Synneva Andersdatter f. ca 1769, riktige foreldre?

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Bjørnar Tovson Bae Flatin
Innlegg: 21
Registrert: 28. mars 2010 kl. 23.03
Sted: TÅRNÅSEN

Synneva Andersdatter f. ca 1769, riktige foreldre?

Legg inn av Bjørnar Tovson Bae Flatin » 25. januar 2015 kl. 13.55

Hei

Jeg har et spørsmål angående min formor Synneva Andersdatters opphav. Hun var gift med John Eriksen Raknes 31 mai 1792 i Hamre. Giftermål John og Synneva

Da er hun skrevet inn som Synneva Andersdatter Revheim. I boka "Haus i soga og segn. 17 1 : Ætt og æle (ættarbok) Gjerstad sokn" side 61 står det at foreldrene er Anders Olavson Revheim og Eli Johnsdotter Borgo, men det er ikke oppgitt noe fødselsår for Synneva. Folketellingen for 1801 ( 1801 ) sier i midelrtid at hun er født rundt 1769, noe som også er bekreftet ved hennes død i 1840 hvor hun dør 71 år gammel. Dødsfall 1840

Anders Olavson og Eli Johnsdotter giftet seg imlertid i 1774 ( Anders og Eli ), altså 5 år etter at Synneva skulle være født. Dette er jo ikke umulig, da jeg har sett tilfeller av dette andre steder i min slekt, men problemet er at jeg ikke kan finne noen Synneva døpt i området med faren Anders Olavson Revheim. Og om hun var barn av både Anders og Eli burde det jo være innført et dåp hvor hun er oppgitt som født utenfor ekteskap, noe jeg heller ikke finner. Dermed tenkte jeg kanskje at det fantes et skifte som var grunnlag for at hun er oppført som deres barn i boka, men finner heller ikke det.

Det jeg imidlertid finner er en Synneva Andersdatter Nordaas født 8, jan 1770 i Hosanger. Det jeg synes er interessant med akkurat denne er at hun har en søster kalt Birte Andersdatter Nordås som gifter seg med Lars Eriksen Raknes, senere Tellevig. Dette er jo broren til "min" Synnevas mann, og et giftermål mellom to søskenpar kan jo også være plausibelt. Det finnes også en Synneva født i 1768 med far Anders Sjursæter.

Det jeg lurer på er om det er noen andre som kan hjelpe meg med å finne ut av hva som er riktig. Det kan jo være at jeg har oversett noe som peker på at Anders Olavson og Eli er foreldrene, men per i dag synes jeg ikke det gjør akkurat det. Det kan jo hende at jeg feiltolker eller har oversett noe?

Mvh
Bjørnar Flatin

Svar

Gå tilbake til «Osterøy»