Lars Kolbeison Thunes

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj04982
Innlegg: 2
Registrert: 5. mai 2007 kl. 21.30
Sted: VALESTRAND

Lars Kolbeison Thunes

Legg inn av gj04982 » 5. mai 2007 kl. 21.41

Hei Jeg prøver å finne mine tipp-tipp- oldefedre, og lurer på om noen kan hjelpe meg? Er helt ny bruker av DIS, så vet ikke helt hvordan dette virker.

Den ene tipp-tipp oldefaren min het Lars Kolbeison Thunes, og var født i Mjeldalen, Haus i 1819. Finner ikke foreldrene hans.

Den andre jeg søker er faren til min tipp oldefar (på en anne side) Min tipp oldefar het Ole Kristiansen Valestrand og var født i 1861 (gift med datteren til Lars Kolbeison, Kari Larsdatter Thunes) tror han var født i Arna, men mener at faren hans igjen kommer fra Valestrand. Det er han jeg søker mer info om. Gjerne litt rotete forklart, men setter utrolig pris på hvis noen vet noe. :D

Med hilsen Lene Solberg

Trond Madsen
Innlegg: 335
Registrert: 5. april 2006 kl. 18.23
Sted: FLAKTVEIT

Re: Lars Kolbeison Thunes

Legg inn av Trond Madsen » 5. mai 2007 kl. 22.47

Hei Lene !

Ole ( Olav) Kristianson var sønn av Kristian Jonsen Valestrand, f.1824, d. 1903 og Marta Johannessdatter Valestrand f. 1822 d. 1899. Gift 1850.
Kristian var født på Flatøy, men flyttet til valestrand og ble pakter på Bullagården. Fam. flyttet til Ytre Arna 1857 hvor Ole ble født i 1861 som du skrev.

Kristians far het Jon Gudmundsen.

Martas foreldre var Johannes Johannesson Hovdo (1791 - 1844 )husm. på"Furubakken" og korporal, og kone Ingeborg Olsdatter Kleppe (1789- 1864 )

Dette og mer finner du ibygdbøkene for Haus og Hamre.

mvh Trond Madsen

Trond Madsen
Innlegg: 335
Registrert: 5. april 2006 kl. 18.23
Sted: FLAKTVEIT

Re: Lars Kolbeison Thunes

Legg inn av Trond Madsen » 5. mai 2007 kl. 23.03

Hei igjen !

Jeg glemte lars Kolbeinsson, han var sønn av Kolbein Hallsteinsson Stamnesleiro f. 1786 d. 1830. det er bemerket at han ble " ihjelskudt af en mine".
Kolbein var gift med Anna Larsdatter Kallestad f. 1791 d. 1869.

mvh Trond M.

gj04982
Innlegg: 2
Registrert: 5. mai 2007 kl. 21.30
Sted: VALESTRAND

Re: Lars Kolbeison Thunes

Legg inn av gj04982 » 6. mai 2007 kl. 8.56

Hei Trond.
Tusen, tusen takk for utrolig god hjelp!
HAr lenge prøvd å finne tilbake igjen, men syns det er så utrolig vanskelig å vite hvor man skal lete. Har søkt en del inne på digitalarkivet, men de er jo så utrolig mye å gå igjennom!

Er litt kjekt å få vite om mine forfedre som bodde her før. Ole Valestrand og Kari giftet seg på Dale og der har familien bodd helt til forelderene mine tilfeldigvis fant ut at de skulle flytte ut her når jeg var liten. Grunnen av huset på "furubakken", har stått der helt til for to år siden da skolen ble bygget ut. Fotballbanene vår ligger ved siden av og heter "Furubakken kunstgress". Er litt artig!

Igjen tusen takk for kjempegod hjelp!
HA en fin dag:-)

MVh Lene Solberg. :D

Espen Berg
Innlegg: 485
Registrert: 7. mai 2005 kl. 21.03
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Lars Kolbeison Thunes

Legg inn av Espen Berg » 6. mai 2007 kl. 9.01

Hei Lene

Bygdebøker kan du få fjernlånt til folkebiblioteket ditt gratis. Ellers er det veldig viktig at du noterer ned kilde på alle opplysningene du skriver inn i slektsprogrammet ditt. På den måten er det lett å gå tilbake til kilden senere når det skulle bli behov for det.

Siden du er nybegynner kan det sikkert være nyttig å ta en titt på denne siden:
www.disnorge.no/dn/fagstoff/slektsforskning/nybegynner.html

Lykke til med slektsforskninga di :)

gj08290
Innlegg: 18
Registrert: 18. desember 2008 kl. 18.53
Sted: SLåSTAD

Re: Lars Kolbeison Thunes

Legg inn av gj08290 » 18. desember 2008 kl. 18.57

Hei!!!

Jeg heter Jill Cecilie, min tipp oldefar er Lars Kolbeinsen Thuenæs, og oldefar Ole Kristiansen Valestrand, disse stammer igjen ut ifra min morfar, Olav Valestrand, eller Wallestrand som han kalte seg de siste 5o årene.

Jeg har nettopp begynt aktivt å søke bakover i slekta mi, også dukket jammen du opp. Hvem er dine foreldre lurer jeg nå.

Hilsen Jill

Ps. Mailadresse jillcecilie@hotmail.com

Svar

Gå tilbake til «Osterøy»