Brithe Rasmusdatter (f.ca.1813) fra Fromreide sin mor

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj15759
Innlegg: 18
Registrert: 12. februar 2012 kl. 22.47
Sted: Haugesund

Brithe Rasmusdatter (f.ca.1813) fra Fromreide sin mor

Legg inn av gj15759 » 16. oktober 2012 kl. 22.40

Her har det gått fullstendig i stå.
Den jeg søker er mor av Brithe Rasmusdatter.
Når Brithe Rasmusdatter fra Fromreide gifter seg med sin Johannes Andersen fra Rogn i 1842 er hun 29 år.

(Lenke til kirkebok med vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-218 ) .

Det vil si at hun skal være født i 1813, pluss minus. Jeg hadde litt problemer med å tyde etternavnet til brudens far, men fikk hjelp og fant ut at det måtte være Iversen. Jeg fant etterhvert vielsen digitalisert, her står det også Iversen. Med andre ord: Rasmus Iversen er oppført som far ved vielsen.

Jeg har gått igjennom fødte og døpte i 1813 i kirkebøkene i Manger (Fromreide hørte innunder Herløe sokn, som hørte innunder Manger), samt endel år både forut for og etter dette, uten å finne en Brithe med Rasmus Iversen som far. Når jeg ikke finner dåpen så finner jeg heller ikke ut om Rasmus Iversen er gift ved hennes fødsel (ekte/uekte), og heller ikke morens navn.

Det merkelige er at en Brithe døpes i 1812, - hennes far heter Rasmus Hansen, og blant fadderene finner vi Rasmus Iversen - og de er alle fra Fromreide!

(Lenke til Brithe, datter av Rasmus Hansen, sin fødsel og dåp. Man finner Brithe nederst på første side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-134 )

Jeg har vansker for å plassere hvor "min" Rasmus Iversen befinner seg i FT 1801 - det ser ikke ut til at han er på Fromreide. Jeg har svært få opplysninger om ham, foruten at han er far til Brithe, og angivelig kommer fra Fromreide., og har vært fadder ved en dåp. Jeg har letet høyt og lavt, men kommer nå til kort. Er det noen som aner hva som kan være tråden her, eller har gode tips?

Mvh R. Fromreide Frimann

Brukeravatar
dn20990
Innlegg: 1706
Registrert: 13. januar 2007 kl. 18.53
Sted: BERGEN

Re: Brithe Rasmusdatter (f.ca.1813) fra Fromreide sin mor

Legg inn av dn20990 » 16. oktober 2012 kl. 23.30

Kan det tenkes at Rasmus Hansen er Brithes far, men at hun av en eller annen grunn vokste opp med Rasmus Iversen (kanskje mora giftet seg med Rasmus Iversen etter at Rasmus Hansen døde, det kan eventuelt sjekkes opp)? Jeg har sett flere eksempler på at personer har brukt sin stefars navn som patronym ved ekteskap.
Jeg har også sett eksempler på at presten har skrevet feil navn i kirkeboka. Kanskje det var Rasmus Iversen som var faren og Rasmus Hansen som var fadderen?

Dette var bare noen løse tanker ...
mvh
leif erik otterå

gj15759
Innlegg: 18
Registrert: 12. februar 2012 kl. 22.47
Sted: Haugesund

Re: Brithe Rasmusdatter (f.ca.1813) fra Fromreide sin mor

Legg inn av gj15759 » 16. oktober 2012 kl. 23.54

Takk for gode tanker og innspill! Skal vi se...


I 1818 dukker Rasmus Iversen igjen opp som fadder, denne gangen for en sønn av Rasmus Olsen fra Fromreide.

Det finnes en Rasmus Iversen født 1779 i følge kirkeboken i Manger, døpt i september samme år, sønn av Iver Iversen fra Fromreide. Iver Iversen bor på Fromreide i FT1801 med kone og noen av barna - men ikke Rasmus. En Rasmus Iversen fra Fromreide dør forøvrig i 1821 - 42 år gammel, hvilket jo stemmer greit med fødselsår.

Denne Brithe som Rasmus Iversen er fadder for, er oppført med Rasmus Hansen og Ane Iversdatter som mor. Vi finner Rasmus Hansen (30 år - f. cirka 1771) og Ane Iversdatter (27) som ektepar allerede i FT1801, de bor på Fromrede (Fromreide). Rasmus Hansen fra Fromreide dør i 1827 - 60 år gammel (derav f. cirka 1767, og trolig den samme Rasmus Hansen som er oppført som 30 år i 1801).

Så: "Min" Rasmus dør før herr Hansen, og han overtar nok ikke som stefar for "Brithe Rasmusdatter Hansen" heller. Så da var jeg like langt og like forvirret, men jeg fikk i alle fall avklart en ting eller åtte.... :)

gj15759
Innlegg: 18
Registrert: 12. februar 2012 kl. 22.47
Sted: Haugesund

Re: Brithe Rasmusdatter (f.ca.1813) fra Fromreide sin mor

Legg inn av gj15759 » 17. oktober 2012 kl. 0.08

Tanke nummer to:

Ved vielsen til Brithe Rasmusdatter - hun jeg jakter på moren til, da står Iver Rasmusen som forlover - han er fra Fromreide. (se lenke til vielse i tidligere innlegg). Den eneste Iver Rasmussen fra Fromreide jeg finner i digitalsøk er sønn av Rasmus Hansen og Ane Iversdatter.... Det er vel ikke utenkelig at en bror er forlover?

Tanke tre og fire...

3) Enten går Rasmus Iversen barn- og hustruløs gjennom livet, eller så har han gjemt seg godt opp igjennom årene , foruten de gangene han har vært fadder...

4) Kan det tenkes at presten har bommet? Det finnes jo en Rasmus Iversen på Fromreide i samme tidsrom... men... med en Iver Rasmusen til fadder [edit: forlover] er vel ikke veien så lang til en feilskrevet "Rasmus Iversen" som far? Eller?

Svar

Gå tilbake til «Askøy»