonstruert" en del fødsler utfra dataene ved konfirmasjonene i akkurat denne kirkeboken!
Transkriberingen var 30 år gammel og det var naturligvis ikke å vente at vedkommende kunne huske, hvordan akkurat mitt tilfelle var blitt til, men jeg ble rådet til å anse det som en feil!

Ivan Kristensen

Odd Ivar Lunde
Innlegg: 63
Registrert: 21. mai 2006 kl. 18.36
Sted: STRYN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Odd Ivar Lunde » 27. mars 2021 kl. 19.20

Hei. For ein del år prøvde eg å finne samme Jon som du etterlyser her. I « Kirkebok for presten i Innvik 1750-1815» (papirutgåve) står han oppført som døpt 29. okt. 1803. Med tilføyelse at dette er fra konfirmantlistene. Men i konfirmantlister finn ikkje eg han heller, og ingen andre stader. Trur at her er skjedd ein feil, og at denne Jon aldri har eksistert. 

   Odd.

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 30. mars 2021 kl. 21.41

Takk for dette innspill, Odd :D
 Er denne kirkebok som du refererer til, kun i papirutgave? Er den ikke skannet og lagt ut på nettet?
Hvis den er på nettet, vil jeg meget gjerne ha en link til siden.
Hvis den kun finnes i papirutgaven, så ligger den vel på statsarkivet i Bergen?

Jeg er også litt nysgjerrig på, i hvilken sammenheng du søkte etter denne familien. Har du f.eks røtter fra gården Lunde i Stryn?

MVH
Ivan Kristensen
 

Odd Ivar Lunde
Innlegg: 63
Registrert: 21. mai 2006 kl. 18.36
Sted: STRYN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Odd Ivar Lunde » 31. mars 2021 kl. 7.07

Veit ikkje om denne er skannet. Trur det er avskrift av dei søkbare kirkebøkene som vi finn på digitalarkivet. Utført av lokale personer herfra. Det er komt ut 3 stk for Innvik og 1 stk for Stryn. Ang. Jon er det ganske så merkeleg at det er oppført fødselsdato på han utfra konfirmantlistene når vi ikkje finn han att i desse.

Anders Matiasen Lunde var fødd på Lunde på Bergsida i Stryn, grn.49, br.nr.1. Han flytte til Tonning, der mor hans var fra. Broren hans, som heitte Ole, budde på Lunde. Han var min tipp-tipp oldefar. Eg er fødd og oppvaksen på samme gard, men bur ikkje der no. Treng du opplysninger bidrar eg gjerne, om eg kan. 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 31. mars 2021 kl. 8.51

Akkurat, så disse bøkene er avskrevet.
Er de da å skaffe f.eks. fra det lokale bibliotek?

Anders Mathiassen var min kones 3xtippoldefar, så da er vi jo nesten i famlie  :lol:
Det bliver vel min kones femmening 1 generasjon forskjøvet eller noe i den retning.

Det er Mathias Andersens oldebarn, Marie Jacobsdatter, som har vært utgangspunktet for denne jobben min. Hun ble gift med en veiarbeider fra Sel i Gudbrandsdalen, da han og hans foreldre (vel, hans mor og stedfar, for han var født utenfor ekteskap!), da de var i Stryn i forbindelse med noe anleggsarbeid og bodde på Tonning hos Marie far Jacob Mathiassen. Marie og Ole som han het, reiste omkring i Norge på anleggsarbeid, mest ved jernbanen og fikk barn nedover i Gudbrandsdalen og i Oslo og endte opp i Notodden, hvor de ligger gravlagt.

Det er en annen slektning av min kone, en tremenning og etterkommer etter Marie og Ole, som har påtatt seg å lage en oversikt over alle etterkommere etter Marie og Ole, og så syntes jeg det burde være litt om forhistorien også, så jeg jobber med å lage en liten aneoversikt for de to. Jeg vedlegger den for Marie, så kan du se om jeg har gjort noe feil eller om det er noe du kan bruke.

Med takk for hjelpen uansett

MVH
Ivan Kristensen 
 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Odd Ivar Lunde
Innlegg: 63
Registrert: 21. mai 2006 kl. 18.36
Sted: STRYN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Odd Ivar Lunde » 1. april 2021 kl. 10.55

 Vil tru at desse bøkene kan lånast på biblioteket. Heiter det fjernlåning?

 I søskenflokken etter Anders Matiassen og Malene Iversdatter kan eg tilføye 
 Anna, 25/1, 1807. Gift 22/6, 1828 med Ole Pedersen Hammerstad. (Lien)

 Ser i mine gamle notater at Marie hadde to søsken, Elianne og Mons. Var her fleire?

 I anetavla som du har står at Matias Andersen og Eli Jonsdatter hadde 3 barn. Jakob 
 er greit. Anders, veit du kvar det vart av han? Og kven er den 3?

 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 1. april 2021 kl. 12.03

Dette kan bli et fruktbart samarbeid  :D
 Takker så masse for dine innspill!

Nå er jo denne min aneoversikt kun akkurat det - en aneoversikt. Opplysninger om barna utover antall er ikke tatt med, og når det ikke er den linjen som fortsetter nedover, så har jeg som oftest ikke undersøkt dem nærmere ennå.

Men jeg tar ditt siste spørsmål først:
Malene Mathiasdatter, født 05.03.1833 på Tonning i Ned-Stryn sogn og hjemmedøbt 05.03.1833 på Tonning i Ned-Stryn sognSAB, Stryn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1832-1845, s. 205Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070521610440Dødfødt nummer 1

Som du ser er hun ført blant de dødfødte, men ifølge kirkeboken levde hun faktisk en halv time og nådde å bli hjemmedøpt.

Jeg tar med slike, fordi det gir et vist bilde av personenes liv - kanskje ikke denne halvtimes baby, men at foreldre mistet et nyfødt barn!

Jeg vet ikke noe mer om Anders, sønn av Mathias Andersen og Eli Johnsdatter - ikke ennå i alle fall! 
Og jeg heller ikke om mer enn de to søsken til Marie Jakobsdatter.
Elianne ble i Stryn og ble gift der og Mons ble politimann i Bergen.

Og så må jeg få tilføyd Anna Andersdatter i mine lister. Takker for den  :D
Jeg ga nok opp å søke videre da jeg møtte problemet med Jon, tenker jeg.

I tillegg til denne aneoversikten, som jeg la ved tidligere, lager jeg et oversiktsark med linker for hver enkelt person.
For Anders Mathiassen ser det ut som vedlagt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Odd Ivar Lunde
Innlegg: 63
Registrert: 21. mai 2006 kl. 18.36
Sted: STRYN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Odd Ivar Lunde » 4. april 2021 kl. 19.21

Hadde Marie og Ole mange barn? Hadde Ole ei etternavn, og veit du når dei ble gift?

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jon Andersen, født i 1803 i Stryn

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 4. april 2021 kl. 19.34

Ole var en Pedersøn og brukte etterhvert slektsnavnet Bakkeløkken fra en liten plass på Sel.
Og ja, de hadde mange barn, om jeg husker nogenlunde rett i farten så var det en 8-10 av slagsen. De fikk i alle fall barn i Tretten, Nittedal, Eina, og Oslo og minst et par stykker hvert av stedene.
Jeg kommer til å legge ut diverse informasjon på dette nettstedet etterhvert: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

MVH
Ivan Kristensen
 

Svar

Gå tilbake til «Stryn»