Foreldra til Brita Tomasdatter Rognøy/Rognøen

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn20069
Innlegg: 18
Registrert: 11. mai 2006 kl. 16.35
Sted: HOMMERSÅK

Foreldra til Brita Tomasdatter Rognøy/Rognøen

Legg inn av dn20069 » 19. mai 2006 kl. 2.42

Finner Brita Tomasdotter gift med Jørgen Jokannesson Kringlen i Masfjord Boka. Kven var Foreldra?

dn17109
Innlegg: 552
Registrert: 12. desember 2004 kl. 6.41
Sted: ALGARHEIM

Re: Foreldra til Brita Tomasdatter Rognøy/Rognøen

Legg inn av dn17109 » 25. mai 2006 kl. 6.29

Hei

Lettere å hjelpe til hvis du kan antyde når de levde

Mvh
Kristina

gj05940
Innlegg: 95
Registrert: 9. desember 2007 kl. 17.39
Sted: SANDE I VESTFOLD

Re: Foreldra til Brita Tomasdatter Rognøy/Rognøen

Legg inn av gj05940 » 24. august 2008 kl. 22.40

Jeg leter også etter anene til Brita. Min interesse stammer fra hennes (uekte) sønn, Jørgen Jørgensen, som er min 7xtipp-oldefar. Jeg puster derfor litt opp i denne eldre etterlysningen med noen tilleggsopplysninger som kan være til nytte:

Om Jørgen kan man lese i Masfjordboka (side 862): ...f.1793 av foreldri, gift mann Jørgen Johanneson, Kringlen, og gj. Brita Tomasdtr., Rognøy, d.13/12 1872...."

Imidlertid finner man en langt bedre beskrivelse i Brekke Herred bygdebok (side 342): " Med jenten Brita Hansdtr. Rognøy i Masfjord hadde bonden Jørgen Johannesson Kringlen en sønn: Jørgen Jørgenson f. 1793 bst. Kalhovda. - Av futen i Sogn vart bonden Jørgen Johanesson Kringlen innkalt til høstting for Lavik tinglag 25/11 1793 for leiermål med jenta Brita Hansdtr. av Nord-hdl. Tiltalte møtte og tilstod sin forgåelse. Saken vart utsatt. (Tingboka for Yt. Sogn 25/11 1793). - På sommertinget 2/71795 falt det dom i denne sak: Bonden Jørgen Johannesson Kringlen vart dømt til å bøte dobbelt leiermålsbøter 24 rdl. Men da han etter den av amtet approberte undersøkelsesforretning intet eide, måtte denne bot bortfalle. Han skulde dog betale sakens omkostninger, deri medregnet stemplet papir, med 6 rdl. . Dessuten vart han dømt til vann og brød i 8 dager. (Tingboka for Yt. Sogn 2/7 1795)."

Ved å sammenholde data som fremkommer i Brekke herred bygdebok og folketellingen i 1801 for Jørgen Johannesen(finnes her), så konkluderer jeg med at det er stor sannsynlighet for at Brekke Herred Bygdebok har rett i følgende: Brita het Hansdatter til etternavn.

Imidlertid kan det være verdt å merke seg at Masfjordboka oppgir en dato for død!

I tillegg til overstående, har jeg via eldre familie fått tilgang på et maskinskrevet ark med overskrift "Kringlen slekten Gulen" som beskriver eldre slektsforhold. Disse opplysningene har i andre sammenhenger (stort sett) vist seg å kunne dokumentere som riktige, selv om jeg desverre ikke vet hvem kilden egentlig er. Herfra kan jeg lese at Brita ble født i 1759. Om ikke annet så bør det danne et utgangspunkt.

Ble mye dette, men følte de var nødvendig for å gi fra meg det jeg har. Oppsummert blir dette slik:

Finnes det noen som kan hjelpe til med å finne foreldrene til Brita Hansdatter, født 1759, Rognøy, død 13.12.1872

På forhånd takk.

Svar

Gå tilbake til «Lindås»