Hvor ble Johanne av , Mor Berte Pedersdatter ?

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Jette Mari Anniken Øie
Innlegg: 15
Registrert: 25. januar 2021 kl. 10.42

Hvor ble Johanne av , Mor Berte Pedersdatter ?

Legg inn av Jette Mari Anniken Øie » 9. februar 2022 kl. 17.54

Noen med kjennskap til Breim/ Gloppen eller som kan finne noe jeg ikke finner 😊
 I folketellingen for 1865,( Folketelling 1865 for 1447P Innvik prestegjeld) så finner jeg et barn : Johannehttps://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8274001909 nr : 004Hun  står  oppført som deres søns datter.Samuel og og Jertru har en sønn som er født i 1832 og som heter Karolus Mathias Samuelsen og er født på Blakset og siden hun står som karoliusdatter ,så tenker jeg at det muligens er hans datter.Karolius flytter til Hornindal og  gifter seg med  Pernille i 1858 og får flere barn, denne Johanne er aldri nevnt, noe som kanskje er merkelig om hun bodde en stund hos Besteforeldra.
Det står i folketellinga at Johanne er født i Innvik prestegjeld, jeg klarer ikke å finne henne. Men jeg finner en Johanne som er født i Gloppen Prestegjeld  6 sept 1857 (nr 44)https://media.digitalarkivet.no/view/8390/77
 Og om jeg tyder rett så ser det ut som at far er en Carolus Samuelsen , Blakset. Mulig navn på mor er Berte Pedersdatter. Moldestad ? Men alder i folketellingen og fødselsår til jenta i Gloppen stemmer ikke ,men det er jo ikke uvanlig . Er det noen som kan finne igjen denne jenta senere i livet og evt klarer å se om dette er to forskjellige jenter eller ikke så blir jeg veldig glad. På forhånd Tusen takk 😊

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hvor ble Johanne av , Mor Berte Pedersdatter ?

Legg inn av Paul Johan Hals » 9. februar 2022 kl. 18.36

Legg merke til at det ved Johannes dåp, står at hun er "uægte". Faren er U.K (ungkarl) Carolius Samuelsen Blakset og moren er pige Berte Pedersd. Moldestad. Dersom disse to ikke ble gift senere er det ganske vanlig at besteforeldre tok seg av barnet hvis de hadde mulighet til det. Som oftest var det vel morens foreldre, men det kunne også være farens, som her.

Mvh Paul

Jette Mari Anniken Øie
Innlegg: 15
Registrert: 25. januar 2021 kl. 10.42

Re: Hvor ble Johanne av , Mor Berte Pedersdatter ?

Legg inn av Jette Mari Anniken Øie » 14. februar 2022 kl. 7.46

Hei 

Takk for svar :-)
Jeg håper jeg kommer over noen som "kjenner" til moren eller datteren  så jeg kanskje kan finne ut om jeg er på rett spor :-)

Svar

Gå tilbake til «Gloppen»