Ola Janson Lindbom f 1747 i Sverige (gm Kari Toresdtr)

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Brukeravatar
Rune Aalberg
Innlegg: 175
Registrert: 27. juli 2007 kl. 18.54
Sted: STAVANGER

Ola Janson Lindbom f 1747 i Sverige (gm Kari Toresdtr)

Legg inn av Rune Aalberg » 22. juli 2008 kl. 1.22

Ola Janson Lindbom f 1747 i Sverige og gift med Kari Toresdtr f 1757 fra ???? flyttet i følge soga fra Lærdal og ned til Jondal/Indre Skiparvik.

Fra Jondal/Indre Skiparvik har vi kontroll på barn og alt, men om han/De faktisk flyttet fra Lærdal eller ikke vet vi ikke sikkert.

Har noen hørt om Ola Janson Lindbom fra før 1785 som er året fra da han hadde gården Indre Skiparvik?

Det kan være rimelig å tro at Kari Toresdtr også kom fra Lærdal, for all søken etter henne i Hordaland har ikke ført fram til opphav. Kanskje har jeg bommet ved forsøk på lesing av kirkebøker (+/-1757) fra Strandebarm/Jondal. Har sett på årene 1756-1758 i Lærdal.

Ser via Familysearch at det finnes noen Kari/Karen T(h)oresdtr i Jølster og Førde. Mulig opphav på henne der?

Lindbom er, opplyst om fra et annet slektsledd i slekt med Ola, et taternavn i Sverige, og hverken han eller jeg har fått respons fra Sverige eller Norge ved etterlysning tidligere (jeg her, samarbeidspartneren i andre fora). Men noe i Norge må da finnes?

Noen ihuga letere der ute som tar utfordringen? :D

Svar

Gå tilbake til «Lærdal»