Hans Eriksen Kristiansund/Sotra

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn19302
Innlegg: 6
Registrert: 3. september 2005 kl. 16.19
Sted: HAUGESUND

Hans Eriksen Kristiansund/Sotra

Legg inn av dn19302 » 14. november 2005 kl. 18.16

Min kones morfar var Hans Eriksen som var gift med mormor Ragnhild Engeset og bosatt i Kristiansund. Dato for bryllupet kjenner jeg ikke, men deres første barn ble født i 1887. Hans var ifølge opplysninger fra slekt i Kristiansund født i 1852 og opprinnelig fra Sotra utenfor Bergen. Det er sagt at han også hadde navnet Midtveit.

Ragnhilds slekt bakover har vært lett å følge. Den er godt beskrevet i Sverre Håskjolds bok "Ei Brekke-slekt". Når det gjelder Hans har det vært verre. Det eneste jeg har funnet er hans folketellingsliste fra 1900 (Kristiansund 7-kretsnr.17) der han oppgir å være sjømann (fisker), f. 1852 i Lesvær i Hardanger. Han bruker ikke navnet Midtveit i denne listen. Så vidt jeg vet skal det ha vært en bygd eller gård på Sotra med dette navnet, men jeg har ikke funnet noe navnestoff derfra. Jeg har heller ikke funnet ut hvor Lesvær-Hardanger kan ha vært.

Jeg har vært i kontakt med Statsarkivene i Bergen og Trondheim, og fikk igår svar fra statsarkivar Yngve Nedrebø om at heller ikke de kan finne Lesvær. Han har funnet en Hans Eriksen som i 1865 var en 12 år gammel tjener på Midttveit i Sund (som vel må være Sund på Sotra). Han er kanskje identisk med Hans Eriksen Kvalvåg, f. 1854 og sønn av Erik Johannesen og Malene Andersdatter. Sistnevnte døde i 1904 og etterlot seg 3 myndige sønner, men det er ingen opplysninger om hvor disse ble av.

Mitt håp er at kanskje noen av DIS-medlemmene kan hjelpe meg videre i min leting etter vår Hans Eriksens opphav.

Med vennlig hilsen
Halvor Reinholdt Pedersen-Haugesund
e-post adr. H.R.P.@chello.no

12621
Innlegg: 19
Registrert: 22. august 2005 kl. 22.07
Sted: ÅGOTNES

Re: Hans Eriksen Kristiansund/Sotra

Legg inn av 12621 » 20. april 2006 kl. 11.16

Hei H.R.Pedersen

Har sett litt i Digitalatrkivet .Du nemner at hans Eriksen var frå Læsvæs, men det kan jo vera Glæsvær, det er i Sund på Sotra.

I folketeljingane for 1865 for Sund, Mitretvedt er det oppført ein Hans Eriksen Tjenestegutt 12 år Sund Prestegj.

Under Døypte i Sund 1850- 1881 står ein Hans Eriksen f. 16.04.1854 døpt12.05
Foreldre: Erik Hansen Midttvedt, Synneva Ulvesdtr.

No er det ikkje heilt samsvar mellom fødselsår i kyrkjeboka og det han har oppgitt, men det kan no vera so ymse med det.

Tenkte berre at du kunne sjå litt på dette.

Mvh
Magne Solsvik

12621
Innlegg: 19
Registrert: 22. august 2005 kl. 22.07
Sted: ÅGOTNES

Re: Hans Eriksen Kristiansund/Sotra

Legg inn av 12621 » 20. april 2006 kl. 11.17

Hei H.R.Pedersen

Har sett litt i Digitalatrkivet .Du nemner at hans Eriksen var frå Læsvæs, men det kan jo vera Glæsvær, det er i Sund på Sotra.

I folketeljingane for 1865 for Sund, Mitretvedt er det oppført ein Hans Eriksen Tjenestegutt 12 år Sund Prestegj.

Under Døypte i Sund 1850- 1881 står ein Hans Eriksen f. 16.04.1854 døpt12.05
Foreldre: Erik Hansen Midttvedt, Synneva Ulvesdtr.

No er det ikkje heilt samsvar mellom fødselsår i kyrkjeboka og det han har oppgitt, men det kan no vera so ymse med det.

Tenkte berre at du kunne sjå litt på dette.

Mvh
Magne Solsvik

dn19302
Innlegg: 6
Registrert: 3. september 2005 kl. 16.19
Sted: HAUGESUND

Re: Hans Eriksen Kristiansund/Sotra

Legg inn av dn19302 » 20. april 2006 kl. 12.12

Hei Magne Solsvik.

Takk for ditt innspill, men nå har jeg hatt kontakt med en annen i noen uker, og sammen har vi klart å få et brukbart bilde av forholdene rundt Hans Eriksen .

Mannen som du har funnet fram til er den rette. Han ble født og døpt som du antyder på Midttveit-Sund, flyttet inn til Trondheim i 1886 og giftet seg samme år med Ragnhild Engeset i Domkirken. Deretter flyttet de til Kristiansund hvor de bodde resten av sitt liv.

Foreldrene var Erik Hansen f. 1818 i Etne-Hordaland og Synneva Ulvesdatter. Eriks foreldre var Hans Hansen f. ca 1770 og Siri Gjærmundsdatter f. ca 1776-1780 i Indre Færavik-Skånevik. Synnevas foreldre var Ulve Johannesen-Nipen (nabogården til Midttveit) og Karen Tollefsdatter, f. henholdsvis ca 1763 og 1777.

Nå spørs det om jeg kan klare å komme lenger tilbake basert på ovenstående, men du skal i allefall ha hjertelig takk for interessen og opplysningene som bekrefter mine egne funn så langt.

mvh Halvor (R.P.)

Svar

Gå tilbake til «Fjell»