Bendiks Knudsen , forpakter i Årstad, muligens fra Sunnfjord

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Bendiks Knudsen , forpakter i Årstad, muligens fra Sunnfjord

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 25. februar 2005 kl. 10.31

Hei
Jeg leter etter en Bendix/Bendiks Knudsen som er født rundt 1719 muligen i Sunnfjord Død 1803. Han var gift 1 gang 20.6.1751 med Siri Willumsdtr.i Bergen Finner Bendix Knudsen 'Nedretræet' i folketellingen fra 1801, da er han 82 år og gift for 2 gang. Konen da heter Berthe Olsdtr. og er 44 år gammel og gift for første gang. De har da sønnen Anders Bendixen som da er 14 år. De bor på Årstad Sokn og Prestegjeld under Haukeland Gård . Dette hører til Søndre Bergenshus Amt. Det bor 21 mennesker på gården på dette tidspunktet. Om Bendix står det at han er husmann med jord.
Siste opplysning fra Statsarkivet om Bendix Knudsen Øvre Trææet i Årstad, er at han ikke er identisk med Bendix Knudsen Eikås i Jølster. Han er kalt både Nedretræet og Øvre Trææet. Det finnes pr. i dag ingen bygdebok for Årstad utenfor Bergen. Men det var jo stor tilflytting av mennesker fra Sunnfjord til forskjellige forpakter jobber i Fana, Årsta og områdene rundt. Kanskje var Sunnfjordinger et godt arbeids/ Forpakter folk og greie å ha med å gjøre ? Konen Siri/Ziri Willumsdtr. kan være fra Nedre Totland og være datter av Willum Willumsen Riple og Kari Nilsdtr. Hatlestad fra Fana. Willum kom til Lund ca 1682 og hadde først den delen som Rasmus Knutsen hadde hadde hatt. I 1690 bygsla han også andre halvparten. Vlyttet deretter til Nedre Totland. Willum bygsla Nedre Totland fra 1702 til 1726. Da flyttet da til Gamlehaugen og var pakter her i noen år, bodde på Storetveit i 1748 da han døde.
Så etter denne lange forklaringen er spørsmålet om noen vet noe om anene til Beniks Knudsen eller hvor han kom fra ?
Jeg har hatt en tråd på DA på Web Debatt med tekst Lægdene i Bergen og fått inn ganske mye om slekten min fra Jølster, men Bendiks står bom fast. Håper på svar om dette . Med vennlig hilsen
Jan Owe Zetterstrøm

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Bendiks Knudsen , forpakter i Årstad, muligens fra Sunnf

Legg inn av dn06606 » 25. februar 2005 kl. 19.06

Jeg har ikke funnet noe nytt til deg, men tar med et par lenker til informasjon du allerede har som jeg fant når jeg kikket litt rundt:
  1. Vielse med Siri Willumsdtr, i Bergen
  2. Vielse med Berthe Olsdtr., i Bergen
  3. 1801-tellinga
  4. Fødsel til Anders Bendixen i 1786
  5. Er Marthe Bendixdatter Nedretræet en datter av Bendiks Knudsen?
mvh Jan

Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Re: Bendiks Knudsen , forpakter i Årstad, muligens fra Sunnf

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 9. mars 2005 kl. 12.34

Hei Jan, Beklager at jeg ikke fikk takket deg tidligere, men det gjør jeg nå. Takk for linkene. Jeg sliter litt med å lese den gamle boken til Joleik, så det går sent fremover ;-). Ja , Martha er datter av Bendiks Knudsen. Bendiks og hans kone gift 1751, Siri Willumsdtr. (1716-1785/6) hadde 3 barn og det va Marthe f. 1756 og 2 gutter ved navn Knud hvor den ene døde( f. 1752, død 1753) og de kalte opp neste sønn etter ham igjen. Han ble født 1753, 6 mnd etter at første Knud døde. Bendiks ble gift 2 gang 1786 med Berthe Olsdtr. og fikk sønnen Anders f. 1787.
Ellers har jeg nå funnet ut at Bendix var sønn av Knut Danielsen Håheim (1694-1753) og hustru Sophie Gabrielsdatter gift 1717(mulig Bolset). Jeg sliter nå med og finne informasjon om Knut Danielsen Håheim (1694-1753) og hustru, men dette bør vel kunne finnes. Men hvis noen leser boken Jølst. av Joleik bedre enn meg, hadde jeg blitt veldig glad for litt hjelp i å finne disse siste nevnte personers aner. Ellers takk for at Du svarte meg på denne etterlysningen. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Else Egeland
Innlegg: 302
Registrert: 6. juli 2011 kl. 22.28
Sted: FANA
Kontakt:

Re: Bendiks Knudsen , forpakter i Årstad, muligens fra Sunnf

Legg inn av Else Egeland » 23. juli 2015 kl. 21.27

Hei igjen Jan, jeg svarte deg på den samme forespørselen din her.
Har både forfedre og mange etterkommer etter disse på lenken jeg delte, jeg har lest Joleilk :)

Else

Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Re: Bendiks Knudsen , forpakter i Årstad, muligens fra Sunnf

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 27. juli 2015 kl. 0.51

Heisann min slektning Else :-)
Så hyggelig at du svarte her etter alle årene den har ligget ute.
Jeg har nå også lest videre i Joleik bok, samt flere kilder inne hos DIS. Jeg har funnet litt mere og jeg skal også innom Geni for å kikke på hva du har liggende der.
Kanskje jeg har noe til deg også.
Takk for svaret
Vi snakkes
Mvh
Jan Owe

Svar

Gå tilbake til «Jølster»