Slekten til min oldemor Ranvei Aslesdatter Liljedahl

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
gj14659
Innlegg: 2
Registrert: 5. september 2011 kl. 23.58
Sted: Oppegård

Slekten til min oldemor Ranvei Aslesdatter Liljedahl

Legg inn av gj14659 » 6. september 2011 kl. 0.29

Jeg har fått hjelp til å finne slekten til min oldemor Ranvei Aslesdatter Liljedahl i Digitalarkivet.
Link http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8

Hun er født 04.06.1843. og det ser ut som foreldrene er Asle Svennsen og Kristense Larsdatter som bodde på Voss.
Har forsøkt å se hvilket yrke Asle hadde samt hvem som var faddere, men den gotiske skriften er ikke så lett å lese.
Finner heller ikke når Asle og Kristense ble født, gift eller hvem som var foreldrene deres.

Ranvei ble gift med Johan (Appoloniussen? Liljedahl)og fikke en datter, Kristanse, som jeg ikke kan se har giftet seg, men bodde hos og støttet moren på gården Hopperstad i Vik.
Hun fikk senere tre døtre og en sønn hvorav min farmor, Kathrine, var en av dem.
Min farmor døde da min far var ca. 3 år og han ble de første par åerne tatt vare på av familien i Vik i Sogn før han vokste opp hos sin bestemor i Flekkefjordtraktene.
Av den grunn kjenner jeg lite til slekten i Vik og Voss ettersom jeg har begynt å lete etter røttene.
Min far snakket om en general og en stortingspresident (Edvard) som var av morens slekt (Liljedahl) men hvordan slektskapet var er jeg ikke sikker på.
Håper noen kan finn litt mer ut om dette. Søkemotorene ser ikke ut til å virke i Digitalarkivet.

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Slekten til min oldemor Ranvei Aslesdatter Liljedahl

Legg inn av dn06606 » 6. september 2011 kl. 0.42

Har du sett i bygdeboka for Vik? Det ser ut til å være denne familien som er omtalt i "Vik i Sogn III, del 2" side 553-554 (Voll) og side 689 (Hopperstad)
mvh Jan

Anders Lauglo Gjervan
Innlegg: 138
Registrert: 29. november 2004 kl. 22.17
Sted: VIKHAMMER

Re: Slekten til min oldemor Ranvei Aslesdatter Liljedahl

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 13. september 2011 kl. 19.18

Hei Sveinung og Jan !
Når det gjelder slekter i Vik i Sogn så viser du Jan til "Bygdebok for Vik i Sogn" hvor "skriftstyrar" var Olav Hoprekstad. Det ble utgitt minst fire bind i perioden 1957-58.
Jeg vil i sammenheng med slektsgransking varmt anbefale Gudmund Balvoll's : "Gards- og ættesoge for Vik i Sogn". Denne boka ble utgitt i 2008 på Vik Lokalhistoriske Arkiv.
Du Sveinung finner opplysninger om de etterspurte personer hos Balvoll både under løpenr 80 Voll side 171 og løpenr 121 Hopperstad side 189.
Lykke til med videre gransking.
Mvh Anders

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Slekten til min oldemor Ranvei Aslesdatter Liljedahl

Legg inn av dn06606 » 19. september 2011 kl. 19.55

Takk for tipset, boka er nå kjøpt med hjelp av ditt innlegg her
mvh Jan

Svar

Gå tilbake til «Vik»