Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. mai 2007 kl. 12.14

Hei !
Noen som kjenner til Guri eller hennes slekt ?
Hun ble gift med Lars Perssen Klingenberg, Ambla.
Det er mulig Guri hadde tilknytning til Sæl i Lærdal,
eller Øvre Voll, samme sted. Antaglig døde hun på Hitra,
hun skal være blant mine aner.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av dn06606 » 24. mai 2007 kl. 0.02

Det er litt for lite informasjon til at jeg helt vet hvor jeg skal begynne å lete - men "Ari" er ikke et Lærdals navn, det er derimot "Eri". Hvor har du etternavnet fra?
mvh Jan

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av dn06606 » 24. mai 2007 kl. 0.14

Jeg ser imidlertid hos Fylkesarkivet at det finnes en datter etter Lars Pers. Amle og Guri Perd. født 26.9.1751 som heter Berta Larsd. og som kan tenkes å være en av dine?
mvh Jan

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. mai 2007 kl. 1.15

Takk for svar !

ser at du bærer navnet Eri :) og jeg kjenner i det hele tatt ikke til Lærdal.
Guri Ari opptrer på en gammel slektstavle over Klingenbergætta.( "Slektstavle over slekten Klingenberg fra Ambla" ) Denne har jeg mottatt på Hitra; den er litt tilårskommen, men likevel imponerende med tanke på at den var utarbeidet før internett kom. Usikkert hvem som har laget eller bestilt denne tavla. I denne står følgende:

8. Lars Perssen Klingenberg 1727 - 1790. Han ble gift med Guri Ari fra Lærdal i 1750. Han hadde en tid gården Sæl i Lærdal og senere Øvre Voll, men flyttet i ca 1760 til Romsdal og senere til Hitra.

Romsdal skal antaglig være Romsdals amt. Jeg kan godt tenke meg at Ari er en forvanskning av Eri.

1. Slektstavla starter med Wolfgang Klingenberg født 1480 og hans tilknytning til hanseatene. Består av 2 sider, kan godt sende den til deg pr. e-post dersom det er noe som helst interesse for det.

Skal prøve å se litt mer på ditt andre svar, og se om jeg finner en sammenheng. Foreløbig ser jeg ingen.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. mai 2007 kl. 11.02

Hei igjen !

ser nå etterhvert at den Guri Perdatter du har funnet, gift med Lars Persen Amle og med en datter Bertha født 26.9.1751, meget godt kan være den Guri jeg har etterlyst. Foreldrene skal jo ha blitt gift i 1750.

Dette forutsetter da at Amle er en annen skriveform av Ambla. Bertha har i så fall en bror,
Ole Larsen Klingenberg, døpt i Sogndal kirke i 1759, året før familien skal ha forlatt Sogndal og reist til Romsdal. Det er denne Ole Larsen som har meget stor etterslekt på Hitra og nå ellers i Sør-Trøndelag.

Guri skal jo ha vært fra Lærdal. Har navnet Eri tidvis vært skrevet Æri, kan det enda lettere ha blitt forvansket til Ari. Kan det i Lærdal ha bodd en mann ved navn Per Eri,eller Æri, født rundt 1700 ?

Mvh Knut Ansnes

gj05318
Innlegg: 6
Registrert: 25. juli 2007 kl. 23.13
Sted: LæRDAL

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av gj05318 » 26. juli 2007 kl. 1.58

I Lærdal Bygdebok, bind III, utgitt 1994, står det om en familie som kan ligne på det du beskriver under "Nedre Eri", gnr 20, bnr. 5 (side 398), men det er ikke alt som stemmer.
En eller annen forbindelse er det kanskje?
------------------------------------------------------------------
Lars Person Klingenberg ( - )
g. 1750 m. Guro Olsd. N. Eri (1719- )
g. 2) m. Gjertrud Jensd ( -1771)
a) Per Larsson (1754- )
b) Ola Larsson (1756- )
c) Erik Larsson (1759- )
d) Kirsti Larsd (1762- )
e) 2) Per Larsson (1764- )
f) 2) Jens Larsson (1768- )
g) 2) Jens Larsson (1770- )

Lars Person var son til handelsmann på Lærdalsøyri, Peder (Per) Erikson Klingenberg frå Amla og andre kona, prestedotteri, Kristine Larsd. Wangensten, Slidre.
Me veit lite om denne familien, og ein del av den skuldi må kyrkjebøkene ta. Fyrste åri budde familien truleg på Eri, og Lars må mest truleg ha dreve som driftekar. Så finn me dei som paktarfolk på Øvrevoll fram til omlag 1764, då dei flytte attende til Eri.
------------------------------------------------------------------
Guros far het Ola Person N. Eri og var født i 1695.

Jeg legger ved tre sider fra denne omtalen, vet ikke om de er leselige. Kan eventuelt sende deg kopier.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 4. november 2007 kl. 16.26

Hei Bente !

Ja her er det avgjort en sammenheng med det materiale jeg har hatt liggende !

Må også først si pent unnskyld for at jeg ikke har vært innom Indre Sogn på over 3 måneder for å sjekke om det var kommet flere svar.

Mitt materiale: Lars Persen Klingenberg 1727 - 1790. Sønn av Per Eriksen Klingenberg fra Ambla, Kaupanger i Sogndal , som ble gift m. prestedatteren Kristine Leyrdal Vangenstein fra Slidre, som var enke etter presten Vangenstein der i Slidre, Valdres. Per var priviligert handelsmann i Lærdal. Lars ble gift m. Guri Ari fra Lærdal i 1750, hadde en tid gården Sæl i Lærdel, senere Øvre Voll, flyttet ca 1760 til Romsdal (amt ) og senere til Hitra. Sønn Ole Larsen Klingenberg døpt i SOGNDAL kirke 1759. Han var utlært som finsmed i Bergen og kom sammen med sin far til Hitra hvor han deltok i byggingen av den nye og større Fillan kirke som ble ferdig i 1779. Han utførte alt smijernsarbeide i kirken. For å få fortsette som smed måtte han ha bevilgning, og den måtte han hente i Christiania. Han rodde til Romsdalen ( Åndalsnes ? ) og gikk til Christiania, tillatelsen hadde han i lomma da han kom tilbake. Han giftet seg med Gjertrud Andersdatter Skaget, Hitra, og døde i 1818 i Hitra ( Fjellværsøya )
Det er noe mer, spes. vedrørende Ambla og Pers aner tilbake til Lubeck 1480. Si fra dersom dette er av interesse.

Lærdal Bygdebok, bind 3: Det meste ser ut til å stemme overens. Ole ( Ola ) Larssen er der oppgitt født 2-3 år tidligere. 6 søsken er også nevnt. Jeg vet ikke om hele familien ble med nordover, bare Ole og hans far kom visstnok til Hitra. Trolig ble noen igjen i Sogn ?

Guris far: Takk for navnet ! Det hadde jeg ikke.

Veldig fint å få sjekket dette, takk skal du ha igjen Bente. Jeg er en av mange fra Hitra som ætter fra denne familien.

Hm, har hittil ikke fått frem vedlegget ditt, men det er ingen krise, jeg har ofte ærend til Riksarkivet/statsarkivet i Oslo og kan lese litt i Lærdal Bygdebok bind III - den bør være der.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

gj10923
Innlegg: 135
Registrert: 29. april 2010 kl. 21.59
Sted: ORKANGER

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av gj10923 » 4. mai 2014 kl. 21.40

Noen som kan bekrefte at Lars Persen/Pedersen Klingenberg faktisk ble født i 1727? Ifølge kirkeboken ble foreldrene hans gift i november dette året, men jeg har ikke funnet dåpen til Lars.

Fant en god del interessant informasjon om Heiberg-delen av Klingenberg-slekta i Slægten Heiberg av G. F. Heiberg.

Seglene til Anders Lauritzsøn og Christen Anderssøn (samt hans håndskrift) samt epitafiet til Anders Lauritzsøn som finnes i Dale kirke.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. mai 2014 kl. 22.48

Torbjørn skrev: Ifølge kirkeboken ble foreldrene hans gift i november dette året,


Legger bare inn lenke til trolovelsen (selve vielsen har jeg ikke sett etter):

20. søndag etter Trefoldighet i 1727 (26. oktober) ble Peder Erichsøn Klingenberg og Kirsten Hansdatter Leyrdahl trolovet:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1752), Kronologisk liste 1727, side 42.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610639.jpg

Mvh
Else B.

gj10923
Innlegg: 135
Registrert: 29. april 2010 kl. 21.59
Sted: ORKANGER

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av gj10923 » 4. mai 2014 kl. 23.42

Else, helt til høyre på samme side står det vel: Tjønum – 24 søndag etter Trinitatis, - Cop. Peder Erichson Klingenberg med **** Christine Hansdtr. Leyrdahl

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Guri Ari fra Lærdal, gift 1750

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. mai 2014 kl. 14.10

Torbjørn skrev:Else, helt til høyre på samme side står det vel: Tjønum – 24 søndag etter Trinitatis, - Cop. Peder Erichson Klingenberg med **** Christine Hansdtr. Leyrdahl


Ja, det stemmer. Vielsen var 23. november: Peder Erichsøn Klingenberg med Kirsten Hansdtr. Leyrdahl.

(Men som jeg nevnte først: Jeg så ikke etter vielsen i det hele tatt, la bare inn trolovelsen.)

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Lærdal»