Barnene til Elling Abrahamson 1722–67 og Sara Arnedtr 1726-

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Tore Langholm
Innlegg: 264
Registrert: 10. september 2013 kl. 21.08
Sted: Bønes

Barnene til Elling Abrahamson 1722–67 og Sara Arnedtr 1726-

Legg inn av Tore Langholm » 27. september 2016 kl. 19.04

I Soga om Gloppen og Breim, Band IV , står det om dette ekteparet, som bygslet på Geilane under Devik fra 1759. Følgende barn listes opp:

Abraham 1756 –
Brite 1758 – 1758
Arne 1759 –
Eli 1762 – 1763
Steffen 1763 –
Eli 1767 –

Vet noen hvor det ble av Arne og yngste Eli? Mer konkret lurer jeg på om man vet noe som kan styrke eller svekke en gjetning om at de endte opp i Bergen, som henholdsvis roer/betjent ved tollbodene og som tjenestepike hos Johan Nordahl Brun.

Jeg har lenge søkt etter en av mine stammødre i Bergen, Elen Ellingsdatter, uten å ha særlige holdepunkter. Etter at jeg antok at hennes forlover ved vielsen Arne Ellingsen kanskje var hennes bror, ble jeg til slutt ledet til dette søskenparet i Gloppen. Elen/Elis alder ved FT 1801 passer meget godt, og Arnes alder tålelig godt. Antagelsen om at paret i Bergen var søsken støttes også av at de brukte mange av de samme fadrene, om enn ikke hverandre. Støttepunktene for at paret i Bergen er identisk med paret i Gloppen er foreløpig få bortsett fra den relativt gode overensstemmelsen i alder, men det hjelper også på at Elen/Eli døper to døtre for "Ingeborg Sarine" (etter moren Sara?) og at både Elen og Arnes ektefeller antagelig også var innflyttere fra Sogn og Fjordane, i det ene tilfellet fra Bremanger.

Min opprinnelige etterlysning i Bergen inneholder flere detaljer. Arne er oppført som matros ved FT 1801, men ved de fleste barnedåpene som tilsatt ved tollboden:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=141207

Tore Langholm
Innlegg: 264
Registrert: 10. september 2013 kl. 21.08
Sted: Bønes

Re: Barnene til Elling Abrahamson 1722–67 og Sara Arnedtr 1

Legg inn av Tore Langholm » 29. september 2016 kl. 7.55

Jeg har nå fått hjelp, og anser denne saken som løst: De tre søsknene Abraham, Arne og Eli ble alle konfirmert i Gloppen men forsvinner så fra kildene der. På slutten av syttenhundretallet og begynnelsen av attenhundretallet finner man tre personer med tilsvarende navn (og farsnavn) og riktig alder i Bergen. Både Abraham og Arne er tollbodrøyerter og Eli (Elen) er gift med en tollbodrøyert, og Arne var forlover da både Abraham og Elen giftet seg. Da er ikke Norge større enn at man kan gå ut fra at det var samme trio begge steder.

Svar

Gå tilbake til «Gloppen»