G.nr 73 Tofteberg østre

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Ragnar Bjørge Johansen
Innlegg: 257
Registrert: 6. desember 2006 kl. 17.04
Sted: GRÅLUM

G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 20. mai 2016 kl. 10.14

Hei
Iflg Gårder og slekter i Råde side 467 sier boken at Casper Tolfsen (Tollefsen) fikk seg overdratt bygselen fra sin onkel Jens Tolfsen som var barnløs.

Jeg synes dette skurrer litt i.o.m at Casper også heter Tolfsen. Jeg regner med at patronymikon ble benyttet i den tid og da skulle enten onkelen Jens hatt et annet etternavn , eller Casper.

Casper sin far kunne selefølgelig het Tolf Tolfsen, men her har jeg møtt veggen.

Dere som er Råde spesialister og har en formening om dette kan gjerne komme med tips og ytringer om emnet :D

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 20. mai 2016 kl. 14.52

Hei.
Kunne ikke onkel Jens Tolfsen være bror til Caspers mor? Behøver ikke være bror til faren 

Er det denne Jens du tenker på?
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0002254673

Ulf S

Ragnar Bjørge Johansen
Innlegg: 257
Registrert: 6. desember 2006 kl. 17.04
Sted: GRÅLUM

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 20. mai 2016 kl. 15.32

Hei Ulf
Joda, det stemmer med Jens og Eli. Det er vel lite trolig at Jens kunne være bror av Casper sin mor i.o.m at Casper heter Tolefsen (Tolfsen, Tollefsen, Tollesen), men kunne dette komme fra tanten Eli sin side?? :?

Uansett, dette satte jo de små grå igang, takk så langt. Skulle du finne noe forslag, så ikke sitt på de :D .

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 21. mai 2016 kl. 12.44

Hei, igjen.
Hvorfor kan ikke Jens være Caspers onkel og samtidig være bror til Caspers mor? Moren til Casper kan f.eks. hete Anne Tolfsd. Jens vil jo da hete Jens Tolfsen, mens Caspers far kan f.eks hete Tolf NN

Fant en dåp til ei Gunild, f. 13 juli 1760. Datter til Casper og Kirsti Tostensd.
Her står Anne Tolfd. som fadder. (Caspers mor?)
Se venstre side, 2 kolonne, 4 ovenfra
https://media.digitalarkivet.no/view/7504/63
Her, lettere å lese :)
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0011013283

Jeg ser at etternavnet til Casper skrives litt forskjellig, men det er jo ikke uvanlig at skrivemåte/tyding varierer på samme person :)

Dåpen til Niels, sønn til Casper og Kirsti, 11 nov 1764
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0010979923

Dåpen til Tosten, sønn til Casper og Kirsti, 8 mai 1763
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0010979363

Casper død, 1786, født 1716
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0001901105

Ulf S

Lisbeth Løchen
Innlegg: 21
Registrert: 16. september 2007 kl. 12.54
Sted: OSLO

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Lisbeth Løchen » 21. mai 2016 kl. 13.18

Hei,

Her er saken fra 1748 der Jens Tollefsen overlater bygselen til Casper Tollefsen. Pantebok Moss 1719-1754 s. 652. Se også s. 653.

https://media.digitalarkivet.no/tl20080624140653

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 140653.jpg

Jeg synes denne skriften er vanskelig, men det ser ut som det står "min kiære søster søn"? linje 6 og 9.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. mai 2016 kl. 18.09

Tror heller det står "til min kiære foster Søn Carsten Tollefsen"

Mvh
Else B.

Ragnar Bjørge Johansen
Innlegg: 257
Registrert: 6. desember 2006 kl. 17.04
Sted: GRÅLUM

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 21. mai 2016 kl. 18.54

Hei igjen hjelpere, Ulf, Lisbeth og Else

Etter drøye 4 timer på legevakta satte jeg meg ned for å studere svarene deres. Jeg må få takke alle tre for denne håndsrekning. Jeg har foreløpig ikke "analysert" slektskapet til Anne Tolefsdatter, trenger nok flere "linker" :oops:

Vedr. overtakelsen av bygselen, et dokument jeg setter pris på, men min ukyndighet vedr. tydingen av dette gjør at jeg ikke skjønner hva det står. Lisbeth sier jo at dette ikke er enkelt å lese og jeg er fullstendig enig :shock: .

Jeg mener å huske derimot at Else er litt av en spesialist på slikt, jeg mener at du har gitt meg en hånd tidligere i forbindelsen med et skifte, mulig at jeg husker feil :?

Dersom noen av dere har lyst og anledning, vil jeg legge en stoooor takknemlighet i det.

Mvh Ragnar

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. mai 2016 kl. 19.26

Her kryr det av forkortelser og en noe merkelig ortografi, så dette var dessverre det beste jeg fikk ut av det:

Vj underskrevne haver med hinanden indgaaet og Slutted efterfølgende Contract saaledes: Jeg Jens Tolfsen, haver med min hustrues Elj Jensdrs. Villie og samtyche afstaaet og overladt min udaf ................ tilbøxlede halve Gd. Tofteberg udj Raade Sogn til min kiære foster Søn Casper Tollefsen og hds. Hustrue Kirstj Pedersdr., og som ieg og min Hustrue nu begge ere aldrende, og min foster Søn Casper Tolfsen har lovet at vil forsyne os med nødtørftig føede og klæder saalænge Vj lever, Saa overgiver ieg dermed til hannem hvad ieg kand være ejende saasom hæste fæe og med andre Creature, item gds Redschab, løssøre, med Boe og boeskab af hvad nefnes kand, ligesom det nu paa Gaarden findes, hvilchet hd. skal nyde og beholde til frelst ejendom uden min eller min hustrues Arfvingers ansvar eller paatale i mindste maade, Men skulle det hænde, at Casper Tollefsen førend ieg og min hustrue skulle ved døeden afgaae, da skal denne Contragt aldeeles være ophævet, med mindre at den som ej nu skulle indtræde udj ægteskab med hds. efterladte hustrue samme igien indgaar og fornyer; Hvorjmod Jeg Casper Tollefsen lover og tilforpligter mig, saalænge Gud giver mig æfne dertil, at forsyne bemt. mine kiære Fosterforældre saa lenge de lever, med ald nødtørft og Klæde, fo...? og underholdning, ligesaa godt og Vel som ieg og min hustrue det for os selv kand have, Saa de iche udj mindste maade skal have aarsage over mig eller min hustrue at klage, og at dette som saaledes i udj mit og ...?... nu af os paa begge sider skal u Ryggelig holde og efterleve, haver Vj til stadfæstelse begge vores hænder underskrived og Vores Signeter hos trægt, samt Venl. ombedet de 2de Dannemænd Peder Hansen og Rasmus Erichsen som var nærværende ved denne Contract skrivt, de den og med os til Vitterlighed Vilde underskrive og foreseigle, Tor. gaard d. 31 octb 1748. - Casper Tollefsen, Jens tollefsen (LS) (LS) til Vitterlighed efter begier Peder Hansen og Rasmus Erichsen (LS) (LS)


Casper er i hvert fall fostersønn til Jens og Eli. :)

Mvh
Else B.

Lisbeth Løchen
Innlegg: 21
Registrert: 16. september 2007 kl. 12.54
Sted: OSLO

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Lisbeth Løchen » 21. mai 2016 kl. 20.12

Ja, enig at det står "fosterforeldre"! Denne teksten var ikke enkel, og godt gjort å transkribere hele teksten :)

I bygdeboken( "Gårder og slekter i Råde" av Hans Bassøe ) s. 467 står det at Casper Tollefsen "fikk seg 31/10-1748 overdratt bygselen fra sin onkel og tante mot føderåd." Han har antagelig brukt samme kilde- panteboken, siden riktig dato er angitt. Men det er mulig han har hatt andre kilder i tillegg. Hvis Casper var fostersønn blir det vel mer åpent om de var onkel og tante-

Jeg er interessert i dette også siden jeg har Tolf Torsteinsen Hisingby (ca. 1649-1716) som ane, og foreløpig ser det ut til at hans barn var Jøran, Kjønig, Niels og Hans. Har ikke funnet noen spor om at Jens Tolfsen var hans sønn. Kanskje Tolf Jonsen Sørby kan være et alternativ?

Lisbeth

Ragnar Bjørge Johansen
Innlegg: 257
Registrert: 6. desember 2006 kl. 17.04
Sted: GRÅLUM

Re: G.nr 73 Tofteberg østre

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 22. mai 2016 kl. 9.46

Hei alle
Har sendt en takk til Else via pm. Vil igjen takke for tips og annet på forumet. Jeg må bruke litt tid her.
Benytter Legacy Pro. Hvordan bør jeg koble et fosterbarn inn i databasen. Har noen av dere et tips :?
Mvh Ragnar

Svar

Gå tilbake til «Råde»