Christopher Svensen s. av Svend Christophersen Gjerritsrød?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn28895
Innlegg: 74
Registrert: 31. oktober 2012 kl. 17.43
Sted: KROKSTADELVA

Christopher Svensen s. av Svend Christophersen Gjerritsrød?

Legg inn av dn28895 » 14. desember 2012 kl. 21.48

Trenger hjelp til å bekrefte/avkrefte en kobling her:

Jeg har dette ektparet:
Christopher Svensen f.1840), Melbye og Elen Syversdtr f.1834 Gjerritsrød (viet 09.09.1859)

Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 6 (1854-1877), Ekteviede 1859, side 254.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-245

Som det står i kirkeboka finner jeg at han er fra Melbye, men at han nå (da) bor på Gjerritsrød og at hun er fra Gjerritsrød. Videre at fedrene er henholdsvis Sven Christophersen og Syver Nikolaisen.

Det som er hovedgrubleriet mitt er:
Er faren Sven Christophersen den Sven Christophersen* som er (1799-1873) fra Gjerritsrød og som er sønn av Christopher Svendsen (f.1770) og Johanne Tharoldsdtr (1776)?

Jeg finner flere på nettet som har han* listet med barna: Elling, Johannes, Gundro, Elling II med kona Gunnhild Ellingsdatter. Gunnhild dør i 1829 så hun kan uansett ikke være moren til Christopher ettersom han er født i 1840.

Da sitter jeg selvfølgelig igjen med muligheten for at Sven gifter seg på nytt og får Christopher med den nye kona.

Vet altså ikke hvem moren til Christopher er eller om jeg har riktig far.

Er det noen som kan hjelpe?

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Christopher Svensen s. av Svend Christophersen Gjerritsr

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. desember 2012 kl. 22.15

Fred-Christian skrev:Som det står i kirkeboka finner jeg at han er fra Melbye, men at han nå (da) bor på Gjerritsrød og at hun er fra Gjerritsrød. Videre at fedrene er henholdsvis Sven Christophersen og Syver Nikolaisen.


Det står vel Ilebye, ikke Melbye? Siden farens navn er nevnt, og du vet at Christopher er født i 1840, så vil jo foreldrenes navn fremkomme i forbindelse med Christophers dåp. Har du sett etter den i Råde?

Mvh
Else B.

dn28895
Innlegg: 74
Registrert: 31. oktober 2012 kl. 17.43
Sted: KROKSTADELVA

Re: Christopher Svensen s. av Svend Christophersen Gjerritsr

Legg inn av dn28895 » 14. desember 2012 kl. 22.33

Uff, beklager. Blir fort litt uoversiktlig når man kommer inn på et feilspor som det ser ut som jeg hadde kommet i nå...

Fant:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 5 (1830-1853), Fødte og døpte 1840, side 37.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43

litt vanskelig å lese for et utrenet øye det som står på kona. Men - det er vel å anta at det da er en annen Svend Christophersen enn han fra Gjerritsrød..

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Christopher Svensen s. av Svend Christophersen Gjerritsr

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. desember 2012 kl. 23.02

Fred-Christian skrev:Men - det er vel å anta at det da er en annen Svend Christophersen enn han fra Gjerritsrød..


Jeg tror du har funnet rett Christopher m/foreldre.

I den dåpen du har funnet er Christopher oppgitt å være født 26. desember 1839 og døpt 1. mars 1840. Foreldrene hans er Svend Christophersen Ihlebye, Grdbr., og Hstr. Kirsti AndersDtr.

Farens navn stemmer altså overens med navn og fødested som er opplyst ved Christophers vielse.

Og her er foreldrenes vielse, venstre side par nr. 6:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 5 (1830-1853), Ekteviede 1832, side 256.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-181
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040634.jpg

Svend Christophersen Ihlebye var 32 år da han giftet seg med Kirsti. Om han var enkemann eller ikke, står det ikke noe om, men Kirsti var "Pige". Svends far var Grdbr. Christopher Svendsen Jerritzrød lille, og Kirstis far var Grdbr. Anders Jensen Wisted af Thunøe.
Mvh
Else B.

dn28895
Innlegg: 74
Registrert: 31. oktober 2012 kl. 17.43
Sted: KROKSTADELVA

Re: Christopher Svensen s. av Svend Christophersen Gjerritsr

Legg inn av dn28895 » 15. desember 2012 kl. 0.18

Tusen takk skal du ha, Else!

Det var noen løse tråder, men nå falt alt på plass :D Da slapp jeg å slette en forholdsvis lang og bred slektslinje som bl.a. går til begynnelsen av 1600-tallet i Danmark.
Nok en gang takk for hjelpen!

Beste hilsen

Fred-Christian

Svar

Gå tilbake til «Råde»